Automoció

Seat estudia fer cotxes elèctrics amb la seva marca

La companyia tanca el 2023 amb els millors resultats de la seva història: 548 M€ en beneficis

3 min
Wayne Griffiths durant la presentació de resultats d'aquest dijous.

BarcelonaSeat havia posat fins ara la seva marca Cupra com a punta de llança de l'electrificació dels seus vehicles. Però ara ja està estudiant fabricar cotxes elèctrics també amb el nom de Seat, segons ha revelat aquest dijous el president de la companyia, Wayne Griffiths, durant la presentació dels resultats del 2023, els millors en els més de 70 anys d'història de la firma de Martorell.

Evolució dels resultats de Seat
Balanç anual en milions d'euros

"Volem tornar la marca Seat al lloc que li correspon", ha dit Griffiths, que s'ha marcat com a objectiu mantenir el creixement de dos dígits de l'any passat. "A més, estem estudiant què podem oferir en el món elèctric amb la marca Seat". "En relació amb Seat, prometo que el millor encara ha d'arribar", ha dit. El directiu ha admès que "s'ha especulat molt amb la desaparició de la marca Seat". De moment la companyia ja té preparat un paper per als pròxims anys a aquesta insígnia: la fabricació de cotxes híbrids endollables de baix consum fins que es deixin de produir cotxes de motor de combustió.

Però, a més, a l'horitzó també hi ha la fabricació de cotxes 100% elèctrics en un futur. "Ara no és el moment, no seria rendible", ha assegurat Griffiths, però ha apuntat que quan hi hagi una plataforma elèctrica de cotxe petit i assequible al grup (al voltant de 20.000 euros de preu de venda), Seat podria fabricar vehicles elèctrics purs.

Evolució de la facturació de Seat
Dades anuals en milions d'euros

En relació amb els bons resultats de la companyia el 2023, Griffiths ha destacat la gran aportació de Cupra, que continua amb un alt creixement, així com "la recuperació" de Seat. De fet, l'any passat la companyia de Martorell va tancar el balanç amb una facturació rècord de 14.333 milions d'euros, un 31% més que l'any anterior; el benefici operatiu va augmentar fins als 505 milions d'euros, quan el 2022 era negatiu, amb -114 milions. El benefici operatiu abans d'amortitzacions i impostos (ebitda) va pujar fins als 1.125 milions d'euros, i el benefici net es va quedar en 548 milions, 480 milions més que l'any anterior, segons ha explicat el vicepresident de finances de la companyia, David Powels. Les inversions han assolit els 5.309 milions l'últim lustre.

Dels bons resultats també se'n beneficiaran els gairebé 15.000 empleats de la companyia, que rebran la paga de beneficis més alta que han tingut mai, de 1.800 euros (el màxim establert al conveni), a la qual cosa la companyia destinarà 23 milions d'euros.

Missatge al govern espanyol: inversions i ocupació en joc

Griffiths, que durant la roda de premsa s'ha expressat principalment en anglès, ha passat al castellà per dirigir-se al govern espanyol i als polítics, als quals ha assegurat que la companyia està "fent els deures" en l'electrificació. Alhora ha criticat la manca de política industrial europea: "Que ens donin les mateixes armes que tenen els nostres competidors dels Estats Units i de la Xina", ha reclamat. Alhora, Griffits ha expressat la seva "preocupació" per la inestabilitat política a Espanya. En aquest sentit, ha reclamat estabilitat a l'executiu per assegurar les inversions.

"Ens estem jugant el nostre futur invertint 10.000 milions d'euros per fer cotxes elèctrics quan només el 5% dels cotxes a Espanya són elèctrics", ha dit Griffiths, que també ha recordat que a Europa el 22% dels cotxes nous que es venen són elèctrics, si bé a Espanya només són el 12%. "Les inversions estan en joc, els llocs de treball estan en joc, ens ho hem de prendre seriosament", ha dit.

Marc Riera, David Powels, Laura Carnicero, Wayne Griffiths i Markus Haupt, a la porta de la Casa Seat amb un Cupra Tavascan

Sobre la necessitat d'una segona plataforma elèctrica perquè la planta de Martorell sigui viable, Griffiths ha deixat clar que hi ha càrrega de feina fins a finals de la dècada, i que serà llavors, a partir del 2030, quan es necessitaria aquesta plataforma, cosa que el grup Volkswagen encara no ha decidit.

Entrada als EUA

El president de Seat ha destacat que el 2024 serà un any "difícil", malgrat que s'ha mostrat esperançat per l'allau de nous productes. Seat traurà al mercat les noves versions de l'Arona i l'Ibiza, mentre Cupra presentarà els restyling dels models León i Formentor. Alhora, hi haurà la gran ofensiva de productes de Cupra amb els llançaments del Tavascan (100% elèctric) i el primer SUV electrificat, el Terramar. També s'adaptarà la línia 1 de la fàbrica de Martorell per produir el Volkswagen ID.2all i el Cupra Raval amb la plataforma elèctrica petita del grup. La idea, ha indicat Griffiths, és que el Raval es comenci a produir a finals del 2025 perquè les vendes comencin el primer semestre del 2026.

Cupra, a més, serà la punta de llança per entrar als Estats Units (de forma selectiva en només alguns estats i al final d'aquesta dècada), amb un crossover SUV elèctric que es fabricaria en alguna planta del grup a Nord-amèrica (incloent-hi Mèxic), així com una versió elèctrica del Formentor, que a Griffiths li agradaria que s'acabés produint a Martorell.

stats