Societat 20/03/2019

TMB farà un estudi ambiental en 26 estacions de metro

L'empresa defensa que fins ara les anàlisis han sigut negatives, tot i que ara es vol fer aquest estudi perquè no hi pugui haver "altres sospites"

P.e.
2 min
Un tren  del metro de Barcelona  de la L2.

BarcelonaDesprés de detectar fibres d’amiant en alguns trens del metro de Barcelona, TMB farà un estudi ambiental en 26 estacions per comprovar que no hi ha presència d’amiant. L’empresa defensa que fins ara les anàlisis ambientals han sigut negatives, perquè no han trobat fibres d’amiant, tot i que ara es vol fer aquest estudi perquè no hi pugui haver “altres sospites”. Ho va explicar ahir el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, que va afegir que la decisió de fer aquest estudi en 26 estacions sorgeix del grup d’experts de la companyia, en el qual participa l’Agència de Salut Pública. Cañas va negar que hi hagi “cap alarma” i ho va atribuir a la voluntat de “contrastar” la presència d’amiant.

Cañas va avançar que s’ha d’acabar de definir com serà l’estudi a les 26 estacions, que es pretén que sigui representatiu de la xarxa del metro. També es planteja l’opció de fer les anàlisis als túnels. L’estudi ambiental es farà de 8 h a 24 h, cosa que implica unes anàlisis “més exigents que fins ara”, va indicar Cañas. TMB vol certificar així que no hi ha una exposició generalitzada de fibres d’amiant al metro de Barcelona. En aquest sentit, l’empresa preveu que la substitució dels 42 trens de les línies 1 i 3 que tenen vagons amb fibres d’amiant s’allargui, com a mínim, tres anys. Segons TMB, aquest és el temps que es necessita per adjudicar l’encàrrec i tenir els trens nous operatius. Dels 42 trens afectats, 94 vagons (de 210) tenen fibres d’amiant i tots els cotxes continuen circulant, però ha canviat el seu procés de manteniment.

La companyia calcula, segons el seu calendari, que l’inventari per detectar l’amiant als trens finalitzi al juny, mentre que l’inventari a la resta de la instal·lació de la xarxa del metro on hi pot haver presència de fibrociment -amb amiant- es preveu que estigui enllestit al setembre. TMB substituirà el material de fibrociment de la instal·lació que es pugui canviar.

Pel que fa a les proves als treballadors, actualment 1.064 empleats estan en el programa de revisions per haver treballat -actualment o en el passat- en les tasques de manteniment del metro, cosa que pot comportar una exposició a l’amiant. Les proves ja s’han donat per acabades a 397 treballadors, 22 dels quals tenen una afectació: 19 tenen un engruiximent pleural, dos tenen plaques pleurals no calcificades i un té plaques pleurals calcificades. Dos empleats més estan de baixa laboral a l’espera que se certifiqui si tenen patologies més greus que es puguin considerar malalties professionals.

Revisions a jubilats

L’empresa també es compromet a finançar les visites mèdiques a 418 jubilats de TMB que van estar exposats a l’amiant. Els casos que requereixin un seguiment es derivaran a la Seguretat Social, tot i que la companyia preveu assumir el cost de les primeres visites dels treballadors jubilats. Cañas va admetre ahir que el procés de les revisions “és lent” perquè es fa per fases, amb visites a una especialista en pneumologia de l’Hospital de la Vall d’Hebron. En paral·lel, l’empresa ha posat en marxa un programa voluntari de revisions dins el programa de vigilància de salut.

stats