DRETS ESPORTIUS
Mèdia 25/06/2018

Movistar+ arrabassa la Lliga a Mediapro del 2019 al 2022

Emetrà tots els partits de pagament de Primera i només deixa a la productora els resums i els bars

Albert Castellví Roca
4 min
La guerra del futbol televisat previ pagament s’ha desencallat després de mesos de negociacions i desacords.

BarcelonaGir de 180 graus en el repartiment dels drets audiovisuals de la Lliga espanyola de futbol. Si durant les últimes dues temporades (i encara fins a l’estiu de l’any vinent) Mediapro ha pogut oferir el gruix dels partits de la Primera Divisió, a partir del 2019 i fins al 2022 serà Movistar+ qui podrà tornar a explotar en exclusiva pràcticament tota la competició. La Lliga va adjudicar aquest dilluns a la nit a la plataforma de Telefónica els dos lots més valuosos dels vuit que havien sortit a subhasta: el del partit més destacat de cada cap de setmana, amb presència sempre del Barça o del Madrid (que fins ara ja era propietat de Movistar+), i el dels altres vuit partits per jornada que s’emeten a través dels canals de pagament, que era el paquet que fins ara estava en mans de la productora de Jaume Roures. Segons va informar Telefónica a través d’un comunicat, el preu global d’aquests dos lots és de 980 milions d’euros per temporada, és a dir, 2.940 milions per tot el paquet de tres anys.

Movistar+, doncs, podrà oferir nou dels deu partits de cada jornada de Lliga. De fet ja ho fa ara, però vuit d’aquests enfrontaments els emet a través de BeIN Liga, un canal propietat de Mediapro que la plataforma de Telefónica ha contractat per fer-lo arribar als seus abonats, igual que Orange i Vodafone. Aquests operadors també tindran la possibilitat de continuar emetent aquests nou partits, si compren a Movistar+ el canal corresponent.

Dels deu partits per jornada de Primera, l’únic que no pertanyerà a Telefónica és el que correspon a la televisió en obert, que no s’ha adjudicat perquè cap de les ofertes presentades no havia assolit la quantitat mínima (i secreta) que la Lliga esperava rebre’n. Ara, doncs, s’obrirà un nou termini de presentació d’ofertes per a aquest paquet (actualment en mans de Mediapro) i per als altres que tampoc s’han atorgat a cap operador.

A l’espera de si aconsegueix retenir el partit en obert, Mediapro sí que s’ha adjudicat dos lots menors, per un valor global de 481 milions d’euros (uns 160 per temporada). D’una banda s’ha quedat, en exclusiva, els resums en obert de tots els partits tant de Primera com de Segona Divisió. Es tracta d’uns resums de fins a 12 minuts per matx que Mediapro ja tenia i que li permeten nodrir els programes d’anàlisi de la jornada que s’ofereixen a Gol, el seu canal d’esports en obert. La productora, a més, va arribar a acords amb diverses cadenes, com ara TV3 i TVE, per compartir aquestes imatges. Els altres canals només estan autoritzats a emetre resums de fins a 90 segons per partit i únicament en programes informatius.

L’altre lot que ha anat a parar a mans de Mediapro és el que li permetrà explotar els partits tant de Primera com de Segona als bars. Fins ara aquesta potestat corresponia a Vodafone i Orange, que havien presentat una oferta conjunta en l’anterior subhasta. A més, Mediapro conserva els drets per a l’explotació del campionat a l’estranger, en aquest cas fins a l’any 2024. Per a aquestes cinc temporades la productora catalana desembutxacarà 4.485 milions d’euros, la qual cosa representa un increment del 30% respecte a l’anterior contracte.

A banda del partit en obert de Primera, la Lliga també va deixar de moment sense adjudicar els partits de Segona Divisió (un lot de dos partits en obert i un altre, de pagament, que inclou els onze de cada jornada) i els drets per emetre resums per internet. En canvi, els play-off d’ascens a Primera s’inclouen en els paquets adjudicats a Movistar+, igual que els resums de pagament de tots els partits.

Puja el preu

Malgrat les reticències que havien mostrat els últims mesos alguns operadors (principalment Telefónica i Vodafone) davant l’alça de preus del futbol, el resultat de la subhasta d’ahir és que els ingressos de la Lliga per la venda dels drets audiovisuals creixeran un 15% respecte al trienni 2016-2019: els 3.421 milions d’euros que s’ingressaran pels quatre lots adjudicats (que representen 1.140 milions per temporada) superen de llarg els 2.978 milions que va obtenir la Lliga pels lots equivalents fa tres anys. “Telefónica sempre ha defensat que els partits de la Lliga són un contingut molt atractiu, però la seva adquisició s’havia de fer al preu apropiat. L’oferta feta per la companyia compleix aquests paràmetres”, defensava ahir la teleco.

Ara bé, tot i que la xifra final encara creixerà un cop s’adjudiquin els paquets pendents, no s’espera que el preu global de la competició arribi als 1.300 milions d’euros per temporada que s’havia fixat com a objectiu el president de la Lliga, Javier Tebas. L’organisme va subratllar ahir que aquesta adjudicació “posa en relleu el valor creixent del futbol espanyol”, i el seu president es va mostrar “satisfet” perquè amb aquest concurs “hi sortiran guanyant clubs, operadors adjudicataris, patrocinadors i, molt especialment, els aficionats al futbol”.

A l’espera de saber on es podrà veure la Champions

Falten poc més de dos mesos perquè comenci la pròxima edició de la Lliga de Campions, però encara no se sap on es podrà veure. La UEFA va adjudicar els drets de la competició per al període 2018-2021 a Mediapro, que emetrà tots els partits a través de BeIN Sports (no se’n podrà veure cap sense pagar). Al seu torn, la productora catalana va demanar a les plataformes de televisió de pagament que presentessin les seves ofertes per incloure aquest canal al seu catàleg. La subhasta es va tancar a l’abril, però de moment Mediapro no ha emès cap veredicte. Fins ara BeIN Sports es podia veure a Movistar+, Orange i Vodafone, però aquesta última plataforma va preferir no acudir a la subhasta. Movistar+ i Orange sí que s’hi van presentar.

stats