90 xalets al peu del Cap de Creus amenacen el camí de ronda de Llançà a Port de la Selva
SOS Costa Brava i Iaeden-Salvem l'Empordà denuncien la construcció d'una nova urbanització en un pendent de muntanya amb vistes al mar
GironaEl camí de ronda de Llançà i Port de la Selva, d'uns 5 km de llargada, connecta aquests dos pobles d'arran de mar, al peu del Cap de Creus, passant per cales molt ben resguardades, penya-segats agrestes i la punta del Far de s'Arnella. En molts punts, el camí voreja petites urbanitzacions i xalets, construïts el segle passat, abans de la llei de costes, però també passa per diversos trams verges, sense cap casa a la vista. En una d'aquestes parcel·les naturals, en un vessant de la serra de Sant Pere de Rodes, al costat de les últimes edificacions de l'àrea urbana de Llançà, l'Ajuntament llançanenc ha donat el vistiplau per construir-hi 90 habitatges. És la zona de Super Fener, que ocupa 9 parcel·les d'unes 8 hectàrees, a tocar dels límits del parc natural. El consistori ha obtingut el vistiplau dels òrgans competents i ja han començat a treballar-hi les primeres excavadores per condicionar el terreny. SOS Costa Brava i Iaeden-Salvem l'Empordà, però, s'han mostrat radicalment en contra d'aquesta nova promoció immobiliària: denuncien que no s'han tingut en compte les seves al·legacions i amenacen de presentar un contenciós administratiu amb l'objectiu que es paralitzin les obres.
"No té cap sentit que es construeixi una nova urbanització a tocar del Cap de Creus, amb murs de contenció de terres de fins a 4 metres d'altura i que es faci en una zona amb fort pendent, superior al màxim de 20% i sense condicions de solar", defensa Josep Ciurana, membre de Iaeden-Salvem l'Empordà. I continua: "Llançà ja ha esgotat tota la seva capacitat d'urbanització, i a més els xalets de Super Fener són segones residències, no donen sortida a cap problema d'habitatge. L'Ajuntament vol tirar endavant un projecte previst als anys 70 sense tenir en compte que els criteris de creixement urbanístic han canviat". Per mostrar el seu malestar, les entitats naturalistes es van manifestar la setmana passada al costat de les excavadores que aplanen el terreny, amb pancartes amb el lema "Construir és destruir".
Projecte aprovat el 2013 segons el POUM del 2002
La urbanització de Super Fener és un projecte aprovat per l'Ajuntament de Llançà el 2013, que dona permís d'edificació als propietaris de les parcel·les en qüestió, d'acord amb la normativa del seu pla d'ordenació urbanística (POUM), que data del 2002, quan encara no eren obligatòries les avaluacions ambientals. "L'obligació de l'Ajuntament és respectar el dret dels propietaris d'acabar d'executar una urbanització de 9 cases que va quedar a mig fer, i ara quedarà ben condicionada amb tots els seus accessos, enllumenats i connexions", explica Francesc Guisset, regidor de l'àrea tècnica i econòmica del consistori llançanenc. I acaba: "Tots els processos s'han fet dins del marc legal, preservant les reserves naturals i els drets dels propietaris, amb els informes favorables de l'Agència Catalana de l'Aigua, Urbanisme i el parc natural, i s'ha donat temps als tràmits d'al·legacions, però ara ja està en procés d'execució, així que ja no és el moment de fer al·legacions".
Les explicacions de l'Ajuntament, però, no convencen en absolut els ecologistes, que al·leguen que tots els tràmits, permisos i aprovacions s'han fet amb normatives i planejaments "obsolets". Així ho argumenta Eduard de Ribot, advocat de SOS Costa Brava: "Hem d'adaptar el POUM de Llançà perquè permet un creixement urbanístic absolutament desmesurat, permet urbanitzar tot el municipi excepte en les zones protegides, inclosos pendents, boscos i espais naturals amb alt valor", argumenta De Ribot, que afegeix: "No podem urbanitzar amb previsions de plans de millora urbana de fa 12 anys, així que demanem que no es faci reviure un projecte del 2013 sense fer un informe ambiental actualitzat, com si l'únic que calgués actualitzar amb el pas dels anys és el material de l'enllumenat, les canonades i les instal·lacions".
L'amenaça de noves urbanitzacions a la zona
Els ecologistes, a més, temen que la urbanització de Super Fener sigui la primera pedra d'una concatenació d'edificacions que arribin fins a Port de la Selva i converteixin el camí de ronda en un passeig rodejat d'apartaments. De fet, l'Ajuntament de Llançà també està estudiant la qualificació de les parcel·les Roses 2, uns metres més avall, a l'altre costat de la carretera, a prop del mar, per construir una trentena d'habitatges. El de Port de la Selva, per la seva banda, igualment està estudiant la modificació del seu planejament urbanístic per ampliar les urbanitzacions properes al far de s'Arnella, a la platja de Cap de Vol.