Mobilitat
Societat Mobilitat 04/05/2023

Resignació pel caos a Rodalies: "Trigaré el doble del que és normal i segurament arribaré tard a treballar"

Molts dels viatgers, conscients dels retards i la reducció de serveis, han optat per l'autocar o el vehicle privat

3 min
Una usuària comprovant la freqüència de pas de trens a l'estació a Tarragona

Tarragona"Jo sempre vinc a l'estació una hora abans de l'hora que m'aniria bé perquè sempre passa alguna cosa", lamenta Mònica Gual, veïna de Tarragona. Després de molts anys de patir retards ja ha passat del disgust a la resignació. "Arran d'aquesta avaria, ja cal venir a l'estació dues hores abans", diu. Segons lamenta, a més dels retards habituals, hi ha molt poca freqüència de pas, de manera que "els viatgers s'han d'adaptar als horaris dels trens". 

Com ella, el tercer dia de caos al corredor sud de la xarxa ferroviària –per l'incendi en un quadre de senyalització de la R2 Sud, a Gavà– ha agafat els passatgers més preparats i més resignats. Per la línia que va de Sant Vicenç de Calders fins a Barcelona, paral·lela a la costa, hi circulen a hores d'ara només dos trens de Rodalies per hora i un Regional cada 60 minuts. És la màxima capacitat que es pot assolir per garantir la seguretat mentre es reparen els sistemes de senyalització: unes tasques que s'allargaran com a mínim un mes.

Aquest dijous al matí, molts dels viatgers ja eren plenament conscients dels retards que provoca l'avaria i alguns han optat per anar a Barcelona amb autocars, altres amb l'AVE i altres amb vehicle privat. A l'estació de Tarragona, per exemple, s'hi ha vist menys gent que de costum. La majoria denuncien que la situació no els sorprèn: "Sempre passa alguna cosa".

Un parell de minuts abans que el tren amb destinació a Barcelona entri per l'andana (aquest cop a les 9.18 amb puntualitat) un anunci adverteix per megafonia que "els senyors viatgers amb destí Barcelona - Estació de França han d'efectuar un transbordament a l'estació de Sant Vicenç de Calders". A la mateixa andana, dos dies després del caos provocat per l'avaria a l'estació de Gavà, la Maite acomiada la seva filla, que marxa en tren. "Cada tarda la vinc a buscar i sempre arriba amb 45 minuts de retard", denuncia. 

Servei alternatiu d'autobusos

Tant la Generalitat com l'AMB i també Renfe han establert sistemes alternatius per pal·liar els efectes sobre els passatgers, que avui han funcionat amb certa normalitat. El Govern va anunciar dimarts que destinaria sis autobusos (tres al matí i tres a la tarda) per cobrir el trajecte entre Vilanova i la Geltrú i Barcelona (amb parada a Sitges) i l'AMB ha reforçat les seves línies que connecten la capital amb Gavà (E80), Viladecans-Barcelona (E86) i Castelldefels-Barcelona (E95).

Per la seva banda, Renfe ha posat en marxa busos llançadora en hores punta, des de Castelldefels cap a Barcelona al matí i des de Barcelona cap a Castelldefels i Gavà a la tarda. Ahir l'operadora també es va comprometre a ampliar les estacions on oferir una alternativa i el cap de setmana posarà en marxa un operatiu de busos més ampli. Els mateixos bitllets o abonaments de Renfe serveixen per accedir als busos llançadora.

Aquest dijous, poc abans de les 6.30 h, una flota de quinze autobusos esperaven els passatgers a Castelldefels per dur-los a l’estació de Sants de Barcelona. Tot i que la previsió era fer expedicions cada 30 minuts, finalment Renfe ha reduït la freqüència de sortida a uns deu minuts de mitjana. El dispositiu ha funcionat, malgrat l'escepticisme dels usuaris. Molts celebraven tenir una alternativa, però també es mostraven cautelosos: “És una bona solució, però ja veurem si arribem puntuals a la feina”.

Usuaris de l'estació de Gavà demanant informació sobre alternatives de transport
Usuaris de l'estació de Gavà esperant un dels tres trens que passen cada hora per la R2 Sud

Una de les qüestions que ha sorprès els passatgers ha estat la ubicació dels autocars a la part posterior de l’estació de Castelldefels, en una zona situada a uns 6 minuts caminant des de l’entrada principal. Renfe ha optat per aquest punt a uns 500 metres de distància per l’amplitud del carrer, ja que l’estació està ubicada en una plaça de dimensions reduïdes.

“No ho trobo gaire ben organitzat”, s’ha queixat la Iolanda, que viu a Olivella (Garraf) i cada dia agafa el tren a Castelldefels per anar a treballar a Barcelona. Ha assegurat que ha passat dos dies “horrorosos” per anar i tornar de la feina, i ha desitjat que els autobusos li permetin fer ara el trajecte “en condicions”. Assegut prop seu en un dels primers autocars d’aquest matí hi havia l’Àlex, veí de Castelldefels i treballador a Sant Feliu de Llobregat. Dimarts i dimecres ha trigat dues hores i mitja per fer un trajecte que habitualment recorre en 50 minuts. En els busos llançadora hi veu una alternativa més còmoda, però no més àgil: “Igualment trigaré el doble del que és normal i segurament arribaré tard a treballar”.

stats