Societat 19/07/2016

Rull vol refer l'estructura financera del tram central de la L9 per impulsar la infraestructura

El conseller defensa "alliberar” 200 milions d’euros anuals que es dediquen als cànons de les estacions i destinar-los a acabar el túnel

Acn
2 min
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull

BarcelonaRefer l'arquitectura financera del tram central de la línia 9 de metro per poder completar finalment la infraestructura. Aquest és l'objectiu que s'ha fixat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que en una entrevista a l'ACN ha assegurat que aquesta és la seva prioritat. El conseller ha considerat “inacceptable i absurd” que la seva conselleria destini 450 milions d’euros aquest 2016 a pagar a les constructores els cànons i la despesa financera del tram central de la L9 –sobre un pressupost total de 1.400 milions per a tot el departament– “com si l’obra estigués acabada”.

Per això, el titular de Territori està estudiant com “alliberar” 200 milions d’euros anuals durant quatre o cinc anys del pagament dels cànons de les estacions encara no construïdes i de les despeses financeres i “injectar-los” a la construcció del túnel. El titular de Territori ha recordat que encara resten 1.200 milions per invertir al tram central de la línia 9.

Rull ha defensat que és necessari completar el tram central de la infraestructura "perquè és el que dóna sentit al conjunt de la línia 9, permet captar més usuaris i donar mobilitat als dos extrems". El conseller ha qüestionat que es comencés l'obra pels extrems, tot i que ha admès que "a pilota passada és fàcil de dir". A més, ha argumentat que la finalització del tram central incrementarà la demanda dels extrems sud i nord de la línia 9”, ha sentenciat el conseller.

Rull ha criticat que el sistema actual de finançament de l’obra no és realment una concessió, ja que no hi ha una transferència de risc a les constructores, sinó que es tracta d’un sistema de pagament diferit. “Això ens té tenallats, però treballem per refer l’arquitectura financera de la línia 9. És d’una complexitat extraordinària, però si ho aconseguim serà bo per a la Generalitat i les seves finances, serà bo per a les empreses constructores del país, que veuran reactivar l’obra pública i la generació de llocs de treball, i serà bo per als usuaris del transport públic, que gaudiran d’un servei millor de metro”, ha conclòs.

Estat de les obres a la L10

Sobre les obres de la línia 10 del metro a la Zona Franca, Rull també s’ha compromès a mantenir el termini de finalització del projecte el proper 2017. Actualment s’està incorporant la segona via i la segona catenària en aquest ramal i s’està estudiant paral·lelament “com es fa l’aportació econòmica per part de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat” per finançar l’obra pendent.

Igualment, el conseller ha promès “sensibilitat” envers la reivindicació de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, que reclama que si entren en funcionament les estacions barcelonines també ho facin les hospitalenques.

stats