Comença la campanya de l'IRPF amb més col·laboració de les hisendes estatal i catalana
L'Agència Tributària de Catalunya, lluny encara de recaptar l'impost, incorpora un 49% més de personal temporal, 152 persones, per assistir els contribuents
BarcelonaAquest dimecres, 8 d'abril, comença la campanya de la renda (IRPF) 2025, en la qual hi haurà més col·laboració entre les hisendes estatal i catalana, tot i que lluny de la cessió de la recaptació de l'impost per part de la Generalitat, com pretenia ERC. L'Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha contractat per a aquesta campanya un 49% més de personal temporal, fins a 152 persones, i se sumaran 36 oficines distribuïdes per Catalunya dedicades a aquesta tasca. D’aquestes, vuit seran plataformes temporals destinades exclusivament a l’atenció per la campanya de la renda i s’ubicaran a Barcelona (tres centres), Girona, Lleida, Tarragona, la zona del Baix Llobregat i la zona del Besòs.
Tot el dispositiu se centrarà en atendre els contribuents durant la campanya per telèfon a partir del 6 de maig i el període presencial serà a partir de l'1 de juny. En tot cas, aquest dimecres, dia 8, es poden presentar ja les declaracions per internet, que és la via que utilitzen al voltant del 90% dels contribuents. Un de cada 10 restants fa servir la declaració per telèfon i presencial.
Els llocs de treball temporal a l'ATC s’ocupen mitjançant comissió de serveis o el nomenament d’interinitat per reforç temporal, per un període de tres mesos i mig, que va començar el 30 de març i durarà fins al 10 de juliol. De cara a possibles incorporacions estables, l’experiència adquirida i el temps de serveis prestats durant aquesta campanya es podran tenir en consideració com a mèrits en futures ofertes de treball de l’ATC.
Aquest organisme, que té 854 treballadors, que contrasten amb els més de 4.000 que té l'agència estatal (AEAT) a Catalunya, va obrir el desembre passat l'oferta d'ocupació pública 2025, amb 77 places. També es va aprovar la convocatòria de concessió de 50 beques per preparar la fase d'oposició a les proves d'accés als cossos tributaris per anar-se preparant de cara a assumir més tasques. En tot cas, un estudi de l'empresa Minsait, filial d'Indra, per encàrrec del Govern va refredar molt les possibilitats que l'ATC pugui recaptar l'IRPF de manera molt ràpida. Estimava que això arribaria més enllà del 2028 i sempre "en col·laboració" amb la Hisenda espanyola.
Aquesta campanya, com ho va ser la de l'any anterior, havia de ser una mena d'assaig perquè l'ATC assumeixi en el futur la recaptació inicialment de l'IRPF, tal com es va preveure en l'acord entre el PSC i ERC per a la investidura de Salvador Illa, encara que aquest objectiu ha deixat de ser prioritari. Un altre dels elements per preparar l'ATC de cara a assumir més feines i un volum més elevat de recursos va ser un conveni amb la Hisenda estatal per gestionar conjuntament l'impost de matriculacions. Es tracta d'un tribut que aporta uns 140 milions d'euros anuals, que es va trigar gairebé un any a signar des que es va anunciar.
Salari mínim
Pel que fa a la campanya, des del 18 de març es pot accedir a les dades fiscals i des d'aquest dimecres es pot presentar la renda per internet, la principal via utilitzada pels contribuents. Entre les principals novetats de la present campanya destaca una deducció de 340 euros per a contribuents amb ingressos vinculats al salari mínim interprofessional (SMI) de 16.576 euros. Si la nòmina és inferior a aquest import, la deducció s'aplica íntegrament, i si se situa entre els 16.576 i els 18.276 euros, el benefici fiscal es redueix de manera gradual fins a ser zero.
Els límits d'obligació de declarar continuen en general en 22.000 euros amb un pagador i 15.876 euros amb diversos pagadors. També l'han de presentar els perceptors de l'ingrés mínim vital (IMV); no, en canvi, qui hagi cobrat la prestació per atur. A més, s'aplica l'augment del tipus de la base de l'estalvi per a les rendes superiors a 300.000 euros, que s'eleva del 28% al 30%. La resta de trams es mantenen sense canvis.
Es mantenen les deduccions relacionades amb sostenibilitat, com ara les relacionades amb vehicles elèctrics o reformes a l'habitatge per l'eficiència energètica. Per la seva banda, queden exclosos de tributació els ajuts pels danys causats per la dana i els incendis forestals, recorda l'Associació Espanyola d'Assessor Fiscals (Aedaf).
Entre les deduccions autonòmiques destaquen canvis en la de lloguer d'habitatge habitual a Catalunya, que arriba als 500 euros en tributació individual per a joves de fins a 35 anys, aturats, persones amb discapacitat del 65% o més i viudos i viudes de 65 o més anys. Són 1.000 euros en tributació conjunta i famílies nombroses o monoparentals. El topall de renda que no pot superar el contribuent per poder aplicar-la passa de 20.000 a 30.000 euros i a 45.000 a la tributació conjunta.
- 8 d'abril: comença el període per presentar la renda per internet
- 29 d'abril: comença el període per demanar cita per a la declaració per telèfon
- 6 de maig: comencen a fer-se les declaracions per telèfon
- 29 de maig: comença el període per demanar cita presencial
- 1 de juny: comença el període per a les declaracions presencials
- 25 de juny: últim dia per a declaracions a ingressar amb domiciliació bancària
- 29 de juny: últim dia per demanar cita per a la declaració per telèfon o presencial
- 30 de juny: últim dia de la campanya