Colau revifa l'oposició política a l'acord per ampliar el Prat

L'alcaldessa acusa Aena de mentir i insisteix que fer més gran l'aeroport portarà més precarietat laboral i més perjudici per al medi ambient

3 min
Un avió aterra a l'aeroport del Prat

Barcelona“És evident que teníem grans discrepàncies amb la proposta d'Aena, però personalment sempre he optat per la prudència”. Una setmana més tard, d'aquesta equanimitat en queda poc. Segons explica la mateixa Ada Colau, si ha abandonat aquella moderació ha sigut per la manera com s'ha forjat l'acord entre administracions per permetre a Aena ampliar l'aeroport del Prat (“Una reunió gairebé secreta en un despatx de Madrid”). Ara, un cop oberta la veda, l'alcaldessa de Barcelona es mostra frontalment en contra que la infraestructura creixi, coincidint amb un moment en què hi ha veus dins de la Generalitat que no veuen clara la fórmula triada i que al municipi del Prat tenen de tot menys certeses. 

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La màxima responsable de l'Ajuntament de Barcelona ha assegurat en un article a El País que passar de 50 a 70 milions de passatgers –un dels objectius d'Aena– equivaldrà a fer que tota la ciutat de Barcelona incrementi entre un 60% i un 80% les seves emissions. “Hi ha una mentida que, per molt que la repeteixin el senyor Lucena [president d'Aena], la Generalitat i el govern espanyol, no deixarà de ser una mentida: diuen que l'ampliació permetrà reduir emissions, fer l'aeroport més verd d'Europa”, cita l'alcaldessa. “Les úniques certeses que acompanyen aquesta proposta són que implica destruir la zona protegida de la Ricarda (augmentar emissions), augmentar vols (augmentar emissions) i augmentar 20 milions de passatgers, bàsicament turistes (augmentar emissions)”, sintetitza.

De fet, és aquest increment turístic el que porta Colau a dubtar de l'impuls econòmic que Aena ha associat repetidament a l'ampliació. Segons la lectura de la màxima responsable del consistori, el creixement del Prat repercutirà sobretot en el fet que vindran més turistes, és a dir, que augmentaran “les feines temporals i precàries" i també la "vulnerabilitat" del territori, "en dependre encara més de la riquesa que ve de fora”.

I per com s'ha despatxat Gala Pin a Twitter, Colau no és l'única que opina en aquesta línia. L'exregidora de Barcelona en Comú qualificava el tinent d'alcaldia socialista Jaume Collboni de "tonto rematat" per defensar que l'ampliació és una oportunitat per guanyar connectivitat, atraure empreses i crear llocs de treball. Tot i l'evident distància entre les opinions, en la mateixa entrevista a RAC1 Collboni ha assegurat que la coalició PSC - Barcelona en Comú ni està tocada, ni perilla: l'ampliació de l'aeroport –ha explicat– és un tema que no està recollit al pacte de govern de Barcelona i que no entra dins les competències municipals.

La qüestió és que dins l'administració competent també hi ha discrepàncies. Josep Rull, exconseller de Territori i Sostenibilitat, s'ha incorporat aquest dilluns al debat i ha valorat positivament, d'una banda, l'acord assolit entre la Generalitat i la Moncloa: creu que així es frena el "xantatge" d'Aena. Ara bé, de l'altra, s'ha mostrat netament en contra de la proposta plantejada per Aena, la d'allargar la tercera pista en perjudici de la Ricarda. "Rotundament no es toca", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio.

De fet, l'exconseller ha assegurat que la Unió Europea no autoritzarà mai una reforma que impliqui envair terreny protegit. Encara més, considera que l'ampliació no és una condició necessària per esdevenir un hub internacional, mentre que la terminal satèl·lit i la connexió ferroviària sí que ho són. Amb tot, el polític ha sigut molt crític amb Aena i ha afirmat que és "altament improbable" que les instal·lacions arribin a ser un hub mentre estiguin dins de la xarxa de l'empresa pública espanyola, que, assegura, ha condemnat Barcelona a ser "la T5 de Madrid".

Deu avions grans al dia

Aena continua sense pronunciar-se sobre si manté la intenció d'ampliar la pista que ha encès el debat o si preveu canviar l'estratègia. I el poc que ha dit sobre el tema tampoc ha acontentat l'Ajuntament del Prat: fonts del consistori expliquen que el gestor aeroportuari els ha retornat la bateria de preguntes que van traslladar a mitjans de juliol amb respostes poc clares i amb “dades parcials”. 

Un dels punts clau, segons aquestes fonts, és el nombre d'avions que necessiten una pista més llarga que l'actual per enlairar-se. “El dia que hi ha més enlairaments no preferents s'acosten a la desena: el problema ve per la concentració horària en una franja del matí en què hi ha, al mateix temps, una elevada demanda d'arribades”, defensa Aena en aquest document, al qual ha tingut accés l'ARA. Tenint en compte que l'aeroport registra cada hora unes 80 operacions d'enlairament i aterratge i que com a molt es vol arribar a les 90, aquesta desena de vols grans al dia suposen per a l'Ajuntament un "percentatge irrisori". I a això hi sumen que concentrar aquests vols en una franja horària específica és una decisió empresarial que redunda senzillament en buscar el màxim benefici.

stats