Autopistes
Economia 30/08/2021

Abertis perdrà aquest dimarts el 18% del negoci amb la fi dels peatges

Acesa i Invicat van aportar quasi la meitat del benefici el 2019, abans de la pandèmia

2 min
El peatge de la Rova del Vallès, a l’AP-7, en la seva última setmana actiu.

BarcelonaAquest dimarts a la mitjanit finalitzarà el pagament de peatges per circular per les autopistes AP-7, AP-2, C-32 Nord i C-33. Una fita històrica per als catalans, que porten més de mig segle pagant per circular-hi. Però també un cop per a Abertis, la companyia que ha tingut la concessió fins ara, ja que l'aixecament d'aquestes barreres suposa la pèrdua d’aproximadament el 18% del negoci i quasi la meitat dels beneficis.

La companyia, que ara és propietat de la italiana Atlantia (controlada per la família Benetton) i la constructora ACS (controlada per Florentino Pérez), ja fa temps que va començar a diversificar geogràficament el negoci. Ja no agafa noves concessions d’autopistes a Espanya –tampoc hi ha concursos– i fa anys que té més de la meitat del negoci a l’estranger, a països com França, Itàlia, el Brasil, l’Argentina, Mèxic, Puerto Rico, els Estats Units i, fins i tot, l’Índia. Les últimes inversions d’Abertis han sigut als Estats Units i a Mèxic, amb la compra el 2020 d’Elizabeth River Crossings i de Red de Carreteras de Occidente (RCO) , respectivament, amb una inversió de 2.500 milions d’euros. El 2019, Espanya encara era el mercat que aportava més benefici operatiu (ebitda) als comptes d’Abertis: 1.283 milions d’euros. Però el 2020, quan Abertis ja havia perdut la concessió de l’AP-7 entre Salou i Alacant, la filial francesa Sanef va ser la que va aportar més benefici operatiu, 972 milions d’euros.

L’any 2020 el grup de gestió d'infraestructures va patir l’impacte de la pandèmia i va entrar en números vermells: unes pèrdues de 391 milions d’euros. Però la filial Acesa, la que explotava les autopistes de concessió estatal AP-7 i AP-2, va obtenir un benefici de 38,24 milions d’euros. En el cas d’Invicat, la filial que explotava les autopistes C-32 i C-33, que són concessió de la Generalitat, va generar unes pèrdues de 5,46 milions d’euros. Però el 2019 –l’any anterior al sotrac del covid– Acesa va aportar uns guanys de 117,8 milions. Per la seva part, Invicat va guanyar 48,36 milions. Aquell any Abertis va tancar l’exercici amb uns beneficis de 351,7 milions d’euros. És a dir, entre Acesa i Invicat van aportar al hòlding quasi la meitat del benefici (el 47,2%): 166,18 milions d’euros.

2.000 euros d’estalvi per camió

La supressió dels peatges ha estat molt ben rebuda per part dels transportistes. El Gremi de Transports i Logística de Catalunya calcula que l’eliminació d’aquestes barreres permetrà un estalvi de 2.000 euros anuals per camió. A més, aquesta patronal recorda que des del 2013 una part d’aquests peatges eren obligatoris per als transportistes, que tenien prohibit circular per alguns trams de la N-II. Segons el Gremi, cada dia circulen uns 12.000 camions per l’AP-7 en direcció a França.

L’alegria, però, durarà poc. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha dit aquest dilluns a TV3 que l’Estat vol tenir a punt per al 2024 “un sistema de tarificació per garantir el manteniment de les carreteres i la seguretat viària”, i que vol que sigui “un sistema públic però també just”.

stats