Educació
Societat 14/03/2022

Salt’Educa reclama un pla pilot per acabar amb l’"apartheid" a les escoles saltenques

L’entitat denuncia que cap administració ha posat fi al repartiment desigual d'alumnes vulnerables que hi ha entre els centres públics i els privats

3 min
Escola el Pla de Salt

SaltPosar fi a la segregació escolar que hi ha a Salt. Aquest és el principal cavall de batalla des de fa anys de la plataforma Salt’Educa, que critica que ni la Generalitat ni l’Ajuntament han fet res per evitar que hi hagi un repartiment molt desigual dels alumnes vulnerables entre els centres del municipi. “La inacció dels governs ha generat una situació d’apartheid perquè hi ha escoles on gairebé el 100% de les famílies són immigrades o de pocs recursos”, ha subratllat un dels portaveus, Mostafà Shaimi. Per això l’entitat ha reclamat un pla pilot amb mesures extraordinàries que posi fi a la problemàtica perquè, segons Shaimi, “hi ha un xup-xup de fractura social” al poble. 

A Salt, tots els centres educatius són de màxima complexitat, però els públics tenen un percentatge més alt d’estudiants d’origen immigrant o amb dificultats econòmiques que els privats. “Totes les aules haurien de reflectir la mateixa realitat que hi ha als carrers”, ha recalcat el portaveu, que també ha recordat que està en joc el futur dels infants i la cohesió social al municipi. 

“El Síndic i Educació reconeixen que hi ha segregació i que no hi ha una igualtat d’oportunitats. Per tant, s’està atemptant contra el dret a l’educació i a la no-discriminació. I si els infants d’un mateix municipi no tenen una vida comuna a l’escola, no es trobaran mai al carrer. O, si es troben, serà en una situació de conflicte perquè no saben conviure”, ha lamentat Shaimi. 

Nova zonificació i equilibrar la matriculació viva

La plataforma ha posat sobre la taula diferents mesures per acabar amb la segregació que es podrien incloure en el pla pilot. D’una banda, canviar la zonificació escolar. Ara tot el poble és una sola zona, però Salt’Educa proposa que, en funció del carrer, els progenitors només puguin triar entre un centre públic i un de concertat. “Hem de trossejar el pastís perquè totes les escoles siguin un reflex del municipi”, ha posat com a metàfora el portaveu. 

Així mateix, proposen millorar la gestió de la matrícula viva, és a dir, dels estudiants que s’incorporen a mig curs. “Una escola pública pot rebre 30 o 40 alumnes en un curs. En canvi, les concertades un o cap perquè diuen que ho tenen ple”, ha retret la també portaveu de la plataforma, Èlia Llinàs, que també considera que un altre àmbit per corregir és la “fuga de famílies” que opten per escolaritzar els infants en centres de Girona o poblacions pròximes a Salt. 

Tant Llinàs com Shaimi han posat èmfasi en la importància d’involucrar les escoles concertades per acabar amb la segregació, i han demanat que es doti de més recursos aquesta tipologia de centres perquè incorporin més alumnes vulnerables. “Per a nosaltres és una contradicció, perquè apostem per l’educació pública. Però si no fas entrar alumnes a la concertada, no hi haurà la possibilitat d’eliminar la segregació”, han admès.

Paral·lelament, Salt’Educa engegarà una campanya de sensibilització entre la població amb el lema “Compartim poble, compartim escola”. A més de xerrades i activitats, han gravat uns vídeos amb testimonis de saltencs que parlen de la segregació, i han demanat a diversos artistes que representin la problemàtica a través de dibuixos i il·lustracions. 

Precisament, aquest dilluns al migdia, s'ha debatut al Parlament un informe del Síndic de Greuges que analitzava el paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar, amb propostes i mesures que es poden aplicar a nivell local.

stats