L’IRTA-CReSA garanteix la seguretat del laboratori davant les especulacions de l'origen de la pesta porcina

El centre reivindica la seva expertesa en bioseguretat davant d'algunes informacions que el situen a l'origen dels contagis

Un grup de senglars
3 min

BarcelonaEl Centre de Recerca en Sanitat Animal (IRTA-CReSA) fa dues dècades que estudia el virus de la pesta porcina africana que ara s'ha detectat en senglars morts al Parc Natural de Collserola. És la institució de referència a Catalunya en salut animal i una de les seves línies de recerca és treballar per afrontar riscos biològics emergents, com per exemple combatre aquesta malaltia que no es detectava a l'Estat des del 1994. De moment la hipòtesi principal amb què treballen els científics és que el virus hagi arribat a casa nostra a través d'alguna mostra de menjar amb carn de porc contaminada, però en les últimes hores s'han estès alguns missatges –sobretot per xarxes socials– que vinculen l'origen dels contagis amb les mostres que utilitzen al centre per a les seves investigacions.

Fonts de l'IRTA-CReSA han sigut contundents amb aquestes acusacions: "Això és un búnquer, d'aquí no surt res viu més enllà de les persones que hi treballen", han defensat a l'ARA. Els professionals del Centre de Recerca en Sanitat Animal segueixen seqüenciant i aïllant el virus que s'ha detectat en els senglars morts a Collserola infectats amb l'objectiu de determinar el genoma del virus per comparar-lo amb els que circulen en altres països i acotar l'origen. Encara no tenen els resultats d'aquesta seqüenciació, però igualment han reivindicat els 20 anys d'experiència treballant amb bioseguretat i les mesures "molt estrictes" que tenen per evitar que les mostres surtin del laboratori.

De fet, les mateixes fonts han assegurat a l'ARA que s'ha fet una revisió dels protocols dels últims tres mesos, han analitzat totes les accions realitzades amb aquest virus i "no s'ha detectat cap incidència". Expliquen que totes les mostres utilitzades al laboratori es destrueixen per garantir que no en quedi cap rastre viable i evitar així qualsevol possible incident. Per tot plegat, sostenen que les fonts que els estan assenyalant estan promovent la "desinformació". "Tenim molta feina, és una malaltia molt seriosa. Estem tots alineats [centres de recerca, investigadors i el departament d'Agricultura] en ajudar en el que es pugui", conclouen des del centre.

A l'espera de més casos

El conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, ha confirmat aquest dilluns que fins ara només s'han detectat dos casos positius de pesta porcina africana a Catalunya, però ha elevat els casos sospitosos fins a vuit i ha augurat que "segurament" sortiran més positius. En concret, de moment només s'han confirmat els dos primers casos detectats a Cerdanyola del Vallès la setmana passada i que van obligar el ministeri d'Agricultura a suspendre totes les llicències d'exportació de productes derivats de la carn de porc amb destinació a països de fora de la Unió Europea. A banda d'aquests dos casos, el laboratori del Centre de Recerca de Salut Animal ha analitzat una quarantena de senglars més trobats dins de la zona, dels quals uns vuit són sospitosos de tenir la malaltia.

Aquests vuit casos, però, són analitzats pel Laboratori Nacional de Referència situat a Algete (Madrid), que és l'organisme encarregat de confirmar els casos positius. Els vuit senglars amb possibilitats de tenir el virus s'han trobat dins de la zona d'afectació, amb un radi de 6 quilòmetres respecte al punt on es van trobar els cadàvers dels dos primers senglars infectats. De moment, no s'ha detectat cap altre cas. L'expansió de malalties entre països a través de menjar és un fet habitual i explica per què la majoria de governs del món imposen fortes restriccions a l'entrada d'aliments als controls de fronteres i a la normativa sobre trànsit aeri i marítim.

stats