Internacional  /  Europa 27/07/2022

D'Odessa al món passant per Istanbul: així s'exportarà el gra ucraïnès

Turquia engega el centre de coordinació que vetlla per l'acord entre Kíiv i Moscou

3 min
Inauguració del centre de coordinació de l'acord per desbloquejar les exportacions de gra d'Ucraïna, a Istanbul.

BarcelonaEls ports d'Odessa, Txornomorsk i Pivdenni, al sud d'Ucraïna, han reprès les operacions després de mesos tancats per la invasió russa i s'estan preparant per poder tornar a exportar cereals, segons ha informat la marina ucraïnesa. Aquest dimecres ha començat a funcionar el centre de coordinació a Istanbul, creat per vetllar pel compliment de l'acord signat la setmana passada entre Ucraïna i Rússia amb la mediació de les Nacions Unides i Turquia. El ministre de Defensa turc, Hulusi Akar, ha dit durant l'acte d'inauguració que ara mateix hi ha més de 25 milions de tones de gra esperant per sortir dels ports ucraïnesos.

Ruta de sortida dels cereals

Ucraïna

MOLDÀVIA

Odessa

Pivdeni

Rússia

Txornomorsk

mar d’Azov

Romania

Crimea

Els vaixells seran guiats per un camí segur que esquivarà les zones minades de la costa

mar Negre

Bulgària

estret del

Bòsfor

Presència de tropes russes

Zona en disputa

Turquia

Istanbul

Ports ucraïnesos

Ucraïna

Odessa

MOLDÀVIA

Pivdeni

Txornomorsk

Rússia

mar d’Azov

Crimea

Romania

mar Negre

Bulgària

estret del

Bòsfor

Istanbul

Turquia

Els vaixells seran guiats per un camí segur que esquivarà les zones minades de la costa

Zona en disputa

Presència de tropes russes

Ports ucraïnesos

Ucraïna

Odessa

MOLDÀVIA

Pivdeni

Rússia

Txornomorsk

mar d’Azov

Crimea

Romania

mar Negre

Bulgària

estret del

Bòsfor

Istanbul

Turquia

Els vaixells seran guiats per un camí segur que esquivarà les zones minades de la costa

Presència de tropes russes

Zona en disputa

Ports ucraïnesos

Quin és l'objectiu de l'acord?

Després que Moscou llancés la invasió a gran escala d'Ucraïna el 24 de febrer, les matèries primeres recol·lectades als camps ucraïnesos van quedar bloquejades a les ciutats portuàries. Rússia va desplegar vaixells de guerra al mar Negre i Ucraïna va col·locar mines a les seves costes per evitar atacs navals. Així, els ports van quedar inutilitzats per a usos comercials, cosa que va agreujar la situació d'inseguretat alimentària de molts països dependents dels cereals procedents d'aquesta zona, sobretot de l'Àfrica i el Pròxim Orient . L'any passat els cereals ucraïnesos van alimentar 400 milions de persones.

Abans de la guerra, Rússia i Ucraïna proporcionaven més d'un terç de les exportacions mundials de cereals, i la finalitat de l'acord, doncs, és reintroduir als mercats globals tones de cereals, olis vegetals i fertilitzants clau per a l'agricultura. S'espera poder arribar als nivells d'abans de la guerra, quan Ucraïna exportava uns cinc milions de tones de gra cada mes. Tenint en compte que una part del gra recol·lectat s'ha pogut transportar amb camions i trens –uns 1,5 milions de tones al mes com a màxim–, es preveu que d'aquí tres o quatre mesos els magatzems i les sitges quedin lliures i deixin espai per a la nova collita, que ja ha començat.

Com s'implementarà?

L'acord garanteix un corredor segur d'entrada i sortida dels tres ports ucraïnesos. Tot i que no han pactat un alto el foc, Moscou i Kíiv s'han compromès a no atacar les instal·lacions portuàries i els vaixells comercials. Els negociadors van descartar netejar el mar Negre de les mines col·locades per Ucraïna, perquè això requeriria molt temps i retardaria la posada en marxa de les operacions. Per esquivar les aigües minades, capitans ucraïnesos guiaran les embarcacions per canals segurs amb vaixells buscamines. “La sortida i arribada dels vaixells als ports marítims es durà a terme formant una caravana que acompanyarà el vaixell capdavanter”, ha detallat la marina ucraïnesa, que ha explicat que s'està treballant de manera conjunta per determinar les rutes segures.

Les naus carregades de gra sortiran dels ports d'Odessa, Txornomorsk i Pivdenni, i unes 30 hores després arribaran a Istanbul, on hauran de fer parada obligatòria. Un dels punts clau de l'acord signat divendres passat ha estat la creació del centre de coordinació a la capital turca, que comptarà amb delegacions de Rússia, Ucraïna, Turquia i l'ONU. Allà tots els vaixells seran inspeccionats abans de continuar cap a les seves destinacions finals arreu del món. De tornada, hauran de passar una altra inspecció abans de tornar a Ucraïna. Aquest era un dels punts que va exigir Moscou, que es vol assegurar que els vaixells no s'utilitzen per transportar armament.

"Creiem que la feina feta gràcies al centre de coordinació contribuirà a superar la crisi alimentària que afecta tot el món, especialment reduint preus", ha dit Hulusi Akar. "El personal que treballa aquí és conscient que el món els mira", ha afegit el ministre turc des de la Universitat de Defensa de Turquia, on s'ha establert la seu del centre.

Quins riscos hi ha?

L'acord té una vigència inicial de 120 dies, però es renovarà de manera automàtica si cap de les parts indica el contrari. De moment no hi ha data per a l'inici de les exportacions, però el govern d'Ucraïna va dir dilluns que confiava que pogués ser aquesta mateixa setmana. L'ONU i Turquia també han manifestat que esperen que els primers vaixells salpin durant "els pròxims dies". Ara bé, tenint en compte que els vaixells operaran en una zona en guerra, tot depèn de la bona voluntat dels exèrcits enfrontats. De fet, un atac amb míssils al port d'Odessa dissabte passat, poques hores després de l'acte de firma de l'acord, va posar en alerta la comunitat internacional. Moscou va admetre el bombardeig, però va assegurar que l'objectiu era un vaixell de guerra.

A més, aquest dimecres el viceministre d'Exteriors rus, Andrei Rudenko, ha llançat una altra amenaça i ha alertat que l'acord podria no funcionar si no s'eliminen ràpidament els obstacles a les exportacions agrícoles des de Rússia, afectades per les sancions occidentals.

stats