Comarques Gironines 09/02/2022

L'estat de la xarxa elèctrica de Font de la Pólvora és "correcte", però té la potència de fa 50 anys

Per a l'Ajuntament de Girona, l'auditoria confirma que els talls de llum que pateix el barri són conseqüència del frau elèctric

4 min
Veïns del barri de la Font de la Pólvora, en una manifestació per reclamar que no es produeixin més talls de llum.

Girona“La instal·lació de la xarxa de distribució de baixa tensió al barri de Font de la Pólvora està en un correcte estat de conservació”. És la principal conclusió de l’auditoria que ha realitzat l’empresa Bureau Veritas per encàrrec de l’Ajuntament de Girona. L’objectiu era comprovar si eren certes les queixes de veïns i partits a l’oposició que apuntaven que els talls de llum que diàriament pateixen els ciutadans d'aquest barri són conseqüència del mal estat de les instal·lacions elèctriques. En canvi, per al tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Lluís Martí, l’informe confirma que les incidències són degudes “majoritàriament al frau elèctric”. I hi posa xifres: dels 529 punts de subministrament, "només 294 tenen contracte".

Ara bé, l’analítica també revela que al barri hi arriba la potència màxima que establia la llei el 1973 (quan la dictadura franquista va aixecar els edificis d’aquest sector), que se situava en 1.066,10 kW. L’informe recalca que, amb l'actual normativa (del 2002), la potència que s'exigiria “seria més del doble” de la que es va dictar fa 50 anys, és a dir, 2.440,75 kW. A més, el document exposa que Endesa només va permetre als tècnics auditors avaluar la xarxa de distribució “d’una forma visual” i que, per tant, “únicament" van poder fer “inspeccions oculars i presa d’imatges termogràfiques”.

Amb els resultats de l’informe a les mans, Martí ha anunciat que “redoblaran” les actuacions per “exigir a Endesa i al departament d’Interior les accions necessàries per erradicar les actuacions delinqüencials”. Fa quatre anys, l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va anunciar que el consistori presentaria una querella contra els veïns que punxessin la llum ; però -segons fonts de l'ajuntament- després d'estudiar-ho van veure que no tenia recorregut jurídic. El regidor ha afirmat avui que com a institució no poden presentar denúncies. “És Endesa qui pot detectar on hi ha frau i fer la pertinent denúncia als Mossos d’Esquadra. Com a ajuntament no tenim les dades de les persones que en fan un ús fraudulent", ha reblat. 

Una dècada amb talls de llum diaris

Els veïns de Font de la Pólvora fa més de deu anys que gairebé cada dia es queden durant hores sense electricitat, cosa que els perjudica greument en tots els àmbits. Al barri no hi arriba el gas i tot va amb electricitat, i això fa que cada vegada que marxa la llum no puguin cuinar, ni dutxar-se, ni fer els deures, ni carregar l’ordinador, ni escalfar-se a l’hivern o refrescar-se a l’estiu. “Portem 25 hores sense llum, no hi ha dret”, denunciaven fa uns dies a través del compte de Twitter de l'associació de veïns, on recopilen totes les incidències que registren. 

Farts de la situació, uns quants veïns es van unir sota la Plataforma per la Dignitat de Font de la Pólvora per reclamar una solució, i el gener del 2019 van organitzar una manifestació a les portes de l'Ajuntament. Llavors l’equip de govern va engegar una sèrie d’actuacions per intentar acabar amb la problemàtica. D’una banda, va iniciar una campanya per regularitzar els habitatges que no tinguessin contracte i, de l'altra, va sectoritzar el barri per evitar que, si salten els diferencials en un edifici, no acabi tot el carrer sencer sense llum. 

Però cap d'aquestes actuacions han donat fruits, i el 2021 el consistori va encarregar una auditoria de la xarxa elèctrica, que va guanyar per concurs l’empresa Bureau Veritas per 15.899,40 euros. El document, signat per Xavier Iglesias Cabeza i Marc A. Gallardo Abril, exposa que, per dur a terme l’anàlisi, es van fer tres visites a les instal·lacions (el 10 de setembre, el 15 de novembre i el 9 de desembre del 2021), però que Endesa no els va donar permís “per mesurar i revisar les línies de distribució”. 

Nou transformador per doblar la potència

El matí del 10 de setembre, els tècnics auditors van mesurar el consum màxim del conjunt d’edificis, que es va situar en 244,77 kW. L’informe afirma que, amb aquest valor, “es pot indicar que la capacitat del centre de transformació és suficient per garantir aquest consum”. Tot i que apunta que aquesta xifra podria ser diferent “si les mesures es realitzen en altres franges horàries o en una altra època de l’any” amb demandes més altes. I admet que el centre de transformació que dona servei al barri “és probable que en moments puntuals” treballi “al límit de la seva capacitat de potència”.

Precisament la setmana passada Endesa va instal·lar un nou centre de transformació al barri per doblar la potència que ofereix, i va anunciar que havia destinat més de mig milió d’euros a reparacions i per reforçar la xarxa. La companyia sempre ha defensat que la causa dels talls de llum és “el frau elèctric” i que les instal·lacions estan dimensionades amb la potència contractada.

Tot i això, hi ha una xifra que no quadra. Segons Endesa, al barri hi ha 642 punts de subministrament (dels quals més del 40% no tenen contracte), però l’auditoria de l’Ajuntament diu que hi ha 529 punts de subministrament (dels quals 294 amb contracte).

stats