Subministraments

Pisos que gastaven com hospitals: Endesa detecta cada dia dos fraus elèctrics per marihuana

L'any 2024 es van localitzar un 41% més de casos en que s'estafava energia

Cultius de marihuana a Martorell
18/02/2025
3 min

BarcelonaPerquè la marihuana creixi a l'interior calen focus, escalfadors, ventiladors i altres aparells que necessiten corrent elèctric per funcionar. I en necessiten molt. Un hivernacle de marihuana pot consumir igual que 80 pisos grans, d'uns 100 m². A Catalunya s'han desmantellat plantacions en vivendes que gastaven la mateixa llum que un hospital sencer. En total, segons les dades que ha fet públiques aquest dimarts Endesa, l'any passat les plantacions de cànnabis detectades al país van defraudar una quantitat d'electricitat equivalent al consum de Canovelles, una ciutat de 17.000 habitants. Són 162 gigabytes l'hora, un 26% de la llum defraudada a Catalunya.

En xifres absolutes, però, les plantacions de marihuana són una minsa part de tots els fraus elèctrics comesos al país: un 3,16% de tots els expedients oberts. Però aquest 3% dels fraus ha consumit el 26% de la llum defraudada. Durant el 2024, cada dia els tècnics d'Endesa van detectar dues plantacions de marihuana que punxaven la llum: fins a 722 expedients en un any, nou més que el 2023.

També són preocupants les dades totals de fraus, que pugen un 41,55% en un any i arriben als 22.784 casos. Representen el consum anual d'una ciutat gran, com Sant Feliu de Llobregat o Lloret de Mar, que superen els 40.000 habitants. S'ha de tenir en compte que Endesa no opera a la totalitat de Catalunya, si bé ho fa a la majoria de comarques. Queden fora de la companyia territoris com l'Alt Urgell, el Solsonès i el Pla de l'Estany. En d'altres, com el Ripollès, la Garrotxa, el Vallès Oriental i Osona, el subministrament és compartit amb altres empreses.

A la resta de l'Estat, els territoris subministrats per Endesa són Andalusia, Aragó, les Illes Canàries i les Illes Balears, a més de la província de Badajoz. En aquest conjunt de territoris, els casos de frau durant el 2024 van ascendir a 71.000, un augment del 33% respecte a l'any anterior. L'energia estafada equival al consum de 250.000 llars. Des de la companyia assenyalen que la major part de l'energia defraudada la concentren indústries, empreses i plantacions de marihuana.

Tècnics encaputxats

Des d'Endesa alerten que els efectes de les plantacions de marihuana van molt més enllà del frau a l'empresa o a l'administració. Avisen, per exemple, que representen importants riscos per a la salut dels veïns, ja que poden provocar incendis i electrocucions. L'any passat es van registrar 24 incendis als centres de distribució de la companyia de tot l'Estat per saturació de la línia, provocada per aquestes situacions de frau. Des de la companyia, però, també avisen de les conseqüències per a la convivència dels barris per l'existència de grups criminals que controlen les plantacions. De fet, els treballadors de l'empresa han d'acudir encaputxats i acompanyats per les forces de seguretat a fer la seva feina per evitar que els identifiquin i patir agressions quan actuen en casos de fraus. Després d'aquestes actuacions, les conseqüències positives són immediates: el consum elèctric es desploma i les incidències es redueixen un 90%. Per això des de l'empresa recorden la importància dels avisos dels veïns per detectar aquests fraus.

Cultiu de marihuana detectat per Endesa.

No és una novetat –els Mossos d'Esquadra ho avisen de fa temps– que Catalunya s'ha convertit en un punt de producció de marihuana molt important per acabar-la exportant a països europeus, on es paga més cara. Cada any, de mitjana, els Mossos fan uns 2.000 detencions per tràfic de marihuana, i el 2023 van requisar més de sis tones de cànnabis. Fonts d'Endesa situen la majoria de fraus al voltant de la carretera AP-7, ja que els traficants busquen llocs ben connectats per poder treure la droga per carretera. Un dels incentius de tot plegat, que els Mossos i Endesa posen sovint sobre la taula, és el marc legal, que a Espanya és més lax que a l'entorn europeu: en països com França, Alemanya i Itàlia es diferencia entre casos greus i lleus i el frau elèctric comporta fins i tot penes de presó, mentre que a l'Estat el robatori d'energia només comporta pena de multa, no preveu agreujants ni computa per a la reincidència. 

Intel·ligència artificial per detectar fraus

De la mateixa manera que les plantacions de marihuana, sobretot les interiors, cada dia són més sofisticades, amb més mesures de seguretat i tecnologia punta, Endesa també està intentant millorar en aquesta particular guerra científica amb els traficants. Per exemple, des de l'empresa expliquen que estan aplicant intel·ligència artificial per detectar patrons de frau a la xarxa elèctrica. Això, segons Endesa, ha permès duplicar la taxa d'èxit de les inspeccions.

stats