TELEVISIÓ
Mèdia 27/05/2019

Xantal Llavina porta a TV3 la seva ‘Revolució 4.0’

El programa sobre transformació digital vol ser “una àgora del talent emprenedor del país”

Albert Castellví Roca
3 min
Cada capítol comptarà amb la presència de personatges famosos, emprenedors i experts en el tema tractat.

BarcelonaEl món de l’emprenedoria tindrà a partir d’aquest dimarts un espai propi a TV3. La cadena pública estrena, a les 23.10 h, Revolució 4.0, la versió televisiva del programa que Xantal Llavina presenta a Catalunya Ràdio i que, en paraules del director de TV3, Vicent Sanchis, ha esdevingut “un referent de l’emprenedoria i la transformació digital”. Segons ell, l’espai vol ser un punt de trobada de les “empreses de tots els sectors que saben adequar-se al seu moment i al canvi tecnològic que estem vivint”.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Llavina, que a banda de conduir el programa n’és la directora i ideòloga, defineix Revolució 4.0 com “una àgora del talent emprenedor del país”, en la qual cada setmana un grup variat de persones compartirà les seves experiències. “Hi ha tant de talent en la revolució digital a Catalunya que els temes no s’acaben. Però a TV3 hi havia una mancança: no ho explicava ningú!”, lamenta.

Al centre del plató (que, segons la presentadora, vol imitar una sala d’una empresa tecnològica, com ara Google) hi haurà un personatge famós i un parell de joves emprenedors, i al seu voltant, en una espècie de graderia, s’hi ubicaran una quinzena d’experts en la temàtica de què es parli aquell dia. Perquè el format vol acostar-se al món digital amb vocació transversal, fixant-se en l’impacte que té en sectors com ara l’educació, la salut, el periodisme o la gastronomia. Entre els convidats que passaran pel programa hi ha els economistes Santiago Niño Becerra i Xavier Sala i Martín, l’actor Joel Joan, el músic Joan Dausà, el periodista Ignacio Escolar, la cuinera Carme Ruscalleda, el metge Manel Esteller i emprenedors com Carlota Pi (Holaluz), Mar Alarcón (Social Car) o Jaume Gomà (Ulabox). També hi ha previst un capítol sobre la paritat de gènere en l’àmbit de l’emprenedoria digital, amb participació gairebé exclusiva de dones.

Tal com destaca el cap d’entreteniment de TV3, Cristian Trepat, tot i que es tracta d’un programa de divulgació la seva estructura s’aproximarà a la d’un talk show, en què tots els convidats tindran llibertat per intervenir quan vulguin. “Hem intentat visualitzar la idea que la xarxa, la col·laboració, és el que permet avançar. Cada intervenció aporta alguna reflexió interessant”, explica Agustí Esteve, director general d’El Terrat, que subratlla que el programa no s’adreça a una audiència especialitzada en l’àmbit tecnològic sinó que busca un públic “general”.

Aquesta productora és la que ha assumit el “repte” de transformar un programa radiofònic en un espai d’entreteniment televisiu, però sense perdre “l’esperit” del format, com destaca Trepat. Per aconseguir-ho s’han ajudat d’una realització trencadora, que vol assimilar-se al llenguatge digital amb la superposició de finestres per mostrar diversos participants alhora, l’ús de vídeos enregistrats amb telèfons mòbils (fins i tot en vertical), l’aparició de paraules sobreimpressionades per reforçar el discurs o la presència de gifs. “El grafisme és disruptiu: no podíem ser clàssics”, argumenta Llavina. En aquesta mateixa línia, el programa anima els convidats a utilitzar el mòbil per fer fotos i vídeos mentre siguin al plató.

A banda del debat entre els participants, que és l’eix central dels capítols, el programa incorpora altres elements, com un diccionari il·lustrat per Juanjo Fernàndez per aclarir conceptes relacionats amb la nova economia digital, com ara bitcoin, blockchain o big data. A més, personatges coneguts com Silvia Abril, Quim Masferrer, Itziar Castro o Marc Giró opinaran a través de vídeos sobre la temàtica que s’estigui tractant, i al final de cada entrega el periodista Àlex Marquina resumirà les idees més interessants que s’hi hagin pogut sentir i actuarà com a “veu de l’audiència” per formular “la pregunta que no s’ha fet”.

TV3 ha contractat una temporada de 13 capítols de Revolució 4.0. Les primeres vuit entregues s’emetran des d’avui fins a mitjans de juliol, i les cinc restants es podran veure després de l’estiu. Els responsables de la cadena reconeixen a Llavina la seva perseverança per aconseguir, a través de la col·laboració de diverses entitats públiques, bona part del finançament necessari per poder estrenar el programa en un moment econòmicament molt complicat a TV3: “Ha lluitat amb dents i ungles”, diu Trepat. I Sanchis afegeix: “Li vam dir que es busqués la vida i se la va buscar. Qui millor per parlar d’emprenedoria que una emprenedora de veritat?”

Catalunya Ràdio, font d’idees per a TV3

Revolució 4.0 va néixer el febrer del 2017 a +CatRàdio, el dial digital de Catalunya Ràdio, i aquell setembre es va incorporar a la graella de l’emissora en FM, on actualment s’emet els diumenges a les 23 h. Des de llavors, l’espai ha guanyat tres premis per la seva tasca de divulgació de les TIC. “És un goig que aquest programa nascut a la ràdio ara faci el salt a la televisió”, assenyala el director de l’emissora pública, Saül Gordillo, que remarca la capacitat que ha tingut el format per generar una comunitat al seu voltant. Revolució 4.0 se suma a Quatre gats, El divan, L’ofici de viure i El celobert, quatre programes que també van néixer a Catalunya Ràdio abans de fer el salt a TV3. A aquests cal afegir-hi El club de la mitjanit, que s’emet simultàniament a la ràdio i a l’Esport3.

stats