INFRAESTRUCTURES

Multa a Renfe pel mal servei

Capítol inèdit en el pols entre Renfe i el Govern pel mal servei a Rodalies: les multes. La Generalitat ha obert 125 expedients sancionadors a l'operadora per infraccions greus durant el mes de setembre.

Maria Ortega
06/11/2012
3 min

BARCELONA. El Govern fa una pas endavant en la seva particular pugna amb Renfe per exigir la millora del servei de Rodalies. La nova arma són les multes. La Generalitat ha obert 125 expedients sancionadors a l'operadora per infraccions greus durant la segona quinzena del mes de setembre, coincidint amb la vaga encoberta de maquinistes que va alterar de manera notòria el servei a la xarxa ferroviària catalana, tant a Rodalies com a Regionals.

És el resultat de l'expedient informatiu que el Govern va obrir a Renfe, el 21 de setembre passat, per les reiterades alteracions de servei. Després d'estudiar la documentació aportada per la companyia ferroviària, s'ha certificat que entre el 15 de setembre i l'1 d'octubre es van suprimir 87 trens -62 de manera total i 25 més parcialment-, i que només es va habilitar transport alternatiu per carretera en 12 casos. Però la llista de greuges que han posat a prova la paciència dels usuaris no acaba aquí.

Renfe admet que només durant quatre dies de setembre (del 18 al 21) va registrar fins a 478 endarreriments. I que en 188 d'aquests casos el retard va superar els 15 minuts. Per tot plegat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va donar ahir per provat que s'han alterat de manera significativa les condicions essencials d'utilització del servei. I això s'ha traduït, aquest cop sí, en expedients sancionadors. Fins a 125 expedients: 50 infraccions greus pels trens suprimits sense habilitar cap mena de transport alternatiu, 25 pels trens suprimits parcialment i 50 més pels retards de més de 15 minuts. A la pràctica, Renfe s'enfronta ara a una multa que pot arribar fins als 3,75 milions d'euros (la sanció per cada infracció greu va dels 6.001 euros als 30.000 euros). Recoder, però, nega que el Govern actuï amb finalitats recaptadores i veu en les multes una oportunitat de "rectificació" perquè l'operadora ofereixi als usuaris "el servei que es mereixen".

Renfe reivindica un deute

L'altra conseqüència directa de l'anunci de multes és l'escalada de tensió. Renfe, de fet, ja va respondre ahir a l'atac amb un altre atac. Així, a més d'anunciar que recorrerà cadascun dels expedients sancionadors interposats, la companyia va acusar el Govern de deure-li 291 milions d'euros. Més llenya al foc, doncs, en una relació cada cop més deteriorada. Ho evidencia el fet que el departament de Territori i Sostenibilitat continuï negant-se a firmar el contracte programa amb l'operadora, que hauria d'haver entrat en vigor l'1 de gener del 2011, perquè no veu el compromís d'inversió necessari per garantir el bon funcionament de la xarxa.

Les negociacions s'han situat en un carreró sense sortida. I, segons els càlculs de Renfe, la Generalitat li deu el cost de prestació del servei del 2011 i el 2012, més les quantitats pendents del 2010 i l'anomenat pla Acció -que dóna suport a peticions addicionals del Govern pels serveis transferits-.Tots aquests capítols eleven el deute estimat, segons Renfe, a prop de 300 milions d'euros.

La Generalitat, però, es va afanyar a negar ahir aquestes acusacions. I va assenyalar el ministeri de Foment com a responsable d'aquesta factura impagada. Portaveus del departament de Territori i Sostenibilitat van remarcar que, en no haver segellat el nou contracte de serveis, el responsable de transferir el pressupost per la prestació de servei a Renfe és l'Estat i no la Generalitat, que "no deu ni un euro a Renfe".

Davant del canvi d'estratègia -amb l'amenaça de multes com a protagonista-, Recoder va defensar ahir que prefereix la via del diàleg a la de les sancions, però que la primera no ha donat resultats. Vist això, el Govern mantindrà les inspeccions. De moment, entre el 15 i el 26 d'octubre es van fer 1.393 controls. I en el 61,5% dels casos (858) es van detectar incidències, que podrien derivar en noves multes. A les estacions de Barcelona Sants i Passeig de Gràcia s'hi van detectar, per exemple, problemes recurrents amb la megafonia, que era inintel·ligible o avisava quan els trens ja havien marxat. També s'hi denuncien problemes amb les pantalles d'informació.

Sense devolucions

El Govern ha anunciat també que obrirà un expedient informatiu a Renfe Operadora per l'incompliment de les noves condicions generals d'utilització dels serveis ferroviaris -publicades al DOGC el 3 d'octubre-, que fixen que en tots els retards de més de 15 minuts ja s'ha d'aplicar la devolució exprés del bitllet. La direcció general de Transports i Mobilitat ha comprovat que aquest apartat s'està incomplint. I Renfe torna a respondre a aquest atac amb un nou atac: un recurs de reposició. La companyia argumenta que el Govern no ha convocat des del 4 de juny l'òrgan mixt que ha de decidir els canvis i que, per tant, es tracta d'una decisió "unilateral". La guerra de Rodalies continua oberta.

stats