Esports 21/10/2013

Un error de campionat

Márquez és desqualificat per incomplir el reglament i Lorenzo venç i allarga l'emoció

Nuria García
4 min

BarcelonaLa cursa d'Austràlia del 2013 segurament es recordarà per dues coses: pel caos que va provocar la degradació dels pneumàtics -cosa que va deslluir les curses i va fer escurçar-les per evitar riscos- i per una errada d'interpretació de l'equip de Marc Márquez que, unida al triomf de Jorge Lorenzo, fa que el Mundial mantingui viva l'emoció a falta de dues curses per al final. I tot i que a la vida dos i dos no sempre sumen quatre, en aquest cas el càlcul sí que és exacte.

Durant el cap de setmana s'havia vist i comprovat que els pneumàtics Bridgestone, el proveïdor de MotoGP, no eren del tot segurs. Ahir al matí, després del warm-up , la marca va parlar amb l'organització i els va dir que no podia garantir la seguretat de les seves gomes més enllà de deu voltes. Direcció de Cursa va decidir reduir la cursa a 19 voltes i que els pilots haguessin de passar pel box a canviar de moto -muntada amb pneumàtics nous- entre la volta 9 i la 10. En resum, que cap pilot podia quedar-se a la pista més de 10 voltes. Això va provocar que, com en una cursa de Fórmula 1, els equips haguessin de fer estratègies per pensar en quina volta s'aturarien. I tot a corre-cuita. Mentre se celebrava la cursa de Moto3, alguns pilots de MotoGP -Jorge Lorenzo, per exemple- practicaven com canviar de moto per perdre el mínim temps. Saltant, saltant i fent una volteta, posant tots dos peus a terra... La maniobra del canvi de moto inquietava gran part dels pilots, que no estan acostumats a aquests canvis durant una cursa.

Però, a l'hora de la veritat, el més decisiu va ser un càlcul. Direcció de Cursa havia deixat clar que cap pilot podria estar més de deu voltes a la pista sense canviar els pneumàtics. A la volta 9 va entrar al box Dani Pedrosa i a la 10 Jorge Lorenzo, i Marc Márquez es quedava a la pista una volta més. Al mur tothom hi deia la seva mentre l'equip Honda ensenyava a Márquez la pissarra amb la paraula "Box". Què passava? Per què el de Cervera no havia entrat a boxs quan tocava? Mentre els mecànics esperaven tranquil·lament que el seu pilot entrés a canviar de moto, hi havia corredisses al pit lane . Els organitzadors van començar a parlar amb els membres de l'equip Honda mentre Márquez, aliè al caos, tornava a la pista amb ensurt inclòs, ja que just quan sortia del pit lane va xocar amb Lorenzo, que va reconèixer que havia entrat al revolt una mica passat.

Bandera negra

El que Direcció de Cursa havia decidit era desqualificar Márquez per haver canviat de moto una volta més tard del que s'havia establert. Els comissaris ensenyaven a la pista una bandera negra amb el número 93 al costat, el de Marc Márquez, i així la cursa i la il·lusió de convertir-se en campió del món a Austràlia s'esfumaven per un petit error de càlcul. "El meu equip i jo havíem establert una estratègia. Pensàvem que la nostra volta també entrava dins del límit, però en realitat això ja comptava com una volta extra. No ho havíem tingut en compte i ha sigut un gran error. Ha sigut un cap de setmana bastant confús", va reconèixer el pilot, que va afegir: "És la pitjor sanció que pot haver-hi, una sanció dura. Al final tampoc sé si estava escrit en algun paper que si feies una volta de més amb els pneumàtics estaves desqualificat".

Quan el de Cervera va arribar al box per baixar definitivament de la moto, tot eren cares llargues i de circumstàncies. "Al box tots els mecànics m'han demanat disculpes, però jo els he dit el que sempre els dic: un dia fallaré jo, un altre dia fallareu vosaltres, tots som persones i ens equivoquem", va dir un Márquez que ja pensa a girar full i centrar-se en la cursa del Japó de diumenge que ve.

Des del box, el cerverí i els seus mecànics van veure per les pantalles com Jorge Lorenzo no tenia rival i aconseguia el triomf -el 50è de la seva carrera- i els consegüents 25 punts que allarguen l'emoció d'aquest campionat. Feliç i conscient del que havia aconseguit, el mallorquí pujava al podi i celebrava el triomf amb el seu característic salt. Després d'haver anat a remolc de les Honda durant tot l'any, Lorenzo es veu fort i a prop de Márquez per disputar-li el Mundial -estan separats per tan sols 18 punts quan falten dues curses-. El segon lloc va ser per a Dani Pedrosa, satisfet per haver millorat el seu rendiment en una pista com l'australiana, on no acostuma a brillar, i per haver-se reenganxat a la lluita pel Mundial. Diumenge que ve Motegi viurà el penúltim episodi d'aquesta sorprenent temporada.

Pol Espargaró podria ser campió al Japó

Pol Espargaró ja és el líder del Mundial de Moto2. El pilot de Granollers va aconseguir el triomf al Gran Premi d'Austràlia després d'una cursa molt intel·ligent en què no va abandonar la primera posició en cap moment. El petit dels germans Espargaró va aprofitar l'absència del fins ahir líder de la categoria, Scott Redding, per prendre-li el lideratge de la categoria. El britànic, que va haver de ser operat d'urgència després de trencar-se el canell esquerre durant els entrenaments oficials, no va poder participar en la cursa australiana i en principi té previst reaparèixer en l'última cursa del campionat, a València. Així, Espargaró ja té opcions de ser campió diumenge que ve, al GP del Japó, que es disputa al circuit de Motegi.

stats