Barça

El plató de 'Crónicas Marcianas' mostra un problema del Barça

El club blaugrana ha aturat les emissions de la seva OTT i ha acomiadat vuit treballadors

Joan Laporta durant l’entrevista a Barça One. FC BARCELONA
23/10/2025
3 min

BarcelonaEl mateix plató en què Xavier Sardà va crear l'ecosistema del Crónicas Marcianas, amb personatges tan estrambòtics com Yola Berrocal, Santiago Segura, Leonardo Dantés o Rocío Madrid i que va enganxar milions de persones a la televisió, és el que el Barça utilitza, per exemple, perquè els mitjans del club entrevistin el president Joan Laporta. L'espai, de grans dimensions, està ubicat a Sant Just Desvern i, des de fa un temps, pertany al Barça. El problema és que el projecte fallit de Barça One l'ha deixat inutilitzat els darrers mesos i, mentrestant, per treure'n algun profit econòmic, el club el lloga a tercers.

Barça One, almenys tal com es coneixia fins ara, només ha durat un any i tres mesos. La plataforma de streaming (OTT) blaugrana es va estrenar l'abril del 2024 amb una presentació grandiloqüent a la Torre de les Glòries després que Laporta hagués abaixat la persiana de Barça TV el juny del 2023. El juliol del 2025, però, va deixar d'emetre contingut. També han acomiadat vuit treballadors (quatre de serveis informatius i quatre de producció i equip de direcció) i s'ha deixat de publicar a les xarxes. D'altra banda, aquest estiu va morir Toni Cruz, cara visible de Barça Studios –la divisió audiovisual del club– des del 2023 i principal impulsor de Barça One. El relleu en la direcció dels continguts audiovisuals l'ha agafat Paloma Mikadze des de l'àrea Barça Identity. Mikadze és la filla de la cap de gabinet de Laporta, Manana Giorgadze.

L'ARA ha pogut constatar que durant les últimes setmanes hi ha hagut diverses reunions per veure com tirar endavant i com enfocar el projecte a partir d'ara. De fet, Laporta va informar els socis a l'assemblea d'aquest diumenge que el projecte no es dona per finalitzat, que simplement s'està reconvertint. "Estem en un procés per renovar la plataforma i, per això, totes les emissions les estem fent per YouTube. La plataforma que teníem no estava en condicions de suportar una gran aglomeració d'usuaris", va admetre el president blaugrana davant els socis compromissaris.

El conflicte de la gira

El punt àlgid dels problemes del Barça amb les plataformes pròpies va ser aquest estiu durant la gira asiàtica del primer equip masculí. En el primer partit de la pretemporada, davant el Vissel Kobe japonès, els socis del Barça no van poder veure mitjançant els canals oficials del club la primera part de forma gratuïta (com se'ls havia promès) a causa de problemes tècnics i el Barça es va veure obligat a donar per obert la segona part mitjançant el seu canal oficial de YouTube. Així també es van emetre els dos duels amistosos restants, a Corea del Sud. Barça One, mentrestant, estava oficialment "en manteniment".

Setmanes més tard, segons ha pogut confirmar aquest diari, el club va donar l'ordre d'aturar la feina que algunes productores externes feien per crear sèries documentals per a Barça One. Per això van sorprendre les declaracions de Laporta en aquest sentit a l'assemblea. "Alguns documentals eren més rendibles amb la producció externa que interna, en la qual ens vam picar els dits. Ara volem canviar l'estratègia. També farem producció pròpia, però sempre que la rendibilitat estigui garantida", va informar el mandatari culer. Tanmateix, fonts de les productores externes, consultades per l'ARA, diuen que, de moment, el Barça no s'hi ha posat en contacte per reprendre la feina.

"Té molt més sentit externalitzar que produir internament; perquè així podràs muntar un equip d'una productora especialista en cada projecte que vulguis fer. Si ho fas tot amb un equip complet propi, difícilment podràs excel·lir en tots els formats", argumenta una persona coneixedora del sector audiovisual blaugrana. "El lògic és que tinguin un equip de direcció i producció executiva; alguns programes estructurals de producció interna i que les grans produccions les encarreguin a fora", afegeix.

El segon intent

Barça One no només va arribar per substituir Barça TV. De fet, durant tres anys, Barça TV va conviure amb la primera OTT del Barça, anomenada Barça TV+, que va començar les seves emissions sota el mandat de Josep Maria Bartomeu. Diverses persones que van treballar en el projecte d'aquesta primera OTT blaugrana van posar-se les mans al cap quan Laporta va crear-ne una de nova sense que fos necessari. "Tenien un equip i un producte tecnològic i es va fer un concurs per escollir quin era el proveïdor i quina era la plataforma. En només dos anys ho van desmuntar tot. Van canviar el nom i van agafar una altra plataforma. Tot això no afegeix valor perquè canviar una plataforma tecnològica i una marca que havies desenvolupat és totalment absurd i perds molt temps guanyat", es queixa una de les persones que va formar part del projecte de Barça TV+.

stats