Mobilitat
Societat Mobilitat 19/06/2023

Un AVE connectarà Barcelona i Lió a partir d'aquest estiu

Renfe entra a França amb alta velocitat i promet arribar a París l'any que ve

3 min
Un tren AVE a l'estació de Sants

BarcelonaRenfe entra amb l'alta velocitat a França aquest mateix estiu. L'operadora espanyola ha anunciat aquest matí que obre una nova línia Barcelona-Lió a partir del 13 de juliol, coincidint amb un dels festius francesos més importants, i un segon recorregut entre Madrid i Marsella que es posarà en servei uns dies més tard, el 28 de juliol. Els bitllets per a aquests dos trajectes nous es posaran a la venda a partir de demà passat, 21 de juny. A més, el president de la companyia, Raúl Blanco, ha apuntat que l'estratègia anirà més enllà: "La pròxima parada serà sens dubte París, a partir del 2024".

De moment, aquesta nova connexió entre Catalunya i França, fins a Lió, es farà un cop al dia. El trajecte durarà 5 hores i tindrà parades a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes i Valença. La ruta entre Madrid i Marsella, però, també passarà per Catalunya i, per tant, també connectarà diverses ciutats catalanes amb la francesa. El trajecte total durarà 8 hores i les parades d'aquesta línia des de Madrid seran Saragossa, Tarragona, Barcelona, Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes, Avinyó i Ais de Provença.

Els preus de llançament per a aquests recorreguts oscil·laran entre els 9 i els 29 euros, en funció de la distància entre parades. En el cas del recorregut complet, entre Barcelona i Lió, el bitllet costarà 29 euros. Les noves rutes seran, en principi, de dilluns a divendres, però a la tardor s'hi sumaran també els caps de setmana. En total, a partir del mes d'octubre la companyia preveu oferir 9.700 places setmanals.

"El 13 de juliol serà un dia històric per a Renfe. Serà la primera vegada que un maquinista espanyol operi en territori francès", ha dit traient-ne pit Blanco. "L’entrada a França [amb l'alta velocitat] demostra la capacitat humana i tecnològica de Renfe", ha continuat. El president de l'operadora espanyola també ha assegurat que aquestes noves rutes consoliden el "compromís" de Renfe amb Catalunya: "Renfe ha estat, és i serà el líder ferroviari a Catalunya, en alta velocitat, en Rodalies i ara també en connexions internacionals", ha assegurat. 

Pròxima parada, París

Blanco ha assegurat, a més, que l'objectiu de la companyia és també convertir-se en un referent a França, país amb el qual, fins ara, havia trencat relacions en matèria ferroviària. "Ens permetem somniar que els atletes espanyols puguin arribar en tren als Jocs Olímpics de París l'any que ve", ha avançat el president de Renfe, que ha assegurat que treballen preveient que la parada de l'alta velocitat a París es materialitzarà l'estiu de l'any que ve.

Els processos, però, no són senzills. La companyia pública espanyola ha trigat dos anys a poder trepitjar territori francès després que Europa liberalitzés el transport ferroviari el 2021. I les altres operadores a l'Estat, la italiana Iryo i la francesa Ouigo no hi tenen cap ruta (des d'Espanya cap a França; la única que ho fa és la pròpia SNCF). Els tràmits per aconseguir el certificat de seguretat, les circulacions de prova i la creació d'una seu permanent de Renfe a Lió no han estat fàcils, segons ha reconegut el mateix president de Renfe.

Nou "punt de partida"

"Celebrem aquest pas i creiem que s'ha de seguir avançant en serveis, horaris i preus", assegura el president de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP), Adrià Ramírez, que considera que l'obertura d'aquests serveis retorna el sistema ferroviari a la situació de principis del 2022, quan hi havia cinc trens diaris entre Catalunya i França. La crisi derivada de la pandèmia i les males relacions entre Renfe i l'operadora francesa SNCF, arran de la liberalització, van acabar tancant aquests serveis.

"La demanda hi és i ara cal un servei que hi estigui a l'altura. Hem de poder tenir volums raonables de trens per anar cap a Montpeller, Tolosa, Marsella, Lió i París, i la demanda entrarà sola –assegura Ramírez–. I serà un èxit perquè les relacions entre aquestes ciutats ja hi són i ara es fan en cotxe o en avió".

La PTP veu l'anunci d'aquest dilluns com un "punt de partida" i anima l'Estat a prendre més mesures per fomentar el tren: "Només amb una petita obra menor, per adaptar el sistema, podríem allargar els trens actuals fins a Perpinyà i tenir 15 connexions al dia", apunta. "És un canvi tècnic molt senzill però, pel que sembla, més complicat políticament", conclou Ramírez.

stats