Great Wall Motor, quarta empresa xinesa d’automoció que es fa enrere a Catalunya

Chery, Brilliance i Thunder Power, precedents del fracàs que s'ha conegut avui

1 min
José Montilla quan es va reunir amb representants de Chery, l'any 2010.

La història de Catalunya amb les empreses xineses d’automoció és la d’un amor no correspost... fins a quatre vegades. El setembre del 2010 el president José Montilla va viatjar a la Xina i va anunciar l’interès de Chery per instal·lar-se a Catalunya. Mai s’ha sabut a què es va deure aquell optimisme –potser a la proximitat d’eleccions–, però el fet és que mai més se’n va saber res.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Poc després va arribar a la presidència Artur Mas i el seu Govern va cometre el mateix error. En aquest cas va anunciar que Brilliance estudiava invertir a Catalunya. Hi va haver nombroses reunions, però tot plegat va acabar igual: Brilliance no va venir.

Saltem fins al 2017. El govern de Carles Puigdemont hi torna i anuncia que una companyia d’automoció xinesa vol venir. En aquest cas la companyia es diu Thunder Power, amb seu a Hong Kong i especialitzada en cotxes elèctrics. Fins i tot va estudiar instal·lar-se a Igualada. El resultat ja us l’imagineu. Un any i mig després, al sector deien que "els xinesos ni hi són ni se’ls espera".

I aquest 2021 ha arribat el torn de Great Wall Motor. Al setembre l’ARA va avançar en exclusiva que aquesta companyia era la favorita per substituir Nissan, que tanca les seves instal·lacions a la Zona Franca. Però les negociacions s’han anat complicant perquè el grup xinès va demanar canviar les condicions. La Generalitat i el govern espanyol així ho han fet, però ha sigut insuficient per convèncer aquesta empresa amb seu a Baoding, a dues hores en cotxe de Pequín.

stats