La robòtica, a la base de les enginyeries de la UVic-UCC

El centre universitari potencia perfils multidisciplinaris fomentant la mecànica, l’electrònica, la programació i el disseny 3D

La quarta Revolució Industrial canviarà per sempre la manera de viure i de treballar. Ningú sap amb certesa com serà aquest demà, però si en alguna cosa hi ha consens és en el fet que els robots hi jugaran un paper cabdal. Mentre l’any 2017 els humans vam ser els responsables del 71% de les hores treballades a tot el món i les màquines només del 29%, l’any 2025 aquests percentatges s’invertiran i les màquines assumiran el 52% de les hores de feina, segons l’informe El futur dels treballadors, publicat pel Fòrum Econòmic Mundial (2018). En aquest context, els perfils professionals més demandats seran, cada vegada més, els d’experts en tecnologia.

Conscient del paper clau que jugarà la robòtica en la confecció de les professions del futur, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha dissenyat una oferta d’enginyeries que incorpora els coneixements en aquest àmbit de manera transversal i ajustada a les necessitats de cadascun dels graus. “Actualitzem els plans d’estudi constantment per adaptar-nos a l’evolució permanent de la robòtica”, explica Sergi Grau, degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia (FCT).

Un perfil multidisciplinari

Aquest és el cas del grau en Enginyeria Mecatrònica, que, en paraules del seu coordinador, Juli Ordeix, forma “un perfil d’enginyer multidisciplinari que treballa per projectes i integra els àmbits de la mecànica, l’electrònica, el control i la informàtica”, àrees de coneixement que conflueixen en la robòtica. Amb un pla d’estudis elaborat “a partir de les demandes reals de les empreses”, els resultats són professionals capaços, segons Grau, de “desenvolupar un projecte integral de robòtica a l’empresa” i una taxa d’ocupació que arriba o s’aproxima al 100% menys d’un any després d’acabar els estudis.

El mateix persegueix el grau en Enginyeria de l’Automoció en un sector industrial molt concret: el del motor, “que ja és punter en matèria de robòtica”. El grau compagina períodes docents a la universitat amb pràctiques integrades a l’empresa, i orienta el pla d’estudi a línies de treball innovadores com el vehicle elèctric, la conducció autònoma, la indústria 4.0, les simulacions de producte i els processos de fabricació, sempre amb la robòtica com a teló de fons. En el grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, els estudiants, explica el degà, “treballen la interacció digital amb l’usuari i el tractament d’imatges per aplicar algorismes de visió artificial”.

L’oferta de graus la complementen el màster en Robòtica, impartit juntament amb el Centre Tecnològic de Catalunya EURECAT, que aprofundeix en les noves tendències de la robòtica industrial, de serveis i de la robòtica mòbil, i el màster en Enginyeria Industrial, on la robòtica hi és present de manera transversal.

“QUAN FUSIONES LA MECÀNICA, L’ELECTRÒNICA, LA PROGRAMACIÓ I EL DISSENY 3D, LA ROBÒTICA PREN TOT EL SENTIT”

A l’hora d’escollir el tema del seu Treball de Final de Grau (TFG) en Mecatrònica, Josep Pomés tenia una cosa clara: que la robòtica havia de ser-ne el fil conductor. Finalment va decidir dissenyar i construir un prototip del robot BB-8 de la saga Star Wars a partir de peces impreses en 3D, de dimensions reals i controlat remotament. “M’encanten la programació i el disseny 3D, però com més aprenc de mecànica i d’electrònica més m’atreuen també aquests àmbits”, explica Pomés, en referència als quatre pilars del grau i de la robòtica.

Per a Pomés, aquesta és, precisament, la gràcia de la robòtica: es pot definir com “el disseny i la construcció de màquines programables que fan tasques repetitives”, però per fer-ho “cal anar molt més enllà i comprendre” totes les branques de la disciplina, ja que “només quan fusiones tots aquests àmbits guanya sentit”. L’altre atractiu és la necessitat de formar-se constantment “si no et vols quedar enrere”.

A les portes de graduar-se, l’estudiant també té clar cap a on vol orientar el seu futur professional: la investigació i el desenvolupament (I+D) de robots i aparells orientats a la salut. Mentrestant, combina els estudis amb la docència en una empresa de robòtica educativa per a infants, un sector que els últims anys ha anat a l’alça.

PROGRAMAR DES DE LA INFÀNCIA

El compromís de la UVic-UCC, amb la incorporació de la robòtica en els aprenentatges, va més enllà dels ensenyaments de grau i de màster que imparteix. Des de l’any 2013 acosta aquesta disciplina als infants i joves d’entre 6 i 16 anys amb l’organització anual de tornejos de la FIRST Lego League, una de les competicions de robòtica més multitudinàries del món. En set edicions han passat pels tornejos de la Facultat de Ciències i Tecnologia 2.500 participants i 390 equips. La xifra d’inscrits, en augment any rere any, es va situar el febrer passat a l’entorn dels 500 nens i nenes. Aquest curs la universitat, que compta amb un equip de robòtica de competició format per alumnes, ha organitzat per primera vegada una prova de la FIRST Tech Challenge, el torneig STEM més important a nivell internacional per a joves entre 16 i 18 anys. La universitat és l’única seu de l’estat espanyol que acull aquesta competició, que seguirà impulsant com a mínim els dos pròxims anys.

Més continguts de

El + vist

El + comentat