Mèdia 10/05/2022

De 6,5 polzades a 220

El saló Integrated Systems Europe (ISE) arrenca a Barcelona amb les últimes novetats de tecnologia audiovisual professional

3 min
Una de les novetats que es poden conèixer al saló

Una pantalla de smartphone com els que se solen exposar al pavelló 3 del recinte Gran Via de la Fira Barcelona per al Mobile World Congress (MWC) voreja les sis polzades i mitja de diagonal. El monitor d’altíssima resolució The Wall que Samsung exposa aquesta setmana al mateix lloc en té 220, de polzades. Aquesta és una de les diferències visibles entre el MWC i el saló Integrated Systems Europe (ISE) de tecnologia audiovisual professional que des d’avui fins divendres s’ha instal·lat a l’Hospitalet, per primera vegada amb una dimensió semblant a la que tenia a Amsterdam abans de la pandèmia i després d’una edició 2021 de butxaca, gairebé testimonial.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La inevitable comparació entre els dos certàmens també queda reflectida en el volum de negoci de les indústries respectives. L’audiovisual professional facturarà aquest any a escala mundial uns 258.000 milions de dòlars, més o menys la meitat del volum que van sumar el 2021 les vendes de smartphones i les d’equipament de xarxa per a operadores de telefonia. Tot i això, davant els set pavellons que l’últim MWC ocupava a la Fira, l’ISE gairebé n’omple cinc, així que la visita dona per a molt.

La influència de la pandèmia

David Labuskes, conseller delegat d’Avixa, una de les dues associacions sectorials que organitzen l’ISE, explica a l’ARA que dels diversos segments de mercat presents al saló, el que ara creix més ràpid són els equipaments per a recintes com cinemes, estadis i auditoris, en part perquè el covid va buidar-los i ara estan recuperant el ritme d’inversió. La pandèmia, en canvi, va impulsar les instal·lacions de cartelleria digital, amb l’adopció massiva de pantalles d’informació sanitària al públic, però també les que indicaven el nivell d’ocupació dels locals per regular l’accés de clients. Ara els establiments adopten pantalles per millorar l’experiència en la comanda, el consum i el pagament dels clients que tornen a sortir de casa després de mesos demanant menjar a domicili.

Òbviament, també es van beneficiar de la pandèmia tots els proveïdors de plataformes i equipaments per treballar a distància, i així a l’ISE exposen Zoom, Microsoft Teams, Google Meet i Cisco Webex, mentre fabricants com Logitech, Shure, Sennheiser, Sony i Panasonic ofereixen les càmeres, els micròfons i els altaveus que calen per celebrar sessions laborals o formatives amb més qualitat i flexibilitat que la que s’obté amb un ordinador personal o un telèfon mòbil.

Un altre àmbit en què Labuskes observa activitat són les emissores de vídeo corporatiu, que proporcionen des de l’oficina central d’una empresa a les seves sucursals o xarxes de botigues contingut audiovisual que pot ser publicitari, però també de formació del personal. A més de dotar-se de càmeres, il·luminació i micròfons per produir els programes i de pantalles per visionar-lo, els clients han d’adquirir servidors multimèdia, controladors de streaming i programari per gestionar les emissions.

El so, habitualment el parent pobre de les instal·lacions audiovisuals, sembla anar guanyant importància. Amb el nivell visual que han assolit les experiències immersives i els espectacles de producció de gran format –aquests dies podeu fer-ne un tast a les façanes de la Casa Batlló, al passeig de Gràcia, i del recinte Montjuïc de la Fira–, els espectadors han passat a demanar-se si s’entén bé el que explica el locutor, o els anuncis de l’estadi o la megafonia de l’aeroport.

El saló en xifres
  • 50.000 usuaris registrats L’ISE va aixecar ahir el teló vorejant els 50.000 congressistes registrats, segons va indicar Mike Blackman, director executiu del congrés, en la roda de premsa prèvia a la inauguració. No hi haurà cap empresa russa, però sí que podria haver-hi congressistes del país perquè l’organització no ha volgut “criminalitzar-los”.
  • 215 milions d’euros d'impacte econòmic a Barcelona Els organitzadors de l’ISE asseguren que el congrés generarà un impacte econòmic a la ciutat de 215 milions d’euros. L’edició de Barcelona permet a l'ISE tornar a celebrar-se a ple rendiment 27 mesos després de l'última fira prepandèmica, que va tenir lloc a Amsterdam.
  • 45.000 metres quadrats Pel que fa a superfície, el congrés d’aquest any ocuparà uns 45.000 metres quadrats, l’equivalent a cinc pavellons. La pandèmia ha provocat que l’ISE sigui de dimensions inferiors a les projectades inicialment, ja que es preveia ocupar 67.000 metres quadrats.
stats