El Govern contractarà una consultoria per millorar les compensacions ambientals de l'ampliació del Prat

El departament de Territori posa en marxa un dels primers tràmits per ampliar l'aeroport de Barcelona

Un avió sobrevolant la llacuna de la Ricarda
2 min

BarcelonaDesprés de presentar el projecte d'ampliació acordat entre la Generalitat i el govern espanyol fa algunes setmanes, l'executiu de Salvador Illa comença a fer els primers passos per materialitzar-lo. L'impacte sobre espais naturals protegits és un dels principals esculls, tenint en compte el rebuig que ha generat l'afectació que tindrà a la llacuna de la Ricarda, i el primer tràmit que ha posat en marxa hi incideix de ple.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El departament de Territori ha licitat aquest divendres el servei d'assistència ambiental. L'empresa adjudicatària haurà d'encarregar-se d'elaborar i fer el seguiment del full de ruta ambiental, amb l'objectiu de dur a terme l'ampliació "amb les màximes garanties ambientals", una qüestió clau per obtenir el vistiplau europeu. Això es tradueix a establir el cronograma i les diferents etapes a seguir, concretant les tasques a fer en cadascuna.

L'administració busca consultories especialitzades en planificació ambiental i actuacions en espais naturals protegits, amb experiència a Europa. Segons detalla el departament, haurà de disposar "d’un equip de professionals altament qualificats, amb formació i experiència contrastada en l’àmbit mediambiental, de manera que només empreses amb una solvència tècnica i professional elevada podran donar resposta als requisits d’un projecte tan estratègic i exigent". El pressupost de la licitació és de 120.000 euros i el termini d'execució, de dotze mesos.

27 hectàrees protegides afectades

La consultoria adjudicatària d'aquesta licitació també haurà revisar i aportar propostes de millora del document de mesures compensatòries ambientals que es va presentar a principis de juny. Aquesta és la part del contracte que s'emporta la quantitat més grossa del pressupost, amb 63.000 euros.

L'acord actual per ampliar el Prat afecta unes 27 hectàrees d'hàbitats incloses en la Xarxa Natura 2000, la Ricarda i el Remolar, i la Comissió Europea serà qui hi dirà l'última paraula. La part essencial del projecte d'ampliació implica allargar en 600 metres la polèmica tercera pista, per on s'enlairen la majoria dels avions. Es volen sumar 60 metres cap a la llacuna del Remolar i 540 en direcció a la Ricarda, on s'alterarà un dels braços de la llacuna.

Segons el Govern socialista, les compensacions multiplicaran per deu la superfície alterada per les obres, amb 270 hectàrees. Per això, caldrà adquirir, restaurar i gestionar nous terrenys perquè puguin comptar com a entorns naturals i que Europa els validi. Cal no oblidar que encara no s'han acabat d'executar les mesures compensatòries de l'ampliació del Prat del 2002. Es preveu la creació d'una anella verda que interconnecti els espais protegits i agrícoles que hi ha al voltant de l'aeroport i la posada en marxa d'un fons ambiental de l'aeroport, al qual Aena destinarà recursos per millorar el delta del Llobregat.

El Prat ho veu "poc seriós"

Un dels principals detractors del projecte d'ampliació és la ciutat del Prat de Llobregat. La seva alcaldessa, Alba Bou, veu "poc seriós" que el Govern liciti el servei d'assistència ambiental, un cop l'acord ja s'ha anunciat. "Demostra una falta d'estratègia i una visió una miqueta erràtica", ha criticat. Bou, dels comuns, hauria preferit la licitació d'un estudi per aplicar les compensacions ambientals pendents des de fa més de 20 anys.

stats