Dacia Duster, un cotxe al preu just
Des que van començar a comercialitzar-lo fins ara, Renault ha fabricat més d’un milió d’unitats del Dacia Duster, un vehicle totterreny del qual a l’Estat han matriculat 27.405 unitats, i que l’any 2011 fins i tot va liderar les vendes d’aquesta classe de vehicles. Només l’any passat en van vendre 376.000 a tot el món.
El Duster el fan a cinc fàbriques: Pitesti (Romania), Curitiba (el Brasil), Envigado (Colòmbia), Moscou (Rússia) i Chennai (l’Índia), i el venen a cent països diferents, en alguns amb la marca Renault, i en altres com a Dacia. De fet, és el model més venut del grup Renault a tot arreu. La clau d’aquest èxit és la seva capacitat d’adaptació: al fred extrem rus, a la utilització a través del sistema flexi fuel de tota mena de carburants -com passa al Brasil- o fins i tot a l’adaptació del volant a la dreta com exigeixen determinats mercats.
Ara el Duster ha estat remodelat. Sense perdre de vista que el preu (a partir de 10.900 €) ha de continuar sent el gran argument de vendes d’aquest cotxe, el totterreny més econòmic del mercat, i que és la clau d’aquest èxit comercial, els seus responsables han introduït alguns canvis estètics, clarament identificables a la calandra frontal però també al tablier, on destaca la nova ubicació d’alguns comandaments i la possibilitat d’incorporar-hi alguns accessoris opcionals com un navegador amb pantalla tàctil amb connexió Bluetooth per al telèfon i ports USB per a dispositius externs.
Ara també és possible acoblar-hi el pack Adventure, amb proteccions addicionals a les portes o al pas de rodes, o el conjunt Off road, que inclou unes defenses frontals i estreps als laterals de la carrosseria. Aquestes novetats el diferencien encara més d’altres vehicles de característiques i preus semblants, com ara el Suzuki SX-4, el Fiat Sedici i el Chevrolet Trax, ja que el Nissan Juke és força més car.
Les opcions mecàniques passen per dos motors de gasolina (de 105 i 125 cavalls), una de les quals -la més petita- adaptable a gas liquat de petroli (GLP), i dos de gasoil (de 90 i 110 CV). El Duster es presenta amb tracció només a les rodes del davant, fet que ajuda a mantenir aquest preu tan interessant. Però si la tracció total ens és del tot imprescindible també podem accedir-hi, encara que només amb les dues motoritzacions més potents de cada carburant. En tots els casos el canvi de marxes és manual, de cinc o sis relacions segons la mecànica triada. Si optem per la versió 4x4 ens adonarem que la primera velocitat té una relació més curta per a una eventual utilització en superfícies delicades.
Tres nivells d’acabat
Aquest Dacia l’ofereixen en tres nivells d’acabat diferents: Base, Ambiance i Laureate. L’equipament que ofereix l’opció inicial és una mica justet, per la qual cosa clarament és molt recomanable situar-se en el segon sense rumiar-ho gaire. Una vegada a l’interior aquest cotxe destaca per l’alçada de l’habitacle i per la bona capacitat de càrrega del maleter, més generós que el que presenten els competidors.
En marxa no destaca especialment per res en concret, ni en positiu ni en negatiu. Però el Duster és un cotxe que fa el seu paper sobradament, i més si tenim en compte el preu. És un vehicle lògic. Robust, però no matusser. Sòlid, però no refinat. Segur i estalviador. Un totterreny de debò, en el sentit ampli de la paraula. No en veurem gaires a la porta de les escoles més luxoses de la ciutat. Esclar que els cotxes que veiem normalment en aquests indrets després no els trobarem mai a la muntanya. Vaja, un cotxe per circular i no per aparentar. Un vehicle que es presenta amb la millor qualitat: la intel·ligència.
FITXA TÈCNICA
PREU: des de 10.900 €
EMISSIONS: des de 123 g de CO/km
MOTOR: gasolina, gas liquat de petroli i dièsel
CANVI: manual, 5 o 6 velocitats
TRANSMISSIÓ: al davant o 4x4
MIDES: 431 x 182 x 163 cm
PES: 1.246 kg
MALETER: 475 litres
DIPÒSIT: 50 litres
Motorista de l’Any
Dels 3.000 participants a la selecció promoguda a l’Estat per Honda, ja han sortit els 20 finalistes que participaran en la prova pràctica final que es farà a l’Institut Honda de Seguretat, a Santa Perpètua el 7 de juny (www.honda-montesa.es/concurso-honda).
Barcelona Motordays
El segon cap de setmana de juny es dedicaran 45.000 metres quadrats del Moll de la Fusta a l’exposició de vehicles esportius de luxe i a diverses activitats relacionades amb aquests cotxes. L’any passat van passar per la trobada 90.000 visitants (www.6to6motor.com).
Cita amb la història
L’1 de juny es farà la 3a edició de la Motoclàssica Barcelona, una passejada per a motos antigues, anteriors al 1986, que espera reunir més de 200 participants per celebrar el 3r aniversari del Museu de la Moto. En paral·lel a la trobada hi haurà un concurs fotogràfic.