Mobilitat

Renfe es planta i busca vies per no indemnitzar pels retards de més de 15 minuts a l'AVE

L'operador pretén seguir pagant les compensacions actuals tot i que el Congrés ha aprovat recuperar les antigues

Un tren ave a l'estació de Sants
2 min

MadridEl Congrés dels Diputats ha votat aquest dijous a favor de recuperar els criteris de les indemnitzacions pels retards a l'alta velocitat i llarga distància de Renfe. En concret, gràcies als vots de Vox, Junts, ERC, Podem i el BNG, ha prosperat una esmena del PP a la llei de mobilitat sostenible, en què es recuperen els criteris originals que fixen les compensacions als usuaris de l'AVE en el cas de retards superiors a 15 minuts.

Ara bé, Renfe ja està buscant la fórmula per mantenir les actuals indemnitzacions, aprovades el 2024, i que suposen compensar només les demores d'almenys 60 minuts. Fonts de l'operador ferroviari espanyol asseguren que estan avaluant la "forma jurídica" per seguir aplicant les compensacions vigents, que "continuen sent les més avantatjoses del sector".

Fonts de la companyia expliquen que l'AVE és un servei comercial recollit a la llei del sector ferroviari del 2015 en què es determina que "s'ha de prestar en lliure competència i igualtat de condicions amb la resta d'operadors". "No s'entén per què aquesta esmena només busca penalitzar Renfe, empresa espanyola i pública, i no Ouigo o Iryo [...]. Realitzar aquesta petició a una única empresa, en un règim de competència com el dels serveis comercials, és condemnar l'empresa i els treballadors a competir amb desavantatge", indiquen fonts de la companyia.

Segons l'esmena, a partir de l'any vinent, els passatgers que pateixin un retard de més de 15 minuts podrien reclamar la bonificació del 50% del preu del bitllet pagat, un percentatge que s'incrementarà al 100% del cost si la impuntualitat a l'arribada supera els 30 minuts de l'horari previst. El canvi suposa una rectificació de la supressió de les indemnitzacions pels retards de 15 i 30 minuts dels trens que s'havia fet per només mantenir les de demores d'almenys 60 minuts.

Gratuïtat del transport a les Balears i les Canàries

El PP s'havia pronunciat en contra d'aquest criteri des d'aleshores i va aprofitar el pas de la llei de mobilitat sostenible pel Senat, on té majoria absoluta, per introduir una esmena que obligui Renfe a recuperar la seva antiga política d'indemnitzacions. També el ministeri de Transports, amb Óscar Puente al capdavant, ha qüestionat l'esmena i ha plantejat que "cal veure" quin recorregut jurídic té perquè afecta una empresa com Renfe davant de les competidores en les línies d'alta velocitat, com Iryo i Ouigo.

La llei, que conté aportacions de pràcticament tots els partits, inclou –a través d'una esmena del Senat que el Congrés ha avalat– la gratuïtat del transport públic a les Illes Balears i les Canàries. Altres esmenes rellevants que va introduir el PP al Senat no han aconseguit prou vots per tirar endavant al Congrés, entre les quals la de congelar les taxes aeroportuàries que Aena cobra a les aerolínies i la destinada a suprimir la "data de cessament definitiu" de la vida útil de la central nuclear d'Almaraz, a Extremadura.

stats