Mèdia 01/07/2016

TV3 fa al juny el segon pitjor registre històric i perd el lideratge

L'Eurocopa impulsa Telecinco fins al primer lloc, amb tres punts de marge sobre la pública

Albert Castellví
4 min

[Si mires aquest contingut des d'una 'app' d'un dispositiu mòbil, clica aquí per veure el gràfic]

Després de nou mesos consecutius de lideratge, TV3 ha caigut al juny fins al segon lloc del rànquing de canals més vistos a Catalunya, i ho ha fet, a més, amb el segon pitjor registre mensual de tota la seva història, un 10,5%. De fet, des que es van començar a computar les audiències a Espanya, l'any 1992, TV3 tan sols s'havia quedat un cop per sota de l'11%. Va ser l'agost del 2014, en què es va quedar amb un 10,2%.

A diferència del que havia passat en aquella ocasió, ara TV3 no ha estat tercera, sinó que ha pogut salvar la segona plaça. Només l'ha superat Telecinco, però ho ha fet, això sí, de forma contundent, ja que ha tancat el mes amb un 13,5% de quota de pantalla, tres punts més que la televisió pública.

Sens dubte, els excel·lents resultats d'audiència de l'Eurocopa, que s'emet a Telecinco i que ha estat líder del dia a Catalunya cada dia excepte el 26-J, han impulsat el canal de Mediaset, que ha guanyat 2,2 punts en relació amb el maig –TV3 se n'ha deixat 1,4, ja que venia de l'11,9%–. Però aquest no ha estat l'únic factor que hi ha influït: fins al 9 de juny –el dia abans que comencés el torneig– TV3 acumulava un 'share' del 10,8%, i ja era segona a gairebé dos punts de Telecinco, que liderava amb un 12,7%. Des de l'inici de l'Eurocopa, doncs, la pública només ha perdut tres dècimes, mentre que Telecinco n'ha guanyat vuit.

En realitat, ja fa mesos que TV3 mostra una tendència a la baixa, que ara no ha fet més que accelerar-se: al febrer, la cadena va fer el seu rècord de la temporada, amb un 13,2%, però el mes següent va caure fins al 12%, una xifra que va repetir a l'abril. I al maig, TV3 es va quedar amb un 11,9% i va marcar així una altra fita negativa: era el segon cop que quedava per sota de la barrera del 12% fora dels mesos d'estiu, tradicionalment els més fluixos per a aquest canal. Fins llavors, només li havia passat el febrer del 2014, en què la convocatòria de diverses vagues l'havia fet baixar fins a l'11,6%.

Entre els factors que poden explicar els mals resultats de l'últim mes hi ha la mala acollida que han tingut entre els espectadors les estrenes d'aquest últim trimestre de la temporada, com 'Generació selfie' (que es va quedar amb un 5% de mitjana), 'Arrelats' (que acumula un 8,4%), 'Còmics show' (8,9%) o la segona temporada de 'Cites' (9,6%). L'absència de la Lliga de Campions –que es va acabar al maig– i la pèrdua d'interès per l'actualitat política –tant el debat dels candidats com l'especial de la nit electoral van tenir menys seguidors que els dels comicis del 20-D– han contribuït també al descens de TV3 durant les últimes setmanes.

Els canals temàtics de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) no han contribuït a compensar aquest descens: l'Esport3 ha baixat una dècima, fins al 0,9%, i iguala el pitjor registre de la temporada, obtingut a l'octubre. El Super3/33 es manté en l'1,2% dels últims dos mesos –que és la seva quota més baixa de la temporada–, i el 3/24 és l'únic que puja: de l'1,3% del maig –mínim del curs– passa a l'1,4%.

L'Espanya-Croàcia és la quarta emissió més vista de la temporada a Catalunya

Telecinco es dispara

El 13,5% que ha obtingut Telecinco aquest mes de juny és el millor registre d'aquesta cadena en quatre anys, precisament des del juny del 2012, quan l'anterior Eurocopa –guanyada per Espanya i disputada gairebé íntegrament en aquest mes, ja que la final es va disputar l'1 de juliol– va fer créixer el canal fins al 13,8%. En aquella ocasió, TV3 també va ser segona, però ho va fer amb un 13,3%, és a dir, només cinc dècimes menys que el canal de Mediaset.

Pel que fa a la resta de cadenes, Antena 3 –que al maig havia fet un 10,8%– es manté a la tercera plaça, també amb un registre inusualment baix, un 9,8%. Des de l'any 2012, el canal d'Atresmedia només havia quedat un cop per sota del 10%, i va ser l'agost del 2012, quan va obtenir un 9,9%.

En canvi, La 1 se salva d'aquesta forta baixada que experimenten la resta de rivals de Telecinco: malgrat deixar-se quatre dècimes en un mes, obté un 7,2%, la mateixa dada que a l'abril, i conserva sense problemes el quart lloc, amb quatre dècimes d'avantatge sobre Cuatro i La Sexta, que empaten amb un 6,8%. Aquests dos canals ja havien empatat al maig, tot i que llavors ho van fer amb un 6,5%, de manera que al juny han guanyat tres dècimes.

Per la seva banda, 8TV també remunta i passa del 3,5% del maig, que havia estat el seu pitjor resultat de la temporada, fins a un 3,7% durant el juny.

stats