Escenes de tensió en algunes gasolineres del Regne Unit

El govern posa en alerta 150 militars per distribuir combustible amb camions

3 min
Aspecte que presentava aquest dimarts al matí un gasolinera a les rodalies de Manchester, al nord d'Anglaterra

LondresAlgunes escenes de tensió entre els automobilistes s'han registrat les últimes hores en gasolineres del Regne Unit, que continua majoritàriament afectada per la poca de distribució de combustible a causa de la falta de conductors de camions de gran tonatge que la transportin des de les refineries fins a les estacions de servei. Amb tot, el president de l'Associació de Minoristes de Benzina, Brian Madderson, ha explicat aquest dimarts que "els nivells extrems de demanda registrats durant el cap de setmana s'han reduït una mica". Però també ha advertit que els seus membres (que representen el 65% de totes les estacions de servei del Regne Unit) informen que encara "hi ha punts de venda sense combustible". De fet, en algunes gasolineres se n'ha racionat la venda, i només se'n pot posar fins a un màxim de 30 lliures.

Una benzinera a Stoke-on-Trent anuncia el racionament de la benzina, aquest dimarts

El govern s'hi aferra i també diu que hi ha símptomes de millora. Malgrat tot, ha ordenat que 150 militars especialitzats en la conducció de tràilers es posin en alerta per distribuir combustible si la situació s'agreuja.

Una situació que fonts de l'executiu consideren "que tendeix a l'estabilització" i que sostenen que ha sigut creada, bàsicament, pel pànic dels conductors davant la possibilitat de quedar-se sense benzina més que no pas per la falta de conductors ni per problemes estructurals de la distribució logística.

Tot i el relatiu optimisme de Downing Street, al llarg d'aquest dimarts s'han continuat veient cues en gasolineres de tota la Gran Bretanya, una escena que s'ha repetit per quart dia consecutiu. El missatge oficial continua sent que els conductors només comprin la benzina que necessiten. Un missatge que no ha entomat gens bé la població després de mesos de registrar problemes en la distribució logística d'aliments i de veure com les prestatgeries dels supermercats es buidaven sense que es reposés el gènere durant dies: justament per la falta de conductors de tràilers per dur les mercaderies des de les plantes de processament fins als punts de venda.

L'associació professional de conductors de vehicles pesants del Regne Unit calcula que falten per cobrir unes 90.000 places.

Cua de vehicles davant d'una gasolinera al sud de Londres, aquest dilluns a la tarda

Els que aconsegueixen omplir els dipòsits han vist com el preu ha pujat a nivells que no es veien des de feia vuit anys. Així, aquest dilluns el preu d'un litre de benzina era, de mitjana, d'1,36 lliures (1,58 euros). Des del setembre del 2013 no s'arribava a aquest màxim. Diferents associacions professionals –metges, infermeres, mestres i altres sectors clau, com la de la manipulació d'aliments– han fet crides a prioritzar la venda de benzina a aquests col·lectius, atès el paper clau que tenen en el dia a dia del país.

Dubtes i més dubtes

Els dubtes sobre la participació de l'exèrcit per normalitzar la situació només són un reflex de la improvisació del govern Johnson. Durant el cap de setmana, diferents informacions periodístiques van assegurar que els militars es farien càrrec de la situació. Una versió que es va mantenir fins dilluns. Després, canvi de discurs per assegurar que es descartava la mobilització i finalment, a última hora d'ahir, va anunciar que es posaven en alerta 150 soldats.

Sobre les causes d'aquesta situació, el ministre de Transports, Grant Shapps, ha dit també una cosa i la contrària amb poques hores de diferència. Durant el cap de setmana havia assegurat que era una "equivocació" apuntar al Brexit com a responsable de la situació. Però aquest dimarts ha afirmat que, a més de la cancel·lació dels exàmens de conductors de tràiler l'any passat per la disrupció de la pandèmia, ha apuntat que "no hi ha dubte que el Brexit ha sigut un factor" que ha empitjorat la situació. La prova és que, ara per ara, al continent no s'han registrat escenes com les que ha viscut el Regne Unit les últimes 96 hores.

Que el govern hagi decidit emetre 5.500 visats per a conductors estrangers per ajudar a regular la situació només confirma que el divorci de la Unió Europea ha sigut un factor més d'agreujament. Els professionals del volant indiquen que és un pegat que no servirà per resoldre el problema a llarg termini.

stats