Economia 05/11/2015

Honda reimpulsa Montesa amb una inversió de més de tres milions

Júlia Manresa
3 min
La inversió es traduirà en la contractació d’entre deu i quinze treballadors anualment durant els pròxims tres exercicis en una fàbrica on ja n’hi ha 266.

No tot són males notícies en el sector de l’automoció a Catalunya. Al marge de les conseqüències que pugui tenir l’escàndol de Volkswagen a la planta de Seat a Martorell i el futur incert de Gas Gas, el principal fabricant de motocicletes del món, Honda, va anunciar ahir una inversió de 3,3 milions d’euros a la fàbrica de Montesa-Honda, a Santa Perpètua de Mogoda. Juntament amb aquesta injecció de diners, que anirà arribant durant els tres anys vinents, Montesa també va anunciar ahir la fabricació d’un nou model íntegrament a la planta catalana, que l’any 2010 va traslladar la producció d’Honda a Itàlia.

Amb aquesta inversió i l’arribada del nou model, anomenat 4Ride, la planta de Montesa de Santa Perpètua torna a agafar l’impuls que va perdre quan Honda es va emportar la producció a Itàlia. Des d’aleshores, la fàbrica catalana va reduir molt considerablement la seva producció, que es va limitar únicament a models específics per a professionals del trial i va haver de “diversificar el negoci i obrir altres línies”, en paraules del director general de Montesa-Honda, Gerard Bosch. És per això que des del 2012 la fàbrica d’aquesta localitat del Vallès Occidental va apostar per la prestació de serveis a altres empreses del grup i la fabricació i distribució de complements. Ara l’objectiu més immediat passa per multiplicar per més de 2,5 la producció de cara al 2018 i poder arribar a les 5.000 unitats. Honda-Montesa haurà produït 1.930 motocicletes aquest 2015, cosa que suposa un 50% més que l’any passat.

Més empleats i més models

Tal com va aclarir ahir Bosch, Montesa-Honda ja ha invertit 700.000 euros per poder desenvolupar aquest model, que s’ha dissenyat en col·laboració amb els centres del Japó. La inversió de 3,3 milions anunciada ahir anirà destinada a adequar les línies de muntatge a les noves necessitats d’incrementar la producció, però també a adaptar els processos a la nova normativa de control de les emissions arran de l’escàndol de Volks-wagen. Finalment, Bosch també va manifestar que no es descarta que puguin arribar altres projectes de disseny i fabricació de nous models, que “possiblement implicarien una ampliació de la inversió”. D’altra banda, el president d’Honda-Montesa ha avançat que aquesta fase d’expansió implicarà la contractació d’entre 10 i 15 treballadors anualment, és a dir, uns 45 empleats en els tres anys vinents.

Actualment, el conjunt de les instal·lacions d’Honda a Santa Perpètua de Mogoda ocupa 86.000 metres quadrats i dona feina a un total de 266 treballadors. En l’acte oficial de presentació del model 4Ride, el conseller d’Empresa i Ocupació en funcions, Felip Puig, es va referir obertament a la indústria de l’automoció com un “motor de la recuperació econòmica” que es viu a Catalunya.

El reimpuls de l’històric fabricant de motocicletes català Montesa, que va néixer ara fa setanta anys, se suma al que també han viscut dues marques emblemàtiques del motor català en els últims anys. D’una banda, aquest mes, després de presentar un concurs de creditors, la gironina Gas Gas ha vist com Torrot, amb seu a Mataró, oferia 9,6 milions d’euros per recuperar la marca i continuar amb la seva producció. A més, a mitjans de l’any passat Bultaco va renéixer amb l’anunci d’uns models elèctrics dissenyats per LGN Design. De fet, Bultaco va néixer l’any 1958 com una spin-off de la mateixa Montesa, quan Paco Bultó -fundador de Bultaco- va desvincular-se de Pere Permanyer -creador de Montesa- per discrepàncies a l’hora de decidir si es continuava o no amb les motos de competició.

stats