El Zoo es dividirà en dos blocs units per una passarel·la
Un nou vial enllaçarà el carrer Wellington i la Ribera
Barcelona.El repte és fer més permeable el parc de la Ciutadella de Barcelona. Permetre que tothom el pugui creuar caminant en línia pràcticament recta des del carrer Wellington fins a l'avinguda Marquès d'Argentera, passant pel costat del Parlament. Dibuixar, en definitiva, un corredor entre els barris de la Vila Olímpica i la Ribera. I l'obstacle que cal salvar per fer-ho possible és el Zoo, que ocupa actualment tot el lateral del parc que toca a Wellington i no ofereix cap opció a qui vol endinsar-se a la Ciutadella. Per això, el projecte que ja està sobre la taula -el té l'Àrea Metropolitana de Barcelona en exposició pública- és obrir un nou vial que permeti aquesta connexió i que deixi, de retruc, el Zoo dividit en dos blocs a banda i banda del nou passeig.
Aquesta divisió se salvarà amb una passarel·la elevada que es vol, això sí, integrada en el paisatge. Una passera que ha de servir, segons el projecte confeccionat per Barcelona Regional, per permetre aquesta connexió entre els nous blocs del Zoo i, també, per oferir una nova manera de visitar algunes de les instal·lacions. Com, per exemple, les que s'integren a la sabana, que és on naixerà aquest nou recorregut, que s'acabarà, ja a peu pla -no tot el traçat és elevat- a la zona de selves, dels aviaris i del zoo infantil i la granja.
El cost total del projecte de vial i passera, que implicarà un any d'obres, s'eleva per sobre dels 4,8 milions d'euros. Un cost que assumeix l'Àrea Metropolitana en el marc d'un acord signat amb el consistori per avançar inversions per valor de 18 milions d'euros, i dos milions més per a assistència tècnica. Aquest paquet també inclou altres projectes com la reforma del Paral·lel, la fase 1 de la transformació del carrer Pere IV i la construcció de l'escola Encants.
El projecte més avançat és la transformació del Zoo, que ja està en exposició pública. El nou vial afecta uns 4.000 metres quadrats i s'obre al carrer Wellington entre l'actual accés al Zoo i l'edifici d'administració -que quedarà connectat a les instal·lacions per la part posterior- i implica moure els lavabos, la botiga i la infermeria, a més d'alguns canvis en instal·lacions d'animals com la trenca, que s'ubicarà en un nou espai; els bongos, que s'hauran d' exiliar temporalment a un altre zoo, i els llops, els dormitoris dels quals es refaran sota mateix de la passera.
Malla vegetal
El vial que divideix el Zoo tindrà una amplada de fins a 11 metres, pavimentat amb sauló i delimitat per una tanca de relliga metàl·lica recoberta de plantes. Connectarà, així, Wellington amb la plaça de Joan Fiveller, des d'on es podrà sortir cap al barri de la Ribera o cap al passeig Lluís Companys. Es preveu, també, una futura obertura del parc per enllaçar el passeig de Sant Joan i el front marítim saltant les vies. Pel que fa a la passera elevada, segons el projecte tindrà vegetació tant a la malla que l'envoltarà com a la part inferior -tipus "arrels suspeses"-. És, de fet, una suma de plataformes circulars que es conceben com un nou espai del parc. Tindrà una superfície d'uns 1.200 metres quadrats i avançarà 80 metres de manera elevada. Així es podran salvar els dos blocs en què quedarà dividit el Zoo. Continuarà en estudi la ubicació del delfinari en un espai adjacent, un cop descartada la instal·lació marina que s'havia de construir al Fòrum.
L'acord entre Ajuntament i Àrea Metropolitana també inclou projectes com el Paral·lel. L'ens metropolità assumirà la construcció de les noves placetes i, també, el desplaçament del carril bici a la part central, tot i que la seva aportació econòmica no cobrirà tot el projecte. Pel que fa a la construcció de l'escola Encants -actualment en barracons-, l'Àrea hi invertirà sis milions d'euros que engreixaran el deute del Govern amb l'Ajuntament, ja que serà el consistori qui haurà de cobrar a posteriori aquesta quantitat.
Vuit milions d'usuaris Menys al transport públic
El transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona ha perdut 8,2 milions de passatgers entre el gener i el setembre respecte al mateix període de l'any passat. És el pitjor descens dels últims cinc anys. Durant els nou primers mesos de l'any, el transport públic l'han utilitzat 463,89 milions de passatgers, un 1,7% menys que del gener al setembre del 2012. Aquesta caiguda, però, s'ha frenat a partir del setembre, en què ha augmentat el nombre de passatgers un 3,2% al bus i un 2,7% al metro.