El certificat covid entra en vigor a tot Europa malgrat la variant delta i la por del sector aeri

Ja són més d'una vintena els països que reconeixen o emeten aquests documents digitals o en paper

4 min
Una pantalla anuncia vols a l'aeroport del Prat, en una imatge d'abans de l'esclat de la covid-19.

Brussel·lesAquest dijous entra en vigor oficialment a tot Europa la legislació sobre l'ús del certificat covid de la Unió Europea. Tot i que són més d'una vintena els països membres de la UE i d'altres com Noruega, Islàndia i Liechtenstein que ja el fan servir, la data oficial perquè la llei entri en vigor és l'1 de juliol. La data explicita la voluntat d'aquest mecanisme de salvar l'estiu, tant des del punt de vista econòmic com des del vessant més social, després d'un any de restriccions estrictes a la mobilitat. I finalment el dia ha arribat, però no sense entrebancs a la vista. L'expansió de la variant delta del coronavirus està posant en alerta les autoritats d'arreu d'Europa i del món i, a banda, aerolínies i aeroports de tot el continent es queixen que la implementació del certificat pot generar caos en temporada alta si no es fa correctament.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El certificat covid de vacunació és un codi QR digital o en paper que s'ha de poder llegir a tot Europa per donar informació harmonitzada sobre les vacunes administrades, PCR o tests d'antígens, o per comprovar que s'ha superat la malaltia. Les diferents autoritats estatals (ja siguin hospitals, centres de tests o altres organismes) han tingut gairebé dos mesos per preparar-se tècnicament per emetre'ls. Segons les dades de la Comissió Europea, Xipre, Romania, Irlanda, Hongria, els Països Baixos i Suècia encara no l'han posat en funcionament però estan tècnicament preparats. Només Irlanda, segons el comissari de Justícia, Didier Reynders, té problemes per activar-lo a temps.

L'avís d'aeroports i aerolínies

Però les associacions que agrupen els principals aeroports i aerolínies d'Europa –que també van ser un dels principals lobis que reclamaven una eina com el certificat– van enviar una carta als principals líders de la Unió Europea avisant que no tot estava tant a punt com caldria. El grup d'aeroports ACI (on hi ha el del Prat, el de Barajas i també el de Girona-Costa Brava) i les associacions d'aerolínies A4E, IATA i ERA avisen que hi ha una desena "d'enfocaments diferents" als països de la Unió a l'hora de gestionar la validació del certificat, cosa que pot generar cues eternes i el caos als aeroports. El que demanen és que el procés de verificació no es faci a l'aeroport sinó que sigui previ. "Els temps de facturació han augmentant un 500%, a dotze minuts per passatger, i la situació actual amenaça l'èxit de la recuperació dels viatges aeris aquest estiu", diu la carta: "La verificació del certificat s'ha de fer molt abans de la sortida i abans que els passatgers arribin a l'aeroport, juntament amb els formularis de localització del passatger i sense duplicar controls". El comissari Reynders "està al cas" d'aquestes preocupacions, ha dit, però ha recordat al sector aeri que és molt millor tenir un sol certificat que vint-i-set.

Convertir el certificat en una realitat no va ser senzill. Països com Grècia, Espanya i Itàlia van començar a pressionar ja a principis d'any per crear el que es definia com un passaport de vacunació amb el clar objectiu de salvar l'estiu, una temporada de l'any que suposa una porció significativa de les seves economies altament dependents de turisme. No semblava sostenible un estiu en què cada país d'entrada o de sortida pogués exigir PCR, antígens, vacunes o altres proves de superació de la malaltia amb diferents formats i criteris. Però ja des del començament van topar amb reticències de països com Alemanya, que encarnen la prudència, i que tenien por que les vacunes no fossin prou eficaces contra les noves variants del coronavirus que han anat apareixent. Tot i això, la Comissió Europea, convençuda de la necessitat de recuperar un dels valors tangibles més preuats de la Unió, la lliure circulació, va fer costat als països del sud i va presentar una proposta de certificat que finalment va aconseguir l'acord de governs i eurodiputats al maig, just a temps per enllestir tots els detalls tècnics de cara al juliol.

La variant delta reactiva les alarmes

El certificat facilita l'obertura de portes, però no les obre automàticament. En plena crisi sanitària que suposa una pandèmia, la competència de la gestió de les fronteres és de cada país i per molt que Brussel·les s'esforci per coordinar mesures, els governs són molt zelosos dels seus poders competencials i per descomptat de les seves capacitats per mantenir a ratlla la situació epidemiològica. Per això la legislació del certificat digital implica el compromís d'evitar al màxim imposar restriccions addicionals a les persones que disposen del document i sobretot a aquelles que estan vacunades, però hi ha un fre d'emergència que es pot activar per tornar a restringir la mobilitat en cas que empitjori la situació epidemiològica. L'impacte de la variant delta en podria ser un exemple.

El comissari Reynders ha recordat aquest dimecres que per reimplementar restriccions a la mobilitat, cal notificar-les a la Comissió Europea prèviament i justificar-les correctament. Per exemple, Alemanya ha decidit imposar restriccions als viatgers de Portugal i segons la legislació del certificat que entra en vigor dijous només seria possible si es justifica a Brussel·les de manera correcta.

Per tenir-ho clar, el certificat de vacunació s'ha d'utilitzar sempre tenint en compte el mapa de colors comú de la Unió Europea, que fixa els criteris de quarantena o restriccions addicionals. També és recomanable consultar sempre la pàgina web reopen.europa.eu per saber les normes de cada país (per exemple, pot ser que un accepti antígens però el del costat no) i les pàgines web de cada ministeri o govern, tant d'origen com de destinació.

stats