Publicitat
Publicitat

Vicent Sanchis, nou director de TV3

El consell de govern de la CCMA s'ha reunit aquest dilluns per nomenar-lo en substitució de Jaume Peral

El periodista Vicent Sanchis serà el nou director de TV3. El consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) s'ha reunit aquest dilluns per fer-ne efectiu el nomenament. Sanchis substituirà en el càrrec Jaume Peral, que haurà assumit aquesta responsabilitat només durant 13 mesos.

Vicent Sanchis i Llàcer (València, 1961) és llicenciat en Ciències de la Informació per la UAB i doctor en Comunicació per la URL. Al llarg de la seva carrera ha ocupat càrrecs de responsabilitat en diversos mitjans, com ara la direcció del diari 'Avui' (1996-2007), el setmanari 'El Temps' (1984-1988) o  Barça TV (2009-2010). També ha treballat com a guionista i director de diversos formats de TV3.

Com a assagista, l'any 2009 va guanyar el premi Joan Fuster amb l'obra 'Franco contra Flash Gordon', i el 2012 el Carles Rahola amb 'Valencians, encara'. Actualment col·labora com a articulista en diversos mitjans i és tertulià en programes com 'Els matins' de TV3 i 'El món a RAC1'. El mes passat va ser nomenat director adjunt del diari digital 'El món'. A més, és professor de la Universitat Ramon Llull i va ser vicepresident d'Òmnium Cultural.

Segons la CCMA, Sanchis arriba a TV3 "amb la voluntat de donar la màxima ambició al projecte audiovisual" de la Corporació i " garantir la qualitat del servei públic de comunicació que desenvolupa la televisió nacional de Catalunya".

Tot i així, la seva designació no ha estat ben rebuda pels treballadors de la cadena. En un comunicat conjunt, el comitè d'empresa i el consell professional qualifiquen el nomenament de "sobtat i sense arguments clars i professionals, que mina la credibilitat del mitjà". "No és un bon senyal per a la independència professional, la pluralitat i l'obertura de la CCMA al conjunt de la societat", afegeixen.

El nom de Sanchis ja havia sonat anteriorment per ocupar la direcció de la televisió pública catalana, i de fet era el candidat més ben posicionat per accedir al càrrec el febrer de l'any passat, quan l'anterior director, Eugeni Sallent, va dimitir. Finalment, però, es va optar per la promoció interna arran del nomenament de David Bassa com a  cap d'informatius de TV3, el lloc que fins llavors ocupava Peral.

Tot i que formalment el nomenament del director de TV3 és responsabilitat del consell de govern de la CCMA, l'elecció és avalada pel PDECat, que a l'inici de la legislatura es va repartir amb ERC, el seu soci dins de Junts pel Sí, els principals càrrecs de la Corporació. Així, els exconvergents tenen la potestat de proposar el director de TV3 i el cap d'informatius de Catalunya Ràdio, i els republicans el director de l'emissora i el cap d'informatius de la televisió. Aquesta fórmula ja s'havia aplicat l'any passat en el moment de nomenar Peral i Bassa.

El relleu a la direcció de TV3 arriba en un moment molt delicat per a la televisió pública catalana, que  va salvar per només una dècima el lideratge global de l'any 2016 però que tant al  gener com al  febrer ha estat el tercer canal més vist a Catalunya, per darrere de Telecinco i Antena 3. Peral havia anunciat al novembre que estava treballant en una  reformulació completa de la graella per fer-la més competitiva, que s'havia de posar en marxa al setembre, coincidint amb l'inici de la nova temporada.

Un relleu precipitat

En un comunicat, el consell de govern agraeix a Peral "la professionalitat i dedicació" durant la seva etapa com a director, i destaca que sota el seu mandat TV3 s'ha convertit en el primer canal de televisió que completa set anys consecutius sent líder d'audiència a Catalunya. El comunicat explica que la sortida de Peral es deu a “motius personals”, tot i que fonts de la Corporació a les quals ha tingut l'accés l'ARA atribueixen el canvi al malestar creat en el si del PDECat per la cobertura de TV3 del cas Palau. El fet que s'hagi informat a bastament de la presumpta corrupció que afecta l'extinta Convergència ha precipitat, segons aquestes fonts, la substitució d'un directiu que ja havia estat qüestionat pels mals resultats d'audiències obtinguts per TV3 en els darrers temps. El fet que Peral, en l'última comissió de control celebrada tot just aquest divendres, detallés la seva previsió de redreçar les audiències evidencia la celeritat amb què s'ha decidit del relleu, que s'ha acabat de tancar aquest cap de setmana.

De fet, en aquesta última sessió parlamentària, el diputat Jordi Cuminal, del PDECat, va criticar el tractament que havien fet els 'Telenotícies' del 25 de febrer, en oferir com a primera notícia la informació de portada del diari 'El Mundo' –un contractista no identificat implicava Mas en la trama del 3%– sense explicar que era un tema extret del diari. “Per què no van citar la font?”, es preguntava el parlamentari. “Per mala praxi periodística? ¿O perquè el diari 'El Mundo' té querelles per injúries i s'ha demostrat que és un diari que publica mentides? Però, si no citen la font per què està querellada ¿per què en fem una notícia d'una font així?”. No resulta habitual que un diputat de la coalició del Govern efectuï preguntes en to crític a l'equip directiu de la Corporació, tenint en compte que són aquests mateixos partits els que han decidit els noms dels màxims responsables de l'ens.

Peral, per part seva, es va defensar negant que s'hagués reproduït la informació d''El Mundo'. “No fem seguidisme de cap diari. Treballem amb fonts pròpies i contrastem les informacions. El dia 24 i 25 de febrer van aparèixer moltes informacions relacionades amb el cas Palau. No vam citar 'El Mundo' perquè treballàvem amb documents diferents. 'El Mundo' deia una cosa i nosaltres en dèiem una altra”. 

Més continguts de