L'EXCURSIÓ
Girona Oci 10/11/2022

Ruta en bicicleta pel Pla de l'Estany: l'ascens a Rocacorba

Una pujada exponencial difícil amb pendents del 10% al final que posa a prova professionals de tot el món

ARA
El 'vaixell' de dalt de la muntanya de Rocacorba, que alberga un santuari.
Dossier Boom del ciclisme a Girona Desplega
Girona quadruplica els negocis ciclistes en vuit anys
Tours a 4.000 euros la setmana i bicis a partir de 8.000 euros
Adeptes i detractors del ciclisme a Girona: la ciutat d'or o la invasió subtil
Cronologia del boom ciclista a Girona: de Johnny Weltz a convertir-se en meca turística
5. Entrevista a David Millar:
"Rocacorba és el cim icònic de Girona"
Lina Kaial, de Damasc a fabricar roba esportiva des de Girona
Ruta en bicicleta pel Pla de l'Estany: l'ascens a Rocacorba
  • Recorregut: 13 km
  • Desnivell: 789 m
  • Temps estimat: 1 h 20 min en bici per a un amateur. Un professional hi puja en mitja hora
  • Dificultat: difícil

Si hi ha una ruta icònica a Girona en el món ciclista, tant professional com amateur, és la que va de Banyoles al cim de Rocacorba passant per Pujarnol. Gairebé 800 metres d'ascens en només 13 km amb una mitjana de 7% de desnivell. És a dir, un port de muntanya com una catedral que els més professionals fan en mitja hora però que amb unes condicions normals –sense bicicleta elèctrica– es tarda més d’una hora i quart, mentre que la baixada és només en 20 minuts.

Aquesta ruta no seria possible per als ciclistes de carretera si no fos perquè el 2000 el camí es va asfaltar. I així va donar peu a convertir-se en el cim ciclista per excel·lència. El pic està coronat per uns repetidors de televisió que no permeten arribar-hi, però sí que hi ha un espai alternatiu per descansar al final de la carretera. Ara bé, l'altre cim que pocs ciclistes coronen és el del castell de Rocacorba, que té forma de proa de vaixell i alberga un santuari, i és el pic que acostumen a fer els excursionistes que van a peu.

Maties Rodríguez vivia sota les antenes i va veure oportunitat de negoci al passar-hi tants ciclistes: hi va instal·lar un food truck que s’ha convertit ara també en una marca de roba que obre botiga física a l’Argenteria de Girona, Rocacorba Cycling, però que també té un espai d'allotjament per a ciclistes, esdeveniments i entrenament interior a Porqueres, a la masia de Can Campolier (Porqueres). Allà hi ha el food truck que abans saludava els ciclistes assedegats que arribaven dalt de Rocacorba. L'altre food truck de l'empresa és a Vallter 2000, un altre port de primera categoria per als amants del ciclisme.

Com explica l'exciclista professional David Millar, les antenes de Rocacorba són omnipresents des del Pla de l'Estany i també des de Girona. Si no s'hi vol o es pot pujar en bicicleta per Pujarnol, també hi ha l'opció de fer-ho des de Canet d'Adri a peu. O fer una versió més llarga des de Granollers de Rocacorba, a l'altra carena de la muntanya. Des de Banyoles per carretera la ruta està molt ben indicada amb senyals del temps i el desnivell.

1. Comencem des de l'estany de Banyoles, concretament des del costat del camp de futbol, d'on surt la carretera GIV-547 direcció Pujarnol. El camí de seguida és ben recte i difícil de perdre.
  2. Però quan realment comença el pendent és quan es creua un petit pont de pedra i la carretera gira a l'esquerra. Queden 10 km per al cim i el pendent inicial, durant 3 km, és de 5,7%.
  3. L'arribada a Pujarnol dona una treva: durant 1 km, el pendent baixa a un 1,7%. Però serà només un miratge.
  4. Els pròxims 4 km la mitjana del pendent és del 9,5%. Només es pot descansar durant 0,5% km a un 2,6%.
  5. La traca final és fins al cim amb 1,5% amb un pendent màxim del 15%.
  6. El pic té recompensa amb unes magnífiques vistes dels Pirineus, les Alberes, la Costa Brava –i fins i tot les illes Medes–. Ben omnipresent, a sota: l'estany de Banyoles.