CIMERA PER LA QUALITAT DE L'AIRE

Els vehicles de més de 20 anys no podran circular per l'àrea de Barcelona a partir de l'1 de gener del 2019

A partir d'aquest any es prohibirà la circulació dels vehicles més contaminants però només quan hi hagi episodis d'alta contaminació. La Generalitat canviarà l'horari d'entrada i sortida dels funcionaris per fomentar l'ús del transport públic en els episodis de més contaminació

Un 7% dels turismes (106.018) i un 16% de les furgonetes de Catalunya (22.049) no podran circular a Barcelona i a 40 municipis més de l'àrea metropolitana a partir de l'1 de gener del 2019. Es tracta dels vehicles més contaminants -furgonetes matriculades abans de l'octubre del 94 i turismes matriculats abans del gener del 97-, que no podran circular per tal de reduir un 30% en 15 anys les emissions contaminants associades al trànsit viari -un 10% en els propers 5 anys-. És el primer gran acord de totes les administracions implicades -Generalitat, Diputació de Barcelona, ajuntaments i entitats del transport- i l'han presentat aquest dilluns representants de cada institució reunits a la cimera per la qualitat de l'aire al Palau de Pedralbes.

"La mala qualitat de l'aire que respirem és un problema que ens interpel·la a totes les administracions públiques per prendre decisions dràstiques i tenir resultats tangibles", ha afirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Ha estat ell qui ha anunciat els acords per "regular, limitar i prohibir" l'accés d'aquests vehicles a la zona protegida (anomenada Àmbit-40 perquè inclou 40 municipis). Així, les restriccions seran progressives: començaran a partir de l'1 de desembre d'enguany, però només els dies en què es declari una situació d'episodi ambiental. A més, els dies en què la contaminació sigui més intensa també es prohibirà la circulació als vehicles sense distintiu ambiental de la DGT a l'espai que queda dins de les rondes Litoral i de Dalt, on tampoc es podrà circular. L'any passat, per exemple, no hi va haver cap dia en què es decretés aquest episodi. 

"Cal fer limitacions en casos entenedors, quan hi hagi molta concentració de contaminació", ha dit Rull. A partir del 2019 la prohibició serà total de dilluns a divendres, independentment de si hi ha episodis ambientals. "L'objectiu és que no sigui conjuntural, sinó estructural", ha argumentat el conseller, per tal que "circulin menys cotxes i que els que ho facin siguin més nets". Per controlar els cotxes que circulin en aquesta zona s'hauran d'instal·lar càmeres que llegeixen matrícules, però Rull ha dit que "no suposaran una gran inversió".

A partir del 2020 es limitarà l'entrada a Barcelona i a les rondes als vehicles sense etiqueta ambiental. L'ARA va calcular que actualment un 58% dels vehicles matriculats a Catalunya no tenen distintiu ambiental i per tant, quedarien vetats. [ Comprova aquí quina etiqueta de la DGT correspon al teu vehicle].

El calendari, doncs, queda de la següent manera:

  • A partir de l'1 de desembre del 2017 i només en cas d'episodi ambiental (les previsions són entre 0 i 5 dies l'any): es restringeix la circulació als cotxes i les furgonetes de més de 20 anys als 40 municipis de l'entorn de Barcelona i als vehicles que no tenen etiqueta ambiental a l'espai que queda dins de les rondes Litoral i de Dalt.
  • 1 de gener del 2019: es restringeix la circulació de manera permanent de dilluns a divendres als vehicles de més de 20 anys, encara que no hi hagi episodi ambiental.
  • A partir del 2020: es vetarà als vehicles sense etiqueta ambiental l'espai que queda dins de les rondes Litoral i de Dalt, per les quals tampoc es podrà circular.

Mesures per descongestionar el transport públic

Si els cotxes i furgonetes no poden circular, la previsió és que el transport públic hagi de suportar una càrrega molt més gran de gent. En aquest punt, la Generalitat ha anunciat diverses mesures, una de les quals gairebé no té precedents: un " canvi d'horari d'accés i sortida" de la feina dels funcionaris per tal de repartir la mobilitat i fer-la més esglaonada, que es farà ja aquest desembre, quan es produeixin episodis atmosfèrics. La voluntat, ha dit Rull, és estendre aquest acord a altres "grans empreses" que "voluntàriament" s'afegeixin a la mesura.

Altres mesures són:

  • Creació d'una targeta verda que donarà dret a 3 anys de transport públic gratuït per a les persones que desballestin un vehicle lleuger dièsel d'abans del 2005 o de benzina fabricat abans del 1996. 
  • Renovació del parc de vehicles amb ajuts i bonificacions en els peatges per substituir-los per vehicles de baixes emissions.
  • Canvi de flotes en les administracions públiques.
  • Creació de punts de recàrrec de vehicles elèctrics.

A més, la Generalitat, l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona estudiaran també la implantació d'un possible peatge per congestió en l'àmbit de la capital catalana per "limitar l'accés a les zones més protegides". Els recursos que se n'obtindrien s'injectarien directament al transport públic per fer-lo "més competitiu". El mateix passaria si s'implantés un recàrrec sobre el preu dels carburants, que també s'està estudiant.

Per saber-ne més: L'interactiu de l'ARA 'L'aire que ens intoxica'"

En concret, l'acord afecta els municipis declarats "zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric": Barcelona, Badalona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Santa Coloma, Castelldefels, Cornellà, Gavà, Martorell, Molins de Rei, Esplugues, el Papiol, Pallejà, el Prat, Sant Andreu de la Barca, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Viladecans, Badia, Barberà, Castellbisbal, Cerdanyola, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze, Santa Perpètua, Terrassa, Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet, Montmeló, Montornès, Parets i Sant Fost de Campsentelles. A més, fins a una quarantena de municipis s'han implicat en la difusió i sensibilització d'aquest acord perquè són generadors de mobilitat en la zona de protecció especial. En total, les mesures afectaran directament 4,3 milions de persones de 4 comarques de l'Àmbit-40 (Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Vallès Oriental) i indirectament sis comarques més de l'entorn de Barcelona (Osona, Bages, Anoia, Maresme, Alt Penedès i Garraf).

Ja fa temps que Barcelona es prepara per a la batalla contra la contaminació dels cotxes. A finals de gener, l'AMB va aprovar un programa metropolità de mesures contra la contaminació atmosfèrica amb 33 accions específiques, entre les quals ja hi havia la restricció de la circulació dels vehicles més contaminants (els que no porten distintiu ambiental) a les rondes i a l'interior de la ciutat els dies que hi hagi un episodi de contaminació. Abans es podria estendre a poblacions del Vallès com Sabadell, Terrassa i Granollers, segons va explicar Rull.

Més continguts de