Salut
Societat 09/07/2022

Roma: la capital europea de les morts causades pel soroll del trànsit

Més del 60% dels romans suporten nivells de decibels per sobre dels que marca l’OMS

2 min
Trànsit als voltants del Coliseu a Roma
Dossier Roma: la capital europea de les morts causades pel soroll del trànsit

RomaUn de cada cinc ciutadans europeus està exposat a un nivell de soroll tan elevat que podria posar en risc la seva salut. La contaminació acústica, com adverteix l’Organització Mundial de la Sanitat (OMS), provoca un augment significatiu d’infarts i de problemes mentals, i és la responsable de la mort de 3.600 europeus a l’any. Itàlia no és una excepció i la capital italiana ocupa el primer lloc en el nombre de decessos a causa del soroll.

El trànsit infernal de la Ciutat Eterna, l’enrenou dels romans i els turistes que passegen pels seus carrers, i fins i tot l’incessant grall de les gavines han convertit la capital italiana en una de les ciutats amb més contaminació acústica d’Europa. Una banda sonora que augmenta el nivell d’estrès i el risc de patir cardiopaties, insomni i fins i tot demència, que segons una estimació de l’Institut de Salut Global de Barcelona causa una mitjana de 96 morts a l’any a Roma. Unes morts que es podrien evitar mantenint el soroll per sota del llindar de 53 decibels que l’OMS fixa com a límit, segons els experts.

A Roma el percentatge de persones exposades a un nivell superior de decibels dels que serien saludables supera el 60%. El nivell de soroll més gran es registra al voltant del Colosseu, una zona on a més de concentrar-se alguns dels monuments més visitats cada dia pels turistes conflueixen diverses vies que uneixen el centre de la ciutat amb altres àrees importants de la capital. I això que el trànsit de vehicles privats al llarg dels Fòrums Imperials va quedar prohibit fa gairebé una dècada. 

Tampoc no es queden enrere el Viale Regina Margherita, a l’altura de l’entrada de l’Hospital Policlínic Umberto I, i la via de San Gregorio, entre l’amfiteatre Flavio i el circ Massimo. Totes tres superen àmpliament els 70 decibels. “Roma és presonera dels cotxes i del soroll que generen. Les dades del Colosseu són alarmants”, denuncia Legambiente, la principal organització ambientalista italiana, que proposa fer de vianants tota l’àrea que envolta el monument, així com els voltants dels principals hospitals i escoles. 

Garantir la salut

“Només allunyant els vehicles del centre i de les zones d’estudi i hospitalització es garanteix la salut de les persones davant dels riscos de la contaminació acústica i la dels monuments, començant pel símbol de la capital”, afegeixen. Les diferents administracions locals han intentat en els darrers anys fer alguns passos en aquesta direcció i han aprovat, per exemple, projectes que proposaven la conversió en zona de vianants de les artèries que envolten alguns dels monuments més representatius de la ciutat, que, tanmateix, s’han quedat en paper mullat.

El trànsit és responsable del 56% de la contaminació acústica, davant del 6% que generen les fàbriques i el 5% dels avions i trens, segons el ministeri de Medi Ambient transalpí. Però la tranquil·litat dels romans també està interrompuda a causa del soroll procedent dels locals i terrasses que es concentren en alguns barris.

La treva de la pandèmia

Després de dos anys de treva acústica obligada per la pandèmia, les últimes setmanes han tornat a aparèixer en alguns edificis de Trastevere, San Lorenzo, Flaminio i Pigneto pancartes on els veïns exigeixen, sense èxit, que es respecti el seu dret a descansar.

Dossier Roma: la capital europea de les morts causades pel soroll del trànsit
Vés a l’ÍNDEX
stats