Automoció

L'Aragó s'endú una macroinversió de 4.100 milions d'euros

Stellantis i la xinesa CATL construiran a Saragossa una macroplanta de bateries

Logotip d'Stellantis en una planta del grup al municipi de Chartres-De-Bretagne, a França.
ARA
10/12/2024
2 min

BarcelonaLa multinacional automobilística neerlandesa Stellantis –matriu de marques com Citroën, Peugeot, Fiat i Opel, entre d'altres– i la companyia xinesa CATL han anunciat aquest dimarts la construcció d'una macroplanta per a l'elaboració de bateries de fosfat de ferro i liti (LFP) a Saragossa, amb una inversió d'uns 4.100 milions d'euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La fàbrica entrarà en funcionament a finals del 2026, segons un comunicat del grup, i podria arribar a una capacitat màxima de 50 gigawatts hora (GWH) en funció de "l'evolució del mercat elèctric a Europa" i del suport que rebi el projecte de les autoritats espanyoles i europees.

Així, les dues companyies uniran esforços en una joint venture. "L'empresa conjunta al 50% entre CATL i Stellantis impulsarà l'oferta de LFP de Stellantis", diu el comunicat. Així, l'empresa europea, que és el primer productor de cotxes d'Espanya, podrà "oferir més turismes, totterrenys i SUV elèctrics de bateria d'alta qualitat, duradors i assequibles" amb "autonomies intermèdies".

Aquesta és una de les inversions "més importants" de la història de Stellantis a Espanya, tot i que l'operació encara ha de rebre el vistiplau de les autoritats reguladores, cosa que les dues companyies esperen obtenir al llarg de l'any vinent. Stellantis té una fàbrica al municipi de Figueruelas, a uns 25 quilòmetres de la ciutat de Saragossa.

Amb aquesta ja són tres les macroplantes de bateries que s'han anunciat en territori espanyol, cap de les quals a Catalunya: el grup Volkswagen –matriu de Seat, entre d'altres– construirà una planta a Sagunt, al País Valencià, i Renault n'instal·larà una altra a Navalmoral de la Mata, a Extremadura.

La inversió de Stellantis i CATL no havia estat anunciada oficialment fins aquest dimarts, però dins del sector i entre les administracions públiques –sobretot el govern aragonès– ja es donava per feta des de feia mesos. Tot i això, la recent dimissió de Carlos Tavares com a conseller delegat de Stellantis va crear algun dubte sobre la viabilitat de la inversió, però ha continuat endavant.

Reunió a la Moncloa

L'anunci de la inversió de 4.100 milions d'euros s'ha produït poques hores després que el president de CATL, Robin Zeng, visités la Moncloa per trobar-se amb el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per acabar de discutir detalls del projecte. El ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha qualificat de "fabulosa" la notícia de la inversió.

En total, des del 2020 l'executiu estatal ha destinat 5.500 milions de fons europeus Next Generation a la reindustrialització del sector de l'automoció espanyol i té previst treure una nova convocatòria de 1.250 milions més en un futur pròxim. D'aquests fons europeus ja adjudicats, Stellantis n'ha rebut gairebé 300 a través del PERTE VEC III per a la reconversió de la factoria.

El 2023, el grup neerlandès ja va tancar un primer acord amb CATL per garantir el subministrament de bateries amb la possibilitat d'invertir conjuntament en una planta per a la seva fabricació. "L'objectiu de CATL és fer que la tecnologia de zero emissions de carboni sigui accessible a tothom, i esperem cooperar amb els nostres socis en l'àmbit mundial a través de models de cooperació més innovadors". El grup asiàtic ja té dues fàbriques de bateries més a Europa –a Alemanya i a Hongria–, però espera "millorar les seves capacitats" productives amb l'obertura de la nova planta a Espanya.

stats