Transport públic

"Trigo 40 minuts per anar a l'Autònoma i amb les obres seran dues hores"

Desinformació i retards el primer dia laborable de l'actuació de millores a la línia R4 de Rodalies

3 min
Un informador assenyalant el tram de la R-4 que es pot fer en autobús, a l'estació de Martorell

MartorellAmb autobús o amb tren. El dilema se l'han plantejat bona part dels usuaris de la línia R4 de Rodalies que aquest dilluns agafaven el tren des del tram sud (Sant Vicenç de Calders-Vilafranca del Penedès-Martorell) en direcció a Barcelona. "On és el bus per anar a Castellbisbal?" és la pregunta que s'ha sentit desenes i desenes de vegades a l'estació de Martorell de clients que havien entès –erròniament– que entre les dues estacions el servei era alternatiu per carretera per salvar les obres de millora de la via. "La R4 funciona correctament, només és que hi ha menys combois", responien els informadors en un matí en què se'ls ha girat feina, no només aclarint dubtes en aquest primer dia laborable de les afectacions sinó també perquè –un altre dia– han hagut de donar explicacions pels retards i les anul·lacions. La cosa encara s'ha complicat més a mitja tarda amb una nova avaria que ha obligat, ara sí, a cobrir el tram per carretera.

Martorell és el punt clau d'aquestes macroobres indispensables per acabar finalment el faraònic Corredor Mediterrani. Al túnel de Castellbisbal, el pas es fa per una única via i, per tant, els trens en les dues direccions s'alternen per no coincidir-hi. I ha passat que l'esquema s'ha desllorigat per incidències tècniques ja ben d'hora i els retards s'han anat encadenant. Això, sumat al fet que s'han reduït les freqüències de pas, ha fet enfadar els clients, malgrat que hi estan acostumats: el 2020 el tall era en direcció sud i també va durar mesos. "Cap novetat. No hi ha dia que no funcionin malament els trens, si no és per una avaria és per la pluja o per unes obres, ja estem entrenats", s'esplaia Ariana González, que accepta "resignada" que el tren que pretenia agafar cap a Molins de Rei està anul·lat i el que s'ha anunciat per a les 9.36 hores arriba amb retard. Però per sort, diu, no haurà de fer cap tram amb autobús.

Una treballadora de RENFE donant explicacions dels horaris i afectacions, a l'estació de Martorell

A pocs metres de l'estació hi ha aparcats dos autobusos que ha posat Renfe. L'un cobreix el tram de la línia R-8, que té origen i final a Martorell, però que a causa de les obres acaba a Rubí. La majoria dels usuaris són joves estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona, a qui se'ls han complicat les combinacions que ja tenien per la mà. Com a la Marcela Silva, que ha sortit de l'estació de Vilafranca a les 8.30 hores i n'ha baixat a la de Martorell per continuar amb bus fins a la UAB. A les 10 encara espera. "Normalment faig el trajecte en 40 minuts com a màxim i a partir d'ara seran dues hores", explica. Al seu costat, Cristina Dòria, de Collbató, assenteix i fa càlculs del temps que perdrà en un tram que "amb cotxe és mitja hora". Però com que cap de les dues té alternativa al tren, saben que s'hauran de carregar de paciència: "No ens queda cap més opció. Què hi podem fer?".

El bus de la cortesia

El segon bus és el que Renfe qualifica "de cortesia" però poca la gent l'agafa perquè no surt a compte pujar-hi per anar a buscar el tren que durant el temps que durin les obres acaben o comencen a Castellbisbal. Es guanya uns pocs minuts i no compensa les molèsties del transbordament.  

Com molts usuaris que sabien de l'inici de les obres i per allò que l'experiència és un grau, Mari Carmen Blanco arriba amb la seva filla a l'estació amb prou temps per no fer tard. També han d'esperar més de mitja hora. A l'altra banda de la via de Renfe, els trens de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) circulen amb normalitat i són l'enveja dels usuaris. Però són una opció més cara perquè Rodalies permet un bitllet propi, no integrat i, per tant, més barat, i el seu abonament de 10 viatges no és unipersonal, a diferència de la T-10. És per això que Blanco opta per la Renfe, perquè calcula que s'estalvia 10 euros.

A mig matí, treballadors de Renfe s'afanyaven encara a enganxar a terra cartells que senyalitzaven, com les molletes del conte infantil, el tram des de l'estació de tren fins als autobusos, mentre una informadora s'esforçava a indicar què fer als viatgers que volien continuar cap a la R8 a la UAB o Granollers. "De veritat que això ha de durar mesos?", es lamentava Cristina Dòria.

stats