Internacional 07/12/2014

París planta cara a la contaminació: prohibeix el dièsel i allunya els cotxes del centre

El pla per reduir la contaminació haurà d'estar en marxa l'any 2020

Ara/efe
3 min
L'alcaldessa vol reduir el trànsit rodat al centre / GETTY

BarcelonaBarcelona és una de les ciutats més contaminades d'Europa. Durant anys va aconseguir reduir de forma significativa la contaminació, no tant per les polítiques locals sinó com un efecte lateral de la deslocalització industrial. Paradoxalment, va ser una nova crisi, la que encara patim, la responsable que la contaminació es tornés a disparar: l'auge pels vehicles dièsel ha disparat la presència de contaminants a l'atmosfera. A Barcelona, doncs, l'economia ha determinat sempre l'aire que respirem, i ni tan sols l'amenaça de sancions de la Unió Europea ha servit perquè es posi fil a l'agulla per resoldre un problema de salut que els experts consideren greu. A París, però, l'Ajuntament ha agafat el toro per les banyes i ha pres una decisió dràstica: prohibir els vehicles dièsel, una mesura que haurà d'esperar, però, fins al 2020.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'alcaldessa de París, la socialista Anne Hidalgo, ha anunciat aquest diumenge un pla per reduir la contaminació a la capital francesa que preveu prohibir la circulació per la ciutat de vehicles amb combustible dièsel a partir del 2020. A més, vol convertir el centre de la ciutat en una zona semipeatonal. "Vull la fi del dièsel a París el 2020 i, si és possible, més enllà del perifèric. Es tracta d'accelerar la transformació, amb la participació de l'estat. He començat eradicant en tres mesos els vehicles dièsel del parc mòbil de la ciutat", ha declarat Hidalgo en una entrevista que publica 'Le Journal du Dimanche'.

"Actualment, el 60% dels parisencs no té cotxe, mentre que el 2001 era el 40%. Va ràpid", ha assenyalat Hidalgo. Segons les enquestes, el 54% de residents a París dóna suport a la prohibició total dels vehicles dièsel a la ciutat.

L'Ajuntament de París té bons motius per posar-se dur amb la contaminació. Les condicions climàtiques de la ciutat la converteixen en una zona complicada. Tant, que ha arribat a prohibir la circulació alguns dies, seguint un model que s'ha aplicat en diverses ciutats del món. A Barcelona, l'intent del govern d'entesa de reduir la velocitat als accessos per fer disminuir la contaminació va provocar una allau de crítiques, fins que el nou govern de CiU va derogar la norma. A París, aquest novembre un pic de pol·lució atmosfèrica va fer que el consistori prohibís un dia la circulació als vehicles amb matrícula parell. Era la primera vegada que ho feia en disset anys.

L'alcaldessa vol també dotar la ciutat d'"eixos de circulació reservats als vehicles nets", de manera que artèries molt transitades, com la rue Rivoli o els Camps Elisis, estarien reservades només a automòbils "d'ultrabaixes emissions" contaminants. "Al principi es farà de manera experimental", ha precisat Hidalgo, que també contempla reservar quatre districtes del centre als vianants i bicicletes, autobusos i taxis, amb l'excepció dels vehicles de repartiment i dels residents d'aquests barris.

En paral·lel, es doblarà el nombre de quilòmetres de carrils bicis en l'horitzó de 2020 i es contribuirà al desenvolupament d'una xarxa de bicicletes amb motor elèctric, que comptarà amb una inversió de 100 milions d'euros i se sumarà al nodrit parc de bicicletes públiques convencionals de la capital, on molts carrers ja han limitat la velocitat de circulació a 30 quilòmetres hora.

A Catalunya, 'fiscalitat verda'

A Catalunya, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, defensa la necessitat d'implantar una fiscalitat verda que afecti el vehicle privat. El Govern afirma que està promovent iniciatives per reduir les emissions de CO2 i millorar l'estalvi energètic i ha posat l'exemple de la fiscalitat que ja s'està aplicant als aterratges i enlairaments dels avions. Amb tot, ha dit, cal anar molt més enllà, tal com ja s'està fent als països més avançats d'Europa. Vila reconeix que algunes zones del país tenen un "greu problema" amb la qualitat de l'aire i per això caldrà en un futur impulsar mesures que "castiguin" l'ús del vehicle privat i fomentar la mobilitat sostenible, tal com s'està fent en alguns països europeus.

stats