La contaminació a Barcelona sobreviu a la zona de baixes emissions

Només un 1% dels vehicles que circulen, uns 10.000, incompleixen la mesura

En les primeres setmanes de la zona de baixes emissions (ZBE), que va començar el 15 de setembre, l'Ajuntament de Barcelona ha detectat que només un 1% dels vehicles que circulen a la ciutat incompleixen la mesura. Són 10.761 cotxes infractors. Aquest 1% s'ha estabilitzat –els primers dies havia arribat a ser un 3%– però el regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, confia que quan els conductors rebin les multes, que s'estan començant a enviar, "acabi de desaparèixer". Malgrat això, la ZBE no ha solucionat la contaminació de l'aire a Barcelona perquè des de mitjans de setembre els valors de diòxid de nitrogen han tornat a superar els límits fixats per l'OMS. "La rebaixa és significativa però no suficient", ha admès.

Barcelona posa més traves als cotxes

De fet, com que el covid-19 ha alterat la mobilitat de la població, el consistori encara no s'atreveix a dir quin és l'impacte real de la ZBE. El motiu és que l'aplicació de la mesura ha coincidit amb una recuperació de l'ús dels vehicles privats a la ciutat, cosa que, en canvi, no s'ha vist al transport públic. Tot i que la contaminació és inferior comparada amb els nivells d'abans de la pandèmia, els valors han empitjorat respecte a l'estiu. "No vol dir que la mesura no hagi funcionat, perquè tenim mig milió menys de desplaçaments contaminants", ha defensat Badia. Aquest mig milió és la suma dels vehicles sense etiqueta ambiental (els que ja no poden circular) i dels que la tenien de color groc i que des del 2017 han anat deixant de circular per Barcelona.

Barcelona recupera nivells de contaminació previs a la pandèmia

L'any 2017 el 20% dels vehicles a la capital catalana no tenien etiqueta i aquest percentatge ha baixat fins al 3%. Segons l'Ajuntament, representen 285.000 desplaçaments menys. Del 3% que encara persisteix, un 1% correspon als cotxes infractors que ara rebran les multes, i la resta als vehicles que poden circular tot i ser contaminants perquè tenen una moratòria, com furgonetes, camions i autobusos. Pel que fa als vehicles amb l'etiqueta groga, que de moment encara poden circular, el 2017 representaven el 43% dels vehicles a Barcelona i ara en són el 27%. Una disminució que es quantifica en 265.000 desplaçaments menys. "Hi ha hagut una transformació important a una velocitat ràpida", ha defensat Badia.

Següents vehicles afectats

Però com que la ZBE no permet arribar a "l'objectiu desitjat" per reduir la contaminació, el regidor ha reconegut que pròximament s'haurà "d'aclarir el calendari" per determinar quins seran els següents vehicles contaminants que no podran circular per la ciutat. La moratòria de les furgonetes més contaminants és fins a l'abril del 2021, la dels camions fins al juliol del 2021 i la dels autocars fins a l'1 de gener del 2022. Badia ha assegurat que la idea és que a finals d'aquest any o a principis del vinent es concreti el calendari, que es preveu que també afecti els vehicles amb l'etiqueta groga que ara poden circular per Barcelona.

Un estudi planteja el peatge urbà com una de les solucions contra la contaminació

El regidor no s'ha volgut mullar sobre la possibilitat d'aplicar un peatge urbà. Badia s'ha limitat a dir que la transformació urbana i la recuperació del transport públic poden "acompanyar" la millora de la qualitat de l'aire.

Nous contenidors, fins al 2022

Quan se li ha preguntat pel contracte de neteja de la ciutat, Badia ha explicat que en aquest moment l'Ajuntament està validant l'oferta tècnica i econòmica de les empreses que s'han presentat al concurs. Quan s'hagi completat aquest tràmit, i depenent de si es fa alguna al·legació al tribunal de contractació, es calcula que l'adjudicació del contracte, de 2.400 milions d'euros, podria passar a finals d'aquest any o a principis del vinent pel plenari municipal. Malgrat tot, el regidor ha avançat que els canvis no seran visibles fins al 2022 perquè la companyia guanyadora tindrà un període de deu mesos per desplegar els nous contenidors i els vehicles. Una de les empreses que s'hi ha presentat és FCC, que el consistori va multar per un frau en la recollida d'escombraries. Badia ha volgut desvincular la sanció del concurs perquè ara es valorarà "la millor opció possible".