Economia 28/11/2016

Renfe ajorna la liberalització del transport de passatgers fins al 2020, límit legal fixat per Europa

De la Serna creu que el pla de Pastor per obrir parcialment la competència pot generar "distorsions" en el sector

Ara
2 min
Un dels trens AVE estacionat a Figueres-Vilafant

BarcelonaEl ministeri de Foment planeja aturar el pla d’obertura parcial de la competència del transport de passatgers en tren, i d’aquesta manera Renfe en mantindrà el monopoli fins al 2020, el termini màxim que ha posat la Unió Europea per liberalitzar el sector. La companyia ferroviària pública, que seguirà operant una dècada sense competidors, acaba d’adjudicar a Talgo la producció de 30 trens AVE nous per 1.491 milions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons Íñigo de la Serna, ministre de Foment, s’ha “obert una reflexió” sobre el pla de liberalització parcial i progressiva del trànsit de passatgers, una reforma que ha heretat de l’anterior ministra, Ana Pastor. De la Serna opina que l'obertura parcial, només 3 anys abans de la liberalització total a nivell europeu, podria generar “distorsions” en el mercat. El ministre afegeix que “a les portes del 2020 es preferible preparar bé la xarxa i el mercat per abordar tot el procés, en comptes de donar ara entrada a un sol operador privat en una sola línia”.

La primera fase del pla de liberalització, dissenyada per l’equip de Pastor, estava preparada per treure a concurs una concessió d’una llicència d’operador ferroviari a una empresa privada, que competiria amb la pública només en el corredor de Llevant. El projecte preveia anar estenent gradualment aquest model a altres línies.

Després de l’anunci de la UE, diverses companyies privades van mostrar interès en el concurs. Més de una desena d’empreses, entre les quals constructores i grups de transport en autobús, ja han sol·licitat la llicencia d'operador ferroviari i estan a l’espera que s’obri el mercat. Algunes de les companyies que porten anys darrere d'aquesta oportunitat són Planeta, Globalia, les constructores ACS, Ferrovial, Acciona i Comsa i les empreses de transport en autobús Alsa i Arriva-DB.

stats