AUTOMOCIÓ
Economia 22/09/2015

Volkswagen deixa de vendre cotxes dièsel als Estats Units

Berlín exigeix al consorci que aclareixi la presumpta manipulació de les emissions

Xavier Grau
3 min
Fins a 482.000 vehicles dièsel de VW i Audi als Estats Units seran cridats a revisió,  i el consorci pot ser sancionat amb fins a uns 15.000 milions d’euros.

BarcelonaEl mea culpa entonat pel màxim executiu del consorci Volkswagen, Martin Winterkorn, ha tingut un impacte directe i immediat en el negoci. El consorci alemany va anunciar ahir que deixa de vendre cotxes equipats amb el motor dièsel TDI (injecció directa) de quatre cilindres als Estats Units. I mentrestant, a la borsa de Frankfurt les accions del grup Volkswagen queien quasi un 20%. Era el preu que s’ha de pagar després que l’autoritat mediambiental dels Estats Units va obrir una investigació al constructor per haver falsejat les mesures d’emissions de gasos dels seus vehicles. Els reguladors nord-americans van acusar el grup automobilístic d’haver manipulat les emissions instal·lant als cotxes dièsel un software que enganya els sistemes que mesuren la quantitat de partícules que emeten els automòbils. Un total de 482.000 unitats de les marques Volkswagen i Audi hauran de ser revisades als Estats Units per comprovar si s’ha produït el frau.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El conseller delegat del grup automobilístic, Martin Winterkorn, va lamentar diumenge haver “trencat la confiança” dels clients. Una reacció ràpida, seguida ahir de la decisió de retirar del mercat dels Estats Units els vehicles TDI tant nous com de segona mà fins que s’aclareixi el cas. Però ni els inversors ni les autoritats van reaccionar bé. Els inversors, arrossegats pels analistes que creuen que la crisi de reputació es pot allargar en el temps, van decidir desinvertir en la multinacional, que és el primer fabricant de cotxes del món, i van provocar la caiguda a plom de la cotització de l’acció. I les autoritats de Berlín també s’ho van prendre malament i van intentar crear un cordó sanitari per evitar que el problema s’estengui al conjunt de la indústria automobilística del país.

El govern alemany va exigir ahir a Volkswagen “informacions sostenibles” que permetin estudiar les possibles manipulacions dels valors de les emissions dels seus cotxes en el mercat local, com ha passat als Estats Units. El portaveu del ministeri de Medi Ambient no va voler valorar la situació fins que quedi aclarit què ha passat als Estats Units, i va demanar a la marca que col·labori amb les autoritats nord-americanes. El portaveu governamental va dir que no tenia coneixement de “possibles trampes” addicionals del grup alemany.

Reacció

Per la seva banda, el portaveu del govern, Steffen Seibert, no va voler fer comentaris sobre el cas concret, però quan se li va preguntar si el cas pot fer mal a la imatge d’Alemanya i al seu compromís en la lluita contra el canvi climàtic va dir que la política climàtica de l’executiu d’Angela Merkel “parla per ella mateixa”. És més, va recordar que Alemanya és un dels països que impulsen que en la pròxima conferència de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic, que es farà a París al desembre, s’arribi a un acord vinculant.

El cap del govern de la Baixa Saxònia i membre del consell de supervisió de Volkswagen, Stephan Weil, va qualificar de “totalment inacceptable i injustificable” la possible manipulació de proves d’emissió dels cotxes. El mandatari va dir que respectar les normes ha de ser “una exigència evident” per al consorci Volkswagen. El dirigent regional va demanar un “aclariment ràpid i en profunditat” del que ha passat i llavors, va indicar, es podrà prendre una decisió sobre les seves possibles conseqüències.

I és que aquesta és la crisi més important a què ha de fer front Martin Winterkorn, l’actual president del consorci, que va arribar al càrrec el maig passat després d’un agre enfrontament amb el seu predecessor i primer accionista del grup, Ferdinand Piëch.

stats