Opinió 02/12/2014

La pobra lletra lligada

i
Empar Moliner
2 min

Llegeixo que les escoles finlandeses “deixaran d’ensenyar cal·ligrafia tradicional per passar al teclat i la lletra de pal”. En l’article de Maite Gutiérrez, a La Vanguardia, hi diu que “aquesta lletra lligada tan típica del col·legi ja no s’ensenyarà”. En lloc d’això, els alumnes aprendran a fer anar l’ordinador o la tauleta i la lletra de pal. “En un moment en què els adults escriuen, bàsicament, mitjançant teclats, té sentit invertir hores i hores perquè un nen ajunti les lletres de forma bonica amb un llapis?”, es pregunten els responsables de l’Institut Nacional d’Educació finlandès. Doncs, mira, sí.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Ajuntar lletres de forma bonica no suposa invertir hores i hores. Pel que he pogut comprovar, els nens que aprenen a llegir i escriure amb lletra de pal, després, ràpidament, aprenen a llegir i escriure amb lletra lligada i viceversa. Pel que fa a la lletra d’impremta, també ho he pogut comprovar, l’aprenen gairebé espontàniament quan ja dominen els altres sistemes. És cert que ara, a l’escola, s’aprèn a fer anar l’ordinador, de la mateixa manera que abans es feien extraescolars de mecanografia. Però si a l’escola no hi hagués cap ordinador, els nens també l’aprendrien a fer anar tots sols.

Sempre hi haurà algú que en un bar escriurà coses als tovallons, a la llibreta que porti o al marge del diari. Sempre hi haurà algú que prengui apunts. I en general ho farà en lletra lligada, però no perquè sigui un caprici estètic. Escriure en lletra lligada -fent formes boniques o no tan boniques-és útil perquè et permet anar més ràpid. És molt més ràpid escriure una paraula sense haver de separar les lletres que separant-les. És per això que alguns humans, quan han d’escriure ràpid en lletres majúscules, n’ajunten algunes. Si els nens finlandesos acaben com jo, escrivint compulsivament a les barres dels bars, per lògica les acabaran ajuntant totes.

stats