Barcelona

Del tramvia a la nova superilla: Barcelona aspira a rebre 125 milions de fons europeus per a mobilitat

L'Ajuntament ha aprovat el primer paquet de projectes per presentar a les convocatòries d'ajuda a la recuperació

2 min
Una imatge del Trambaix a l’estació de Francesc Macià de la Diagonal, el punt final de la via des de les ciutats del Baix Llobregat.

BarcelonaEl govern de Colau ja va detallar ahir que, pel cap baix, preveu rebre el 2022 uns 150 milions d'euros provinents dels fons europeus de recuperació, que són els que ha inclòs com a previsió en la seva proposta de pressupost. L'Ajuntament ha detallat aquest matí que ja ha aprovat la llista de projectes que, dins de l'àrea de la mobilitat i la millora de la qualitat ambiental, aspiraran a rebre finançament europeu. Es tracta d'iniciatives com la unió dels tramvies per la Diagonal, la incorporació de càmeres per controlar els vehicles que incompleixen la zona de baixes emissions (ZBE), les obres de l'anomenada Superilla Eixample, que han de començar l'estiu que ve, o l'ampliació de la flota d'autobusos elèctrics. La ciutat, de fet, ha presentat una carta als reis per optar al màxim pressupost possible en la convocatòria del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per als municipis: 125 milions d'euros, que és el límit a l'alça si es té en compte la població de Barcelona. I en prepara ja per a altres àmbits com el de la rehabilitació d'edificis, que, segons va avançar ahir el regidor de Pressupost, Jordi Martí, és una de les àrees en què s'espera una injecció econòmica més forta provinent dels fons Next Generation.

Segons el pla que ha aprovat la comissió de govern per a l'àmbit de la mobilitat, les iniciatives candidates a rebre subvencions europees es divideixen en dos grups per presentar-se cadascun a una de les dues convocatòries que es plategen. Al primer, que suposaria subvencions per un valor màxim de 74,89 milions d'euros, hi ha els projectes amb calendari d'execució previst fins al 2023, com les càmeres de la ZBE, els quatre primers carrers i les quatre primeres places de la superilla a l'Eixample, la compra de 74 autobusos elèctrics –en la segona convocatòria se n'afegeixen cinc més–, 16 actuacions per ampliar la xarxa actual de carris bici, la instal·lació de radars per poder complir el compromís de tenir el 75% dels carrers de la ciutat amb la velocitat limitada a 30 km/h, les obres de transformació de l'avinguda Meridiana o la instal·lació de sis escales mecàniques per millorar connexions i els treballs per desenvolupar una aplicació que integri tota la mobilitat metropolitana.

De totes aquestes iniciatives, la que representaria una injecció més important de diners seria la de la superilla, que opta a una subvenció de gairebé 26 milions d'eros, seguida dels 16 milions per comprar busos elèctrics i els 9,1 dels carrils bici. En el segon paquet de projectes, la ciutat hi posa les obres per connectar els tramvies per la Diagonal, que aspiren a la xifra més alta de pressupost, 33 milions d'euros; el nou paquet de compra de busos elèctrics (un milió més); la instal·lació de punts de càrrega per a aquests autobusos a les cotxeres del Triangle i a la Zona Franca (13,6 milions d'euros), i el desenvolupament d'un sistema per poder comprar el bitllet senzill de l'autobús amb targeta (1, 3 milions), que és una assignatura pendent des de fa anys. Aquest segon paquet aspira a un total de gairebé 50 milions d'euros.

A part d'aquesta llista de projectes, la comissió de govern també ha aprovat un conveni amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per col·laborar en la sol·licitud i la gestió de les ajudes europees. La ciutat preveu presentar candidatures, també, a altres àmbits de subvencions.

stats