Maurici Lucena (Aena), sobre el Prat: "D'aquí cinc anys en tornarem a parlar"

La ministra Sánchez dona per irreversible la decisió d'aturar el projecte, però el vicepresident Puigneró s'obre a seguir-ho discutint

3 min
El president d'Aena, Maurici Lucena, en una imatge del 2020.

BarcelonaAena ha resolt aquest dijous un dels molts interrogants que van quedar ahir a l'aire en relació a l'ampliació de l'aeroport del Prat: "La inversió queda en suspens fins que no s'obri una nova finestra d'oportunitat regulatòria, i això és d'aquí cinc anys". Maurici Lucena, el president del gestor aeroportuari, ha donat així per definitiva la ruptura entre el govern català i l'espanyol al voltant d'aquesta qüestió. Sembla, doncs, que no hi ha marge de maniobra per tancar un nou acord.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El pla d'ampliació d'aquesta infraestructura requeria que el 30 de setembre el consell de ministres aprovés l'estratègia i les inversions d'Aena per als pròxims cinc anys. Així, el fet que Lucena s'hagi situat en un escenari posterior a aquest lustre en una entrevista a Catalunya Ràdio dona a entendre que per a ell no hi ha possibilitat que es redirigeixin les converses d'aquí a final de mes.

"D'aquí cinc anys, si les circumstàncies a Catalunya han canviat i el substrat polític veu més adequada aquesta inversió, en tornarem a parlar", ha especificat el president de l'entitat. De fet, per molt que Lucena hagi assegurat que no sap si el debat està tancat políticament, s'ha referit a l'ampliació com un projecte del passat: "És una llàstima que no tiri endavant", ha dit, per exemple. "Hauria estat un gran projecte", ha afegit.

Les veus dels polítics que han dut més pes en aquestes negociacions no són tan contundents, si bé és cert que en el discurs de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, sembla clar que dona un nou acord per impossible. Sánchez ho ha dit clar: "El dia d’avui no es donen les condicions per tirar endavant aquest projecte". Sobretot, ha afegit, pocs dies abans que aquest document s'hagi d'aprovar al consell de ministres.

"Perdem l'oportunitat de fer [l'ampliació] en el període 2022-2026", ha afirmat la ministra en una entrevista a La Ser, tot insistint que no hi ha marge perquè el document no es pot modificar. D'acord amb el seu missatge, ha sigut el posicionament "dèbil" i no prou "madur" de la Generalitat i el consens poc nítid i ferm d'aquest executiu el que els ha abocat a prendre la decisió. "No ens podem permetre criaturades", ha justificat la ministra.

Jordi Puigneró, vicepresident de la Generalitat, no ho veu exactament així. "Que no sigui també perquè ells tenen molts problemes interns amb Podem", ha deixat caure a la mateixa emissora estona després que parlés la ministra. Segons aquest conseller, serà aquest dijous que analitzaran la qüestió en profunditat, però tot i reconèixer que la divisió de la Generalitat no ha ajudat, ha assegurat que no hi ha hagut fissures internes i que la postura oficial del govern català ha sigut sempre de tirar endavant l'acord i amb els termes pactats a principis d'agost. "Disposat a parlar i poder arribar a acords", ha sintetitzat Puigneró. "Estic obert a seguir-ne parlant: continuo pensant que era un bon acord", ha afirmat.

Pressió de la resta de partits catalans

Per la seva banda, la portaveu del PSC, Alícia Romero, ha demanat al Govern que "s'aclareixi" i ha dit que encara hi ha temps per "arreglar les coses". "No pot ser que el Govern estigui contradient-se amb l'acord del 2 d'agost en una inversió tan important", ha etzibat en declaracions a SER Catalunya. En la mateixa línia, la líder dels comuns, Jéssica Albiach, ha demanat al president Pere Aragonès que sigui "clar i nítid" i "certifiqui" el no a l'ampliació del Prat. A la mateixa ràdio, Albiach ha assegurat que un cop es manifesti "es veurà qui mana al Govern, si Aragonès o Puigneró, si ERC o Junts".

stats