Les vuit hipòtesis que la Guàrdia Civil investiga sobre l'origen de l'accident d'Adamuz
Entre els motius hi ha una ruptura del carril o de soldadura, però el cos adverteix que li falta informació per descartar opcions
Barcelona"Per tot el que s'ha exposat i en la data actual, no es pot descartar aquest supòsit de forma definitiva, a falta de completar la informació pendent de recaptar". Aquesta és una de les frases més repetides en l'informe inicial de la Guàrdia Civil sobre l'origen de l'accident d'Adamuz que el 18 de gener va causar la mort de 46 persones i va deixar més de 150 ferits. Al document al qual ha tingut accés l'ARA es plantegen fins a vuit hipòtesis que podrien haver provocat el tràgic accident i, de moment, el cos policial explica que no té prou informació per descartar-ne cap.
La investigació que la Guàrdia Civil va entregar al jutjat de Montoro (Còrdova) el 5 de febrer detalla com l'accident es va produir al quilòmetre 318 de la línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla entre les 19:43:37 i les 19:43:41 del 18 de gener. Expliquen també que les càmeres d'Adif permeten conèixer l’hora de l’impacte, però no "confirmar com es produeix, al no observar-se el moment de la col·lisió”. Sí que continuen considerant que la successió de fets va ser que el tren Iryo que viatjava en direcció Madrid va descarrilar parcialment, fent que els combois posteriors envaïssin el sentit contrari per on circulava l’Alvia procedent de Madrid amb destinació Huelva i que va impactar a una velocitat de 208 quilòmetres per hora.
A part de concretar les circumstàncies de l'accident, l'informe analitza fins a vuit hipòtesis del motiu del sinistre.
Ruptura del carril o soldadura defectuosa
Segons la Guàrdia Civil, i tal com s'havia especulat anteriorment, un dels possibles motius de l'accident és el trencament d'un carril que vingués defectuós de fàbrica. En aquest sentit, esmenten que el 26 de gener van requerir a Adif que aportés dades sobre el lot de raïls utilitzats en el tram de l'accident i que aquesta sol·licitud "està pendent de resoldre's".
Una altra de les hipòtesis que investiga el cos policial és el d'una soldadura defectuosa. L'informe apunta que "una de les causes" podria ser la ruptura de la soldadura que unia un raïl de l'any 2023 amb un altre de l'any 1989 en el punt del sinistre. En tots dos casos, la investigació policial adverteix que si s'hagués trencat un raïl o una soldadura hi hauria hagut una caiguda de tensió en els circuits de la via. Per això sol·liciten les dades de tensió al circuit del 12 al 18 de gener.
Paral·lelament, també posen sobre la taula l'opció que l'accident es degui a "l'estat general del conjunt de travesses, grava, carril, clips i soldadures". Per comprovar-ho, els investigadors han demanat la documentació sobre la licitació d'obres, l'empresa que assumeix l'actuació, l'empresa executora i l'empresa encarregada de l'última actuació sobre el tram on va tenir lloc l'accident. En el moment d'entregar l'informe inicial encara no els havien fet arribar aquesta informació. Una altra de les opcions que té sobre la taula la Guàrdia Civil és que hi hagués algun defecte en els trens implicats en l'accident o en combois que haguessin passat pel tram anteriorment i els hagués pogut caure alguna peça. De nou, el cos policial apunta que li falten dades per poder descartar l'opció perquè no s'ha donat l'autorització per accedir-hi.
A més, a l'informe inicial també s'investiguen la falta de prevenció i de manteniment o l'ús de "materials inadequats". Les tres opcions s'investiguen juntament amb les hipòtesis anteriors i per fer-ho, entre altres coses, la Guàrdia Civil ha fet entrevistes amb Adif, ha demanat informes al sindicat de maquinistes Semaf o sobre la prevenció de riscos laborals i irregularitats detectades per part de Renfe i Iryo.
Conducció imprudent o sabotatge
L'informe inicial encara planteja dues hipòtesis més. Una és la possibilitat que l'accident fos causat per una negligència o imprudència d'alguns dels maquinistes implicats en el sinistre. La Guàrdia Civil recorda que el conductor del tren Alvia va perdre la vida i que la informació que han recollit "no indica a priori" cap actuació anòmala, negligent o imprudent. En el cas del maquinista del tren Iryo, que va resultar il·lès, expliquen que se li van practicar proves tant d'alcoholèmia com de drogues i que van ser negatives. A més, apunten que "la seva actuació no evidencia imprudència o negligència, com a causa del descarrilament i col·lisió".
Finalment, el cos policial també aborda el sabotatge i el terrorisme com a motiu de l'accident. Expliquen que s'investiga si el trencament d'un raïl o d'una soldadura es podria deure a un tall amb maquinària o a l'ús d'una substància corrosiva o explosiva. La Guàrdia Civil ha demanat anàlisis a diversos laboratoris, però en el moment d'entregar l'informe en qüestió, deixaven escrit que no es podia descartar aquest supòsit "a falta de recaptar informació pendent".