Documentals musicals

In-Edit 2023: els 10 documentals musicals recomanats

La programació inclou films sobre Cyndi Lauper, Syd Barrett, Peter Doherty, Robert Gerhard i Elis Regina & Tom Jobim

5 min
Cyndi Lauper al documental 'Let the canary sing'.

BarcelonaWilly DeVille, Marc Bolan, la Companyia Elèctrica Dharma, Karen Carpenter, J Dilla, Fatboy Slim, els anys de Nick Cave al grup Bithday Party, The Zombies i Manolo Kabezabolo són alguns dels protagonistes d'una nova edició del Festival de Documental Musical In-Edit, que se celebra als cinemes Mooby Aribau de Barcelona del 26 d’octubre al 5 de novembre. La pel·lícula inaugural és Esta ambición desmedida, el documental sobre C Tangana que es va estrenar al Festival de Sant Sebastià, i la de cloenda, Little Richard: I am everything. El festival també projectarà La simfonia dels herois, de Josep Serra Mateu i Marc Juan García, que segueix la feina d'Andreu Gabarrós, cap de neurocirurgia a l’Hospital Universitari de Bellvitge especialitzat en tumors cerebrals, i la preparació d’un concert al Teatre Joventut de l’Hospitalet de Llobregat protagonitzat pels pacients, el grup de rock del doctor, Dorigen, i artistes com Estopa, Antonio Orozco, Manu Guix, Marina Rossell, Gerard Quintana i Carles Benavent.

De la cinquantena de documentals programats a l'In-Edit 2023, en recomanem 10:

'Let the canary sing'

El feminisme pel fet de Cyndi Lauper

Quants artistes poden presumir de tenir tres cançons tan poderoses i populars com Time after time, Girls just want to have fun o She bop? I aquest és només un bocí del llegat de la nord-americana Cyndi Lauper. Miles Davis ho va entendre perfectament quan va versionar Time after time. Pocs himnes tenen més profunditat que la tornada feminista de Girls just want to have fun. I als anys 80, qui podia espera que una cançó sobre la masturbació femenina fos un èxit comercial? La primera recomanació de l'In-Edit 2023 és Let the canary sing, el documental sobre Cyndi Lauper dirigit per Alison Ellwood, la realitzadora que el 2020 havia documentat l'escena de Laurel Canyon.

Cinema Mooby Aribau, dissabte 28 d'octubre a les 21.30 h i dimecres 1 de novembre a les 21.45 h.

'Peter Doherty: Stranger in my own skin'

El retrat més íntim de l'àngel de l'autodestrucció

Amor i desastre, la més incomprensible de les ruïnes i un talent poètic únic entre la seva generació. El britànic Peter Doherty, líder de The Libertines i Babyshambles, és tot i res alhora. La seva companya, la realitzadora Katia de Vidas, l'ha filmat durant deu anys i el resultat és un dels documentals més interessants d'aquesta edició.

Cinema Mooby Aribau, dissabte 28 d'octubre a les 22 h i dijous 2 de novembre a les 18.45 h.

'Revolutionary Quartet. L'enigma Gerhard'

Un compositor imprescindible

Xavier Bosch i Josep Badell dirigeixen aquest documental sobre Robert Gerhard (1896-1970), un dels grans compositors catalans del segle XX, exiliat al Regne Unit el 1939 i nom cabdal de la música de la segona meitat del segle. El Quartet Gerhard, el nom del qual homenatja el compositor vallenc, és el narrador d'un relat en què també aporten la veu Oriol Pérez Treviño, Carlos Duque, Colin Benders, Edmon Colomer i el crític de l'ARA Jaume Radigales.

Cinema Mooby Aribau, dijous 2 de novembre a les 21.15 h i divendres 3 a les 17 h.

'Scream of my blood: A Gogol Bordello story'

La revolta del punk gitano que torna a Ucraïna

Eugene Hütz va néixer a Ucraïna el 1972, i als anys 80, després de l'accident a la central nuclear de Txernòbil, la seva família va fer via cap als Estats Units. Va ser a Nova York on Hütz va donar forma a Gogol Bordello, un grup que va protagonitzar la revolta del punk gitano dels noranta. I ara la invasió russa l'ha reconnectat amb les arrels ucraïneses. L'interessant periple musical i vital de Hütz és el protagonista d'aquest documental de Nate Pommer i Eric Weinrib.

Cinema Mooby Aribau, dimarts 31 d'octubre a les 21.30 h i divendres 3 de novembre a les 16.15 h.

'Personality Crisis: one night only'

Martin Scorsese a propòsit de David Johansen, dels New York Dolls

Martin Scorsese i David Tedeschi, que el 2014 ja havien dirigit plegats The 50 year argument, sobra la influència de la New York Review of Books, tonen a fixar-se en una altra història novaiorquesa, la de David Johansen, que als anys setanta va ser el cantant del grup de glam punk New York Dolls, i que després es va reinventar com a Buster Poindexter, una mena de comediant i cantant de club. Scorsese i el seu etern I love N.Y.

Cinema Mooby Aribau, diumenge 29 d'octubre a les 18.45 h i divendres 3 de novembre a les 21.15 h.

'Max Roach: the drum also waltzes'

El geni del ritme més enllà del ritme

Dir que Max Roach (1924-2007) va ser un dels millors bateries del jazz és quedar-se curt. Pioner del bebop, inventor de nous llenguatges al costat de Charlie Parker, implicat en l'evolució cap al hardbop... La llista de mèrits històrics és llarga, i queda reflectida en aquest documental de Sam Pollard i Ben Shapiro que també inclou el vessant activista de Roach. Una producció de la televisió pública nord-americana PBS dins de la sèrie American Masters.

Cinema Mooby Aribau, diumenge 29 d'octubre a les 20.45 h i diumenge 5 de novembre a les 16.45 h.

'La Singla'

Una 'bailaora' de llegenda

Antonia Singla, nascuda al barri del Somorrostro de Barcelona, neta de gitanos del Rosselló, és una bailaora llegendària, deixebla de Carmen Amaya, amb qui va coincidir a la pel·lícula Los Tarantos (1963). Paloma Zapata, la directora de Peret, yo soy la rumba (2018), parla amb la Singla, la bailaora sorda que seguia el compàs mirant les mans del guitarrista, i reivindica la seva figura en un documental que es va estrenar al Festival de Tessalònica al març i després s'ha vist a festivals de Màlaga, el Canadà i Polònia.

Cinema Mooby Aribau, diumenge 29 d'octubre a les 20.45 h i diumenge 5 de novembre a les 16.45 h.

'Blues under the skin'

La restauració d'un clàssic de culte del 1972

No és exactament un documental, sinó una història de ficció, l'argument de la qual travessa la realitat del blues, de Harlem i de la lluita dels afroamericans. Producció francesa de 1972, la va dirigir Roviros Manthoulis, representant del nou cinema grec dels anys seixanta i director de Cara a cara (1966). A Blues under the skin, que arriba a l'in-Edit en versió restaurada, hi apareixen músics com B.B. King, Junior Wells, Buddy Guy, Bukka White i Furry Lewis, entre d'altres.

Cinema Mooby Aribau, dissabte 28 d'octubre a les 16 h i dimarts 31 a les 16.30 h.

'Have you got it yet? The story of Syd Barrett and Pink Floyd'

Un mite fundacional de la psicodèlia

El film pòstum del fotògraf, realitzador i dissenyador Storm Thorgerson, mort el 18 d'abril d'aquest any, és un documental codirigit amb Roddy Bogawa sobre una realitat musical que va conèixer de primera mà: de Thorgerson són les portades dels discos de Pink Floyd. L'eix de Have you got it yet? és Syd Barrett (1946-2006), l'enigmàtic líder de la primera formació de Pink Floyd. [L'In-Edit també programa un documental sobre Hipgnosis, l'estudi de disseny que va fundar Thorgerson i d'on també van sortir portades de discos de Led Zeppelin, E.L.O., Emerson, Lake and Palmer, Genesis, Wings, The Alan Parsons Project i Scorpions, entre d'altres].

Cinema Mooby Aribau, dilluns 30 d'octubre a les 21.30 h i dissabte 4 de novembre a les 21.30 h.

'Elis & Tom, só tinha que ser com você'

La història d'una obra mestra de la música brasilera

Elis Regina (1945-1982) i António Carlos Jobim (1927-1994) van enregistrar el disc Elis & Tom el 1974 a Los Angeles. La primera cançó era Águas de março, en la versió cantada a duo pels dos mites de la música brasilera, i només era el pòrtic d'una meravella musical. Els realitzadors Roberto de Oliveira i Jom Tob Azulay han recuperat imatges en 16 mm que ajuden a documentar l'enregistrament d'un àlbum històric.

Cinema Mooby Aribau, diumenge 29 d'octubre a les 16 h i dimecres 1 de novembre a les 18.15 h.

stats