Estils 26/05/2022

Hotels sense nens, l'opció d'oci i descans que guanya adeptes

Lluny dels primers moments en què eren una raresa que no s'entenia, els hotels que no allotgen nens cada cop són més i es poden trobar en destinacions més variades

5 min
Hotel MiM Eivissa - Es Vivé, un dels hotels de la cadena fundada per Leo Messi que és només per a adults

BarcelonaEn un mercat madur i altament competitiu com l'hoteler, ser singular resulta un reclam que et pot donar un imprescindible avantatge competitiu. Per aquest motiu, la qualitat del restaurant, l'elecció de la decoració, ser sostenible o estar més ben ubicat que la resta pot ser clau perquè els viatgers escullin un hotel i no un altre. Entre els elements que poden fer diferent un hotel de tota la competència, ja fa anys que guanya força la possibilitat que puguin estar oberts exclusivament a hostatjar adults. És a dir, ser hotels on els clients que hi van no hi trobin infants perquè l’edat a partir de la qual s’hi pot accedir és de 16 o 18 anys.

Aquesta mena d'establiments, que van aparèixer als anys setanta al Carib perquè la regió es volia promocionar com un destí per a parelles acabades de casar que hi podien celebrar sense cap inconvenient el seu viatge de noces, han anat conquerint espais al llarg del temps i arreu del món. Coneguts com a adults only –només adults–, actualment es troben tant en destinacions de sol i platja com en destinacions urbanes. De fet, fins i tot en llocs coneguts per ser grans destinacions familiars estivals s'hi han aconseguit fer un lloc. Encara que representen una petitíssima part del total, aquest tipus d'oferta no ha deixat de créixer al mateix temps que creixia l'interès dels viatgers per viure una experiència hotelera molt controlada, molt adaptada als seus desitjos. Tan important ha estat l'auge que en els darrers temps, algunes de les grans plataformes de reserva hotelera en línia ja incorporen entre les opcions de cerca el filtre de només adults, cosa que indica que els usuaris del concepte representen ja una massa crítica.

Una de les persones que coneix més bé aquest sector a Catalunya i a Espanya és Sònia Balcells, directora comercial del Grup Blaumar, propietari de l'Hotel Magnòlia de Salou, el primer d'aquestes característiques que es va obrir a l'Estat. L'any 2005, el grup Blaumar va reconvertir un edifici d'apartaments de la seva propietat en un quatre estrelles superior adults only, que no ha canviat la seva oferta des de llavors. Segons Balcells, aquesta decisió la van prendre per "diversificar la cartera del grup amb un producte original, innovador i que donés qualitat" i que, a més a més, els permetés "segmentar, oferir un producte sense competència en aquell moment i apujar el preu de l’habitació oferint un producte únic". Aquella decisió, que sembla lògica vista des de l'actualitat, en aquell moment no va ser fàcil, perquè no sempre s'entenia. "Realment al principi va ser complicat. Els clients no ens feien la reserva dels nens i arribaven amb nadons", recorda la professional, que explica que havien de lluitar contra aquestes sorpreses desviant els clients equivocats a un altre hotel del grup.

Les vistes de l'hotel Magnòlia de Salou

Però un cop entesa i acceptada l'oferta, el nou repte que persegueixen és donar a entendre que hi ha altres beneficis associats a anar a un hotel com el seu. Segons explica Balcells, hi ha beneficis com que solen tenir més estrelles, l'"habitació és molt àmplia" o hi ha un "spa per a parelles". Dos elements, aquests últims, que, d'altra banda, no tindrien gaire valor si no hi hagués un "ambient tranquil", que queda garantit pel fet que no deixen allotjar menors de 16 anys. Lluny del que podria semblar, el seu establiment té un 80% de la clientela de l'Estat, sobretot catalana. Tot i això, reconeixen que és un producte que "al client europeu li agrada molt".

A pesar del fet que algú podria pensar, d'entrada, que allotjar-se en establiments com aquest implica tenir alguna cosa contra els infants, Balcells assenyala que entre el seu variat grup de clients "hi ha de tot". "Parelles sense fills, parelles que tenen fills i volen estar tranquils uns dies o clients d'empresa que busquen aquest tipus d'establiment en temporada baixa" són el target de l'hotel, segons enumera la directora comercial, que augura un creixement consolidat per al seu segment. "Ja ha crescut. A Salou ja n'hi ha tres i segurament anirà creixent més. És un producte que cada vegada es demana més", assegura.

La tranquil·la piscina de l'Hotel Magnòlia de Salou

Com ella, també veu prometedor aquest sector Gemma Ravasi, general manager de MIM Hotels i Boutique Hotel Division de Majestic Hotel Group, grup català que s'encarrega de dirigir els hotels de la cadena MIM, fundada pel futbolista Leo Messi. "De cara al futur, hi haurà més segmentació perquè cada client buscarà un tipus d'hotel o un tipus d'experiència molt específics, i, encara que abans els hotels només per a adults podien escandalitzar, avui en dia hi estem molt més acostumats i la tendència serà especialitzar-se molt més. D'aquí uns anys, potser hi haurà hotels només per a la tercera edat o per al Tinder. Hi ha un gran ventall d'hotels i cada cop la gent busca una cosa més concreta que simplement un hotel per passar les vacances. En funció de la destinació o de la companyia, es tindrà molt en compte a quin hotel es va", assegura la responsable dels hotels de la cadena MIM, que dels cinc que ha inaugurat oberts en té dos només per a adults.

"Dels hotels MIM, només el d'Eivissa i el de Mallorca són adults only. Quan hem de començar a gestionar un hotel que hem comprat, també mirem on és i els serveis que pot tenir i, sobretot, li donem molta importància al que hi passarà. Per exemple, a Eivissa tenim un DJ que està tot el dia posant música, i també tenim una carta de cocteleria molt elaborada i una oferta gastronòmica molt sofisticada. A més, no tenim equipacions específiques per a nens per l'espai de què disposa l'hotel. Finalment, també té una ubicació molt específica a la platja de Ses Figueretes", explica Ravasi sobre tot el que pot envoltar un hotel pensat només per a adults.

La terrassa amb vistes de l'hotel MiM d'Eivissa

"En el cas de Mallorca, teníem clar que a l'hotel [ubicat a tocar de Sa Coma] hi aniria gent que vol descasar i desconnectar. Això, amb nens corrent al voltant de la piscina i saltant a l'aigua era més complicat. Si tens un hotel d'estil resort, molt gran, és més fàcil segmentar i tenir una piscina per a nens i una altra per a adults", assenyala.

Un dels plats que serveixen a l'hotel MiM de Mallorca

Fora dels grans pols turístics familiars que són les zones de costa, hi ha també espai per a hotels d'aquest estil. Per exemple, a Barcelona, on des del 2016 hi ha l'hotel Wittmore, que es presenta com un hotel boutique només per a adults. Ubicat en un tranquil·líssim carreró del Barri Gòtic, en el mateix lloc on al segle XIX hi havia uns antics rentadors públics, l'establiment compta també amb els atractius propis dels hotels adults only, pensats per a un target que vol confort i qualitat en un entorn relaxat. N'és un bon exemple el seu restaurant, el Contraban, que el xef Alain Guiard ha creat per al gaudi gastronòmic de paladars exigents i que es completa amb una carta de cocteleria farcida de còctels d'autor. El fet que l'hotel estigui pensat exclusivament per a adults fa que s'hi puguin oferir activitats com la reserva de la terrassa per a parelles, que hi poden passar tots sols la nit sencera.

Terrassa de l'Hotel Wittmore de Barcelona, que es pot reservar per quedar-se a passar la nit sencera
stats