Internacional  /  Xina 21/03/2022

Un avió amb 132 persones s'estavella al sud de la Xina

És la pitjor catàstrofe aèria que pateix el gegant asiàtic des del 2010

3 min
FILES-CHINA-ACCIDENT-AVIATION

PequínMoltes incògnites al voltant de l'accident més greu de l’aviació xinesa en més d’una dècada. Un avió de la companyia China Eastern Airlines amb 123 passatgers i 9 tripulants s'ha estavellat aquest dilluns a la província de Guangxi. Testimonis dels equips de rescat que han arribat a la zona muntanyosa del sinistre han explicat que l'avió s'ha desintegrat en petits trossos i ha provocat un gran incendi. A l'espera de la confirmació oficial, la nit del dilluns a la Xina les expectatives de trobar supervivents eren mínimes.

L'avió, un Boeing 737-800, feia la ruta entre la ciutat de Kunming i la de Canton (Guangzhou), totes dues al sud del país. Era un trajecte curt d'una hora i quaranta-cinc minuts i havia de recórrer 1.357 quilòmetres. El vol MU5735 de la companyia China Eastern Airlines es va enlairar a les 13.10 hora local (les 6.10 del matí a Catalunya) i no va arribar al seu destí.

Les causes de l'accident no se saben, però tot sembla indicar que l’aparell es va precipitar gairebé en picat cap a terra. Segons el portal de seguiment de vols Flight Radar 24, l'avió volava a una altitud de 8.870 metres quan va començar a baixar de cop, i va caure gairebé 8.000 metres en uns tres minuts. L'Administració d'Aviació Civil de la Xina va confirmar que l'aeronau va perdre el contacte quan es trobava a uns 55 quilòmetres a l'oest de la ciutat de Wuzhou, a la regió autònoma de Guangxi Zhuang. La violència de l'impacte va provocar un incendi forestal al comtat de Teng que va ser controlat en poques hores pels bombers.

La televisió estatal CCTV ha informat que el president xinès, Xi Jinping, ha demanat “no escatimar esforços” per trobar supervivents i l'activació immediata d'un dispositiu d'emergència per investigar les causes de l'accident. El Consell d'Estat, l'executiu xinès, ha format un comitè per analitzar els possibles problemes de seguretat i garantir que les operacions de l'aviació comercial siguin segures.

China Eastern Airlines ha habilitat una línia de contacte per atendre els familiars dels passatgers i ha confirmat que no hi havia cap estranger a bord. Tant la web de l'aerolínia com la del fabricant d'avions Boeing han canviat els seus colors al blanc i negre, en senyal de dol i respecte a les víctimes.

L'aerolínia també ha ordenat que tots els aparells Boeing 737-800 de la seva flota, més d'un centenar, es quedin a terra fins que es coneguin les causes de l'accident. Aquest és un model molt utilitzat per les aerolínies de tot el món, amb un sòlid historial de seguretat. L'avió sinistrat tenia sis anys d'antiguitat i no se sap que tingués cap problema tècnic.

La pitjor catàstrofe des del 2010

El país està commocionat davant del pitjor accident dels últims 12 anys. Durant l'última dècada, l'aviació xinesa ha estat en el rànquing dels millors historials de seguretat del món, segons l’Aviation Safety Network. Fins i tot el diari Global Times recordava en la seva edició d'aquest dilluns que al febrer s'havien superat els 100 milions d'hores de vol segures a la Xina, la millor marca en la història del país.

No s'havia registrat un accident mortal des de l’agost de 2010, quan un aparell de Henan Airlines es va estavellar prop de l'aeroport de Yichun, a la província nord-oriental de Heilongjiang. Van morir 44 de les 96 persones que anaven a bord i el sinistre es va atribuir a la mala visibilitat. El pitjor sinistre, però, es va produir el 1994, quan un avió Tupolev 154 de l'aerolínia China Northwest Airlines es va estavellar poc després d'enlairar-se de Xi'an, i van morir 160 persones.

Però a la Xina va tenir especial impacte la desaparició el 2014 del vol MH370 de Malaysian Airlines amb destinació a Pequín, en el qual viatjaven molts xinesos. Suposadament l’avió va caure a l'oceà, però no s'ha trobat mai cap rastre de l'aparell.

Encara que el gegant asiàtic ha tancat les seves fronteres i limitat els vols internacionals, les rutes aèries internes han continuat funcionant durant tota la pandèmia de coronavirus. China Eastern Airlines és una de les aerolínies més grans d'Àsia i la sisena més gran del món en capacitat de seients setmanals programats. De propietat estatal, la companyia ha vist com queia la cotització de les seves accions arran de l'accident: a la borsa de Hong Kong havia perdut un 6,5% del seu valor en tancar l'exercici del dilluns. 

stats