Microsites 04/06/2021

La Facultat de Medicina de la UVic-UCC preserva el seu model docent en temps de pandèmia

Malgrat les restriccions provocades per la covid-19, l’alumnat de medicina ha continuat treballant a partir de l’aprenentatge basat en casos clínics i fent pràctiques clíniques 100% presencials

3 min
Els estudis de Medicina de la UVic-UCC donen gran importància a la vessant pràctica

Tot i les dificultats de seguiment acadèmic presencial que ha suposat la pandèmia, durant el curs 2020-2021 la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha fet un esforç important d’adaptació a la nova situació preservant en tot moment el seu model docent. Una metodologia innovadora que no es limita a la classe teòrica sinó que dona un gran valor a l’Aprenentatge basat en Casos Clínics (ACC), les pràctiques de laboratori, les pràctiques clíniques en centres sanitaris de diferents nivells, els tallers o les activitats de simulació al Centre d’Innovació en Simulació de Manresa (CISARC). “El nostre model implica moltes activitats d’aprenentatge pràctic que acosten l’estudiantat a la realitat del dia a dia, garanteix que els alumnes adquireixin una formació en coneixements essencials però també diverses competències transversals, des de la capacitat de treball en equip i la gestió de la complexitat fins a habilitats comunicatives i tecnològiques”, segons explica el degà de la Facultat, Ramon Pujol.

Per a Marina Geli, directora general de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), titular de la Facultat, “la preservació de la totalitat de les pràctiques clíniques al llarg de la pandèmia ha proporcionat a l’alumnat de Medicina un aprenentatge pràctic de la gestió de la incertesa. Aquesta crisi ha esdevingut també, en aquest aspecte docent, una oportunitat per al coneixement de la complexitat”.

Durant aquest curs l'alumnat de Medicina ha rebut una intensa formació pràctica en entorns on s’ha viscut una gran proximitat amb el pacient

Durant aquest quart curs del desplegament del grau en Medicina de la UVic-UCC, l’alumnat ha tingut l’oportunitat de descobrir in situ les possibilitats de la telemedicina, alhora que ha rebut una intensa formació pràctica en entorns on s’ha viscut una gran proximitat amb el pacient, com són els hospitals, els centres d’atenció primària i els centres sociosanitaris i la xarxa de salut mental. “Transmetre una mirada més humana de la professió, molt vocacional i centrada en el pacient, és un dels nostres eixos docents”, subratlla Pujol.  

Pla de Suport a l’Estudiant 

Una de les grans novetats del curs 2021-2022, el cinquè de la Facultat de Medicina, serà la posada en marxa del Pla de Suport a l’Estudiant (PSE) en la línia del que estableix la UVic-UCC. 

El seu objectiu és valorar i potenciar les tècniques d’estudi i del rendiment durant les avaluacions de l’estudiantat i donar suport psicològic a tothom qui ho requereixi. D’acord amb el principi d’universitat inclusiva que vetlla pel benestar del seu alumnat, s’atendran totes les necessitats de persones amb trastorns emocionals o desordres psicològics, com ara trastorns d’ansietat i d’estat d’ànim, en part provocats per la pandèmia, i que han suposat una major dificultat en el seguiment docent.

La personalització de la docència és una de les principals característiques del grau en medicina de la UVic-UCC. Per aquest motiu, la Facultat compta amb un Pla d’Orientació i Acció Tutorial (POAT) per resoldre necessitats dels estudiants en l’àmbit acadèmic, psicoemocional, relacional, econòmic o sobre la futura orientació professional. En aquest pla s’hi integra el programa de preparació per a l’examen MIR, iniciat el curs 2020-2021 i liderat per la Dra. Irene Veganzones, que es porta a terme des de primer fins a sisè curs. L’objectiu és ajudar els estudiants a guanyar confiança en la preparació de l’examen MIR que hauran de fer un cop graduats, entrenant la tècnica de l’examen per afrontar-lo amb més seguretat.  

Els estudis de Medicina de la UVic-UCC amplien el seu equip docent amb  metges i metgesses professionals de primera línia
Incorporació de professorat de gran nivell

El curs vinent s’incorporaran com a professors titulars de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC destacats professionals en les seves especialitats, provinents de diversos centres hospitalaris de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb una àmplia trajectòria tant en l’àmbit de la recerca com de l’experiència clínica i docent. 

Pel que fa a les primeres incorporacions, el doctor Xavier Montalban, neuròleg, cap de servei de Neuroimmunologia de l’Hospital Vall d’Hebron i director del Centre d’Esclerosi Múltiple de Catalunya (CEMCAT), coordinarà l’assignatura de neurologia, i el doctor Carles Torrens, traumatòleg, cap de la Unitat d’Extremitat superior del Parc Salut Mar, liderarà l’especialitat de traumatologia/reumatologia.

La incorporació d’aquests reconeguts professionals, juntament amb la de professionals de la Catalunya central, permetrà, com en cursos anteriors, la creació d’equips de competència contrastada que transmetin l’interès que han de tenir els futurs metges i metgesses per la recerca, que tindrà el seu moment àlgid a sisè curs quan hagin de presentar el treball de fi de grau.

 “El nostre objectiu és ampliar el nostre equip docent amb metges i metgesses i professionals de primera línia que comparteixin la voluntat de transmetre un alt nivell d’exigència sense descuidar la vessant més humana de la professió”, explica Marina Geli.  

stats