Publicitat
Publicitat

Els treballadors del metro tornaran a fer vaga dilluns

Els sindicats i TMB no han arribat a un acord definitiu i el comitè d'empresa ha decidit repetir les aturades el 22 de maig de 07.00 a 09.00, de 16.00 a 18.00 i de 20.30 a 22.30 h

La vaga del metro s'allargarà un dilluns més (i ja són quatre) per la manca d'acord entre Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i els sindicats. Després de més d'una setantena de reunions, quatre aquesta mateixa setmana, el comitè de vaga ha decidit continuar amb les protestes que tenien previstes el 22 de maig.

El servei es reduirà al 40% entre les 07.00 i les 09.00 i entre les 16.00 i les 18.00 h; i a un 20% entre les 20.30 i les 22.30 h. TMB ha advertit que l'oferta serà insuficient per absorbir el trànsit de passatgers habitual, especialment a les hores punta del matí i la tarda. El telefèric de Montjuïc també podria veure's afectat durant la tarda, ja que el servei depèn del personal del metro.

Les negociacions avancen, però no eviten la vaga

A l'última reunió entre l'empresa i els treballadors, celebrada aquest dijous, TMB va proposar als sindicats anul·lar la vaga de dilluns i continuar negociant sense les aturades. Els treballadors, però, van desestimar la proposta. En declaracions a l'ARA, Baptista Silanes, membre del comitè de vaga per Comissions Obreres (CCOO), ha destacat que "encara no s'ha aconseguit tancar un acord que la plantilla pugui acceptar".

Tant TMB com els sindicats han destacat que s'ha avançat molt en les converses, però que no ha sigut possible signar un conveni definitiu. L'empresa ha explicat en un comunicat que ha ofert als empleats un acord en què es preveuen  "sensibles millores econòmiques" (superiors al 7% en quatre anys), així com avenços en la conciliació familiar, la protecció de la maternitat, els permisos, les vacances o l’estabilitat de la plantilla, entre altres punts.

La contractació, el principal escull per l'acord

"El problema no el tenim amb el salari, sinó amb la contractació", ha assegurat Silanes, "es perden llocs de treball crítics de cara al servei. Només cal veure que a les estacions hi ha cada cop menys personal". També ha assegurat també que "s'està contractant personal extern en comptes de promocionar treballadors de l'empresa" i que "feines de manteniment o conducció dels trens s'estan deixant de cobrir".

En aquest sentit, TMB ha proposat un nou pla d'internalitzacions i la creació d’una nova categoria d’agent d’atenció al client - formador. Aquesta nova categoria laboral suposaria una promoció per a uns 200 empleats. El portaveu d'UGT al comitè de vaga, Jordi Gómez, ha explicat que aquesta proposta no els sembla "ni bé ni malament" i que, simplement, no tenen prou informació. "TMB no ha definit en què consistiria aquesta nova categoria i no sabem quina afectació tindria en les categories antigues", ha assegurat Gómez. 

Fonts de TMB consultades per l'ARA han assegurat que les discrepàncies amb els sindicats "se centren en l'aspecte econòmic i en la contractació", però han recordat que "tant en l'aspecte econòmic com en el volum de contractació, TMB s'ha de cenyir als límits legals en què es mou el sector públic, que estan fixats en els pressupostos generals de l'Estat". L'empresa ha assegurat que en les últimes reunions ha fet "propostes imaginatives" per acostar-se a les demandes dels sindicats, que no han correspost, però, amb la "normalització laboral" que esperava TMB.

Seguiment massiu, segons els sindicats

UGT i CCOO han coincidit a xifrar el seguiment de les anteriors protestes en un 90 o 95% de la plantilla, i esperen repetir el mateix seguiment dilluns. Les aturades de les anteriors jornades van provocar aglomeracions de passatgers a les andanes i a l'interior dels combois del metro. Dilluns passat, 15 de maig, a estacions com la de Sagrada Família de la Línia 5 es va acumular molt més passatge de l'habitual, especialment cap a les 07.30 h, moment en què les freqüències de pas van començar a reduir-se.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de