Sector primari

Balfegó tancarà la temporada amb una facturació rècord de 107 milions d'euros

La companyia de tonyina roja inaugura una planta de 12.000 metres quadrats que ha costat 35 milions d’euros

Les noves instal·lacions de Balgefó a l'Ametlla de Mar.
22/04/2025
3 min

L'Ametlla de MarEl grup Balfegó, especialitzat en la pesca i aqüicultura de la tonyina roja de l’Ametlla de Mar, preveu tancar aquest exercici fiscal –l’any comptable s’acaba a l’abril perquè va amb la temporada de pesca, no amb l’any natural– amb 107,6 milions d’euros de facturació, un 23% més que l'any passat, quan les vendes van ser de 87 milions. Juan Serrano, director general del grup, ha explicat el creixement per tres motius. En primer lloc, el fet que l’empresa ven més productes de més valor afegit; en segon, la millora de quotes de pesca, que aquest any encara s’espera que pugin un 20% més. Això respon al bon estat de salut de la tonyina roja, que farà que la Unió Europea augmenti les xifres d’exemplars que es poden capturar. En tercer lloc, Balfegó atribueix aquests bons resultats a l’entrada de dos proveïdors nous.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’empresa, que dona feina a 335 persones, ha venut aquest any 4.500 tones de tonyina roja en 45 països diferents i està especialitzada a donar servei a l’alta restauració. El 2018 va viure un gran daltabaix quan la seva nau principal es va cremar per un sobreescalfament elèctric; aleshores van poder salvar els servidors i les tonyines que tenien al mar. No van tenir tanta sort quan el temporal Gloria va alliberar el 95% dels exemplars que tenien, just abans de l’inici de la covid. Ara, però, totalment refets, han fet una inversió de 35 milions en unes noves instal·lacions de 12.000 metres quadrats. Actualment, disposen de nou naus, dues de les quals també han refet. Una serveix per emmagatzemar el menjar per a les tonyines i l'altra per fer el manteniment de les xarxes de pesca. Entre la nova seu central i les dues naus, la suma de la inversió és de 43 milions.

Segons Serrano, la nova fàbrica és molt més versàtil. Podran ser més productius, doblar torns i treballar amb més seguretat. Amb la planta de processament podran expedir 25 tonyines per hora i fer una caixa d’entre 3 i 7 quilos de peces de tonyina cada 8 segons. Tot i que és una empresa reconeguda pel producte fresc, també es pretén millorar la línia de congelats, així com les quartes i quintes gammes: des de brous, a tàrtar de tonyina i carpaccio pensat per a la restauració que té personal poc qualificat.

Turbulències i patrons de vaixell

Per a Serrano, la guerra comercial i els aranzels són “turbulències” que els preocupen. El 38% del volum de vendes de Balfegó va als Estats Units. La logística de l’empresa permet que una tonyina pescada avui –pesquen a demanda cada dia el que hi ha encarregat– sigui al cap de dos dies en un restaurant de Nova York. A més, hi envien les tonyines amb més greix, que són les que aprecia el mercat nord-americà. “Els aranzels ens perjudiquen. Però també repercuteix en el mercat xinès, perquè devalua el iuan. Allí hi tenim el 15% del negoci. Si la moneda baixa per aquestes turbulències, els xinesos veuen que els puja el preu, perquè nosaltres exportem en euros”, ha explicat Serrano.

En el dia d’inauguració de les noves instal·lacions (panells solars, punts de càrrega elèctrica per als cotxes, entrada a les sales amb reconeixement facial), Serrano ha recordat que tenen en els cosins Pere i Manel Balfegó, presidents de l’empresa i cinquena generació de família de pescadors, com a “bons capitans a bord" per poder gestionar la tempesta econòmica.

stats